Ktm 950 sm

Okej, nu har jag läst länge i tråden men inte hittat någon information om skillnaden mellan 990 sm/smr/smt
Visst en är vanlig, en e race och e touring det fattar jag :-)
 
Okej, nu har jag läst länge i tråden men inte hittat någon information om skillnaden mellan 990 sm/smr/smt
Visst en är vanlig, en e race och e touring det fattar jag :-)

I korta drag är det detta som skiljer, hoppas ngn fyller på med det jag missat.

SM = första modellen, lång fjädringsväg, 19l tank, "endurosadel", inga kåpor.....
SMR = lägre fjädring, vassare bromsok, lättare fälgar, 15l tank?........
SMT = Kåpor, samma slaglängd på fjädring som SMR men mjukare, lite design grejer, touringsadel, ngt tyngre.....

SM = bra gat/bushoj
SMR = bättre på bana men sämre på gata
SMT = bäst på touring
 
Okej, nu har jag läst länge i tråden men inte hittat någon information om skillnaden mellan 990 sm/smr/smt
Visst en är vanlig, en e race och e touring det fattar jag :-)


Du skriver att du har en 950SMT så du vet väl själv, eller? :va
Jag däremot känner inte till 950 i SMT utförande.....
 
Tack för svaret :)

Jag är intresserad av detaljer, typ olika fälgar, fjädringslängd,vikt, hk och sånt som
du beskrev så bra.
Jag vill gärna veta mer.

Jag har inte fått min SMT ännu... Å den impulsköpte jag osedd från Luleå...
Så jag är inte bekant med hojen anat än sånt som är uppenbart, typ touringruta, färgen på
Ramen osv :)

Men det känns som dom 3 hojarna i grunden är väldigt väldigt lika!?
Så att kalla den ena touring och den andra race verkar egentligen
Handla om små skillnader eller har jag fel?

Visst en mjuk sadel e en mjukare sadel men det är ju ingen världförändrande sak.
 
Men det känns som dom 3 hojarna i grunden är väldigt väldigt lika!?
Så att kalla den ena touring och den andra race verkar egentligen
Handla om små skillnader eller har jag fel?

Visst en mjuk sadel e en mjukare sadel men det är ju ingen världförändrande sak.

Att hoppa mellan dem är som natt och dag. SM:en känns ganska stor för att inte ha kåpa, den är också ganska mjuk med sin långa fjädring och rör sig ganska duktigt på fjädringen. SMR:en är som en tight racehoj, den känns mycket mindre när man kommer från SM:en, mycket fastare och distinktare i styrning och uppträdande. SMT känns jättestor med sin kåpa men är överlag lite mer distinkt än SM. SMT känns lite modernare i chassit än SM.
SMR är inte alls dålig på gata, tvärtom, den är väldigt trevlig om man som jag är van sporthojar. SMT är en bättre allroundhoj mest tack vare den större tanken och kåpan. SMR:ens lilla tank är lite jobbig om man gillar att gasa. 990 motorn är inte direkt snål om man säger... :)


p.s Ändra i din avatar till 990 SMT, det är viktigt :)
 
Last edited:
Intressant!
Tack för ett bra svar.

"mycket fastare och distinktare i styrning och uppträdande"

Har det med fjädringen och göra eller är även styrvinklar tex förändrade?
 
Har det med fjädringen och göra eller är även styrvinklar tex förändrade?
Geometrin är lite förändrad på SMR'en jämfört med SM (har för mig det var typ en halv grad brantare styrvinkel och lite annat). Andra skillnader som några nämnt tidigare är andra fälgar, andra bromsar, andra kåpor, mindre tank, lite kolfiber bling
 
Intressant!
Tack för ett bra svar.

"mycket fastare och distinktare i styrning och uppträdande"

Har det med fjädringen och göra eller är även styrvinklar tex förändrade?

Lite annan geometri men den stora skillnaden är lättare hjul och mindre tank (lägre vikt) och en betydligt fastare fjädring.
 
Ja, det där är riktigt allvarligt!!!! ;-)

Jag veeet!
Nog är jag förvirrad ibland men jag tror mej vara
ganska säker på vilken hoj jag köpt... Tror jag...
eller
Var det en husa jag köpte.. :)

Kommer få en överraskning när hojen kommer... Och ur lastbilen
rullar en.... Moppe!!!???
 
Smr -2012

Till 2012 har det skett lite ändringar på 990 SMR.

+ ABS
+Priset?

- De lättare Marchesini(?) fälgarna (som är sååå snygga dessutom!)
- Brembo Monoblocks (Brembos värsting bromsar?)
- Lite kolfiber bling (värmeskydden till ljuddämparna vad jag kan se iaf)
- Ingen svart ytbehandling på gaffelbenen längre
- 2kg tyngre (191kg mot 189kg -2011)

Priset på 2012 års modell verkar landa på 109 900:-

Rätta mig om jag har fel men vill minnas att nypriset på SMR'en låg på över 130k för ett par år sedan? går ju inte riktigt jämföra med 2011an nu men de går att få nya för 100k.

Vad tycker ni om dessa ändringar?
 

Bifogat

  • 990smr.jpg
    990smr.jpg
    37.3 KB · Visningar: 90
Så var den min :-) En KTM 990 SMT med 290 mil på mätaren.

Såg den på auktion å impulsköpte den osedd i Norra Sverige. Lite nervöst på hur den skulle vara, i fint skick eller trasig och eländig.
Det visade sej att mina farhågor var obefogade, alla, nycklar, manual, keycard, osv. Allt som förväntas helt enkelt, dessutom ett lås och två packpåsar som jag inte visste om. Så nu förbannar man vintern hyfsat mycket.
Grejen var att jag hade tänkt vänta tills i vår med mitt inköp men så dök den här hojen upp och jag slog till, just nu känns det hysat rätt :-)
 
Eftersom jag har som mål att bli "irriterande snabb halv-gråhårig jävla gubbjävel" nästa år på diverse bandagar:yoparty, så undrar jag om det är någon av er som har en fram och bakfälg som ligger och skräpar.

Målet är att mina nuvarande 1.16-1.18min/varv på gåsen skall ner till 1.13min. Specialtränare har jag fixat, men jag behöver ha två uppsättningar däck om jag vid sidan av skall kunna köra gata också.

Jag har skrivit det förr, men 990SMR är fantastiskt kul att irritera alla självutnämnda storsnackande raceputtar med:tummenupp

Blev lite besviken på att nya 990SMR blir tyngre, det är väl ABS:en som väger, själv försöker jag hitta grejer som går att ta bort...
 
Så har man kört den oxå :-) jävlar vad den kändes liten, lätt och smidig. Körde bara 2km men anar en enorm lekpotential.
På grund av väglaget drog jag inget men man känner ju det drar i väg på ett väldigt roligt sätt ju.
Värme i handtagen, väskor och en liten kåpa... jag kommer GILLA min smt :-)
 
Håller med Freddelito helt där! Är det någon av er som åker med helsystem från eftermarknaden på era 990/950:is?
Funderar på hur maskinen svarar på det om det är lönt eller bara pengar i sjön. Arrow har ett ganska prisvärt system nämligen. Så vad tror ni?
 
58 000:- (990 smt - 09) för en helförsäkring hos IF... kul!
Lägg till lite självrisk på det och premien är högre än vad hojen kostade...
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top