Ktm 950 sm

Ja huvudsaken man är nöjd själv eller hur :-)
Fick en påse med lite saker bortplockade.. Bla snorkeln till luftburken.
Men tråkiga är ju att man ställer undan den för vintern :'(

Yes!
Du skrev att dem hade plockat bort snorkeln, vill bara höja ett varningens tecken, min hoj fick "tupp-juck" i sommras efter att jag hade öppnat upp min luftburk.

När det var kallt gick den super, men när det blev varm gick den som sagt jätte knepigt?

Men som SAGT "tuning" grabbarna som bänkat din hoj vet kanske vad dem gjort, återstår att se när det blir varmare.. ett tag dit iof!
 
Yes!
Du skrev att dem hade plockat bort snorkeln, vill bara höja ett varningens tecken, min hoj fick "tupp-juck" i sommras efter att jag hade öppnat upp min luftburk.

När det var kallt gick den super, men när det blev varm gick den som sagt jätte knepigt?

Men som SAGT "tuning" grabbarna som bänkat din hoj vet kanske vad dem gjort, återstår att se när det blir varmare.. ett tag dit iof!

Han sa när jag hämtade den att den inte går optimalt nu när det är kallt utan kommer gå ännu bättre när det är "sommar".
Fick en liten sneak peak på dynorummet. Han mäter lufttempen när han gör sitt. Hela rummet är tempererat så det är inte 0 gradig luft utifrån direkt in. Har inga tvivel på hans sätt att göra det. Finns kanske en anledning att man fick vänta ett tag innan tid fanns :gnissla
Bara hoppas allt är som det ska vara.. lär ju visa sig :)
 
Han sa när jag hämtade den att den inte går optimalt nu när det är kallt utan kommer gå ännu bättre när det är "sommar".

Ska inte tjata sönder dej.. MEN.. en motor GÅR alltid bättre när det är kallare ute, i kall luft finns det mer syre=motorn går mer optimalt. Finns ingen motor som gillar varm luft=mindre syre, sämmre verkningsgrad.

Det är vad jag lärt mej från bilmekkar tiden iaf:tummenupp
 
Ska inte tjata sönder dej.. MEN.. en motor GÅR alltid bättre när det är kallare ute, i kall luft finns det mer syre=motorn går mer optimalt. Finns ingen motor som gillar varm luft=mindre syre, sämmre verkningsgrad.

Det är vad jag lärt mej från bilmekkar tiden iaf:tummenupp

En professor i fysik lärde mig att det finns 21% syre i luften, precis den mängd som vi behöver för att andas...
Men vad vet en professor jämfört med en bilmek...

:)
 
En professor i fysik lärde mig att det finns 21% syre i luften, precis den mängd som vi behöver för att andas...
Men vad vet en professor jämfört med en bilmek...
:)

Det Lindberg antagligen menar är att kall luft har högre densitet därav fler syremolekyler per volym, men inte mer procentuellt jämfört med andra ämnen i luften.
 
En professor i fysik lärde mig att det finns 21% syre i luften, precis den mängd som vi behöver för att andas...
Men vad vet en professor jämfört med en bilmek...

:)

Jag tror du vet vad han menade.

Vi kan väl anta att hojen ifråga mappats lite magert när det var kallt som kompensation så att den går på rätt lambda i sommarluften med lägre densitet.
 
Och av just denna anledning så har man kompensation för temperatur och lufttryck. En sprutcykel som går bättre när det är varmt ute är felmappad....
 
Det Lindberg antagligen menar är att kall luft har högre densitet därav fler syremolekyler per volym, men inte mer procentuellt jämfört med andra ämnen i luften.

En helt annan sak ja...:)

Jag tror du vet vad han menade.

Vi kan väl anta att hojen ifråga mappats lite magert när det var kallt som kompensation så att den går på rätt lambda i sommarluften med lägre densitet.

Klart jag vet, måste ju få driva lite med folk ibland...:tungan:)
Vad vore SH utan lite humor...:D

Och av just denna anledning så har man kompensation för temperatur och lufttryck. En sprutcykel som går bättre när det är varmt ute är felmappad....

Nu var det ju gasare vi snackade om här...:)
 
Last edited:
Inte för att tjata sönder er då.. :tungan
men jag har fullt förtroende för Alviks MC och Peter som mekar med hojarna.
Hans dynorum är ett väldigt seriöst bygge. Och bygger han maskiner/motorer för dragracing så känns det som han har lite koll iaf. Han bytte båda lambdapluggarna till ett par som hade större diameter som passade hans utrustning. Nu kommer jag inte ihåg mm strl på rak arm.
En insugsbil med turbo har ju alltid mått bättre kalla höstkvällar/dagar än mitt på sommaren. Nu är hans dynorum inte 0 gradigt som det var ute när jag hämtade hojen.
Precis som Niklasinorr skriver så är det en gasare vi pratar här :gnissla

Jag får helt enkelt återkomma till våren/sommaren med en video så får ni avgöra själva :D
I vilket fall som helst så känns det skönt att SuMon nu är justerad för gatkörning och att motorn får det mängd av allt den behöver :tummenupp

Nu är det bara ett nytt batteri som saknas.. blir inköp till våren.

