Ktm 690 smc-r

(Throttle position sensor unit)

Det är en 2014, var inne på års service i fredags, då byttes det oljor, kn-filter och mappade om den.
Funkade som det skulle i fredags men igår (lördag) dog den när jag var ute och körde..

Får inget FI kod, ljud från insprutningen, startmotorn går men den vill inte starta och sen är det de dära ljudet från TPS(?)

Någon som vet vad som kan vara fel?

O2 sensorn... Har till uppgift att tunna ur soppaflödet vid låga varv. Miljöskit, be verkstaden stänga av den.
 


Var ute och tryckte lite småvägar igårkväll.
Tyckte det passade sig med en liten video på det.
Där är en viss brist av bakhjulsåka från min sida dock! :huvet
 
Finns det någon här som fått problem med fram dämparna?
körde en sväng igår och kände att fjädrarna vart alldeles mjuka. ville nästa bottna. mätte och det var bara 3cm kvar tills den skulle slå ihop.

Hade inte detta problem dagarna innan.
hojen har knappt gått 400mil.

Har kört en del bakhjuls åka men inte med några hårda nerslag. även när jag gasar ner så sjunker styret enormt.
tips?
 
Hej
jo börjar misstänka det minns att jag hade stänk på mina stövlar redan efter ca 100 mil men trodde det kunde vart kylarvätska då locket satt löst och även läckt bromsvätska vilket gjorde att jag skruva dit locket bättre.

finns dock inget synligt läckage på gafflarna därav släppte jag tanken om packboxarna då.
men nu börjar hojen kännas ganska ostabil varje gång man lägger ner den :död känns att de cyklarna borde tåla lite mer än så:va:rodnar
 
Vart i sthlm kan man få akramappen? Kör leovince men tanken var bara att den inte ska gå för snålt.
 
Tja!
Hämtade ut hojen (-12 smc-r) från service igår. Den har gått 750 mil, ca 100 mil sedan förra årets service. Dom sa att detta blev en 1000 mils service. Det dom gjort är att byta olja+filter samt mappa. Alla andra rutor är bara ifyllda med ett "K" som betyder att det är kontrollerat men inte bytt. De har alltså inte bytt bromsvätska, tändstiften luftfilter etc.
Priset landade ändå på 4800kr!!
Har jag blivit blåst?
Ska inte mappning ingå i service?
4.5h tog det skrev dom, enligt KTM Scandinavien ska det max ta 4h, eftersom dom kan behöva byta stiften etc vilket dom INTE gjort.
 
Många verkar få betala runt 5000kr för en service vad jag hört, det är dyra oljebyten!
Jag servar min själv och ska man inte kolla ventilspel så är det snart gjort, max 2tim
 
Tja!
Hämtade ut hojen (-12 smc-r) från service igår. Den har gått 750 mil, ca 100 mil sedan förra årets service. Dom sa att detta blev en 1000 mils service. Det dom gjort är att byta olja+filter samt mappa. Alla andra rutor är bara ifyllda med ett "K" som betyder att det är kontrollerat men inte bytt. De har alltså inte bytt bromsvätska, tändstiften luftfilter etc.
Priset landade ändå på 4800kr!!
Har jag blivit blåst?
Ska inte mappning ingå i service?
4.5h tog det skrev dom, enligt KTM Scandinavien ska det max ta 4h, eftersom dom kan behöva byta stiften etc vilket dom INTE gjort.

Min lokala KTM-åf tar runt 1000kr/timmen när de skruvar.
Lägg sen till olje, filter samt ny mapp så låter inte 4800kr helt orimligt.
 
Efter att ha läst de här sista inläggen blir man lite orolig, många som får brev hemskickade för olika verkstadsåtgärder? Packboxar som läcker, spjällägesgivare, mätare som lägger av..

Hur är kvalitén egentligen, priset är dessutom höjt till 84900kr för 2016.

Någon som vet om SMC-R får samma uppgraderade motor som Duke? Var ju väldigt mkt prat om duken med större borr, kortare slag osv.
 
Efter att ha läst de här sista inläggen blir man lite orolig, många som får brev hemskickade för olika verkstadsåtgärder? Packboxar som läcker, spjällägesgivare, mätare som lägger av..

Hur är kvalitén egentligen, priset är dessutom höjt till 84900kr för 2016.

Någon som vet om SMC-R får samma uppgraderade motor som Duke? Var ju väldigt mkt prat om duken med större borr, kortare slag osv.

Det