Lite sugen på att skaffa en 990SD som andra hoj.. de har ju kommit ner i pris för en lite äldre.. Hört att man aldrig kan ha för många Twins i garaget? :gnissla
 
Last edited:
Tjena,

Nu är man nybliven KTM 950 SM 06 ägare :tummenupp

Jag har försökt söka lite i denna tråd men hittar inte riktigt det jag vill. Det jag undrar om det är någon som har monterat BOS ljuddämpare och i såna fall har ni gått upp i munstyckes storlek eller bara höjt nålarna. Jag har läst i denna tråd att vissa har satt i 165 munstycke sen har jag pratat med en meck som sa att det borde räcka med att höja nålarna ett snäpp.

Min hoj har BOS dämparna monterade och jag tycker den kan vara lite tvekande när man smyger på lågt varv speciellt nu när det är kallt ute dock vet jag inte om det är något gjort med förgasarna.

//Jeppe

Någonstans har jag dessa nålar som behövs.Borde vara i en låda någonstans :-))
Köpte tillsammans med en på SH.
Men men ,jag var aldrig så tuff (eller rik) så det blev original för mig. Intresserad så letar jag.?

Fjädrings / dämpare fråga.

Är det lönt att byta till något från Öhlins bak & fram.
Och vad skall man i så fall byta i första hand?
Sen en idiot fråga.Vad skulle det vara värt ?
 
Last edited:
Styrkrona

Finns det någon på forumet som kan fräsa en styrkrona till en Ktm 990 smr?
 
Hej!
Nu vänder jag mig till er likasinnade:)
Är på väg att köpa ny hoj och vill veta vad ni tycker om denna deal:
KTM 990 SM - 09. 40 mil på mätaren, Ktm bellykåpa, både svart och orange kåpset.
100mils servicen ingår i priset. Den släpps för 72K då med 6 månaders garanti från dagen jag ställer på hojjen och börjar köra. Vad tycker ni? Bra eller An*s?
Det kanske rent av är så att ni vet om en bättre hoj till salu?:tummenupp
//Jerker
 
Last edited:
Hej!
Nu vänder jag mig till er likasinnade:)
Är på väg att köpa ny hoj och vill veta vad ni tycker om denna deal:
KTM 990 SM - 09. 40 mil på mätaren, Ktm bellykåpa, både svart och orange kåpset.
100mils servicen ingår i priset. Den släpps för 72K då med 6 månaders garanti från dagen jag ställer på hojjen och börjar köra. Vad tycker ni? Bra eller An*s?
Det kanske rent av är så att ni vet om en bättre hoj till salu?:tummenupp
//Jerker

Du kan köpa min 990 SM 2008a 800 mil, acra evo slipon (18 000), crashpuckar, ramskydd, barkbusters för 62 det tycker jag låter som en mycket bättre deal?
 
Du kan köpa min 990 SM 2008a 800 mil, acra evo slipon (18 000), crashpuckar, ramskydd, barkbusters för 62 det tycker jag låter som en mycket bättre deal?

Hej!

Jo vi har ju talats vid tidigare ang din fina motorcykel. Den har jätte bra utrustning men jag söker som jag nämde en svart. Kåporna visade sig vara ganska så dyra och lackera om känns lite för "klabbigt". 800mil är också lite i överkant mot vad jag söker. Men tack så mkt för erbjudandet och skulle jag ändra mig så ringer jag direkt!
(Din hoj är en bättre deal rent ekonomiskt, helt sant)
// Jerker
 
Vad kostar en 100mila service för en Ktm 990 smt? Nån som vet?
 
Vad kostar en 100mila service för en Ktm 990 smt? Nån som vet?

100mila för en KTM 990 Supermoto T 2011 tar enligt KTM 150minuter, detta skulle i Göteborg på KTM handlare kosta cirka 3400kr inkl. material. Ifall modellen är tidigare än 2011 så kan du räkna med 260min, vilket skulle kosta typ 5000kr :S

edit: korrigerade räknefel
 
Last edited:
100mila för en KTM 990 Supermoto T 2011 tar enligt KTM 150minuter, detta skulle i Göteborg på KTM handlare kosta cirka 3400kr inkl. material. Ifall modellen är tidigare än 2011 så kan du räkna med 260min, vilket skulle kosta typ 5000kr :S

edit: korrigerade räknefel

Råkar du veta vad som skiljer dom åt som gör att det tar så mkt kortare tid på 2011 modellen?:)
 
JÄVLAR va dyrt!

Vad hände med 2011an ?
Andra ventiler eller är den rejält ombyggd?

Sen undrar jag hur kröken(under hojen) ser ut efter 1000mil...?


100mila för en KTM 990 Supermoto T 2011 tar enligt KTM 150minuter, detta skulle i Göteborg på KTM handlare kosta cirka 3400kr inkl. material. Ifall modellen är tidigare än 2011 så kan du räkna med 260min, vilket skulle kosta typ 5000kr :S

edit: korrigerade räknefel
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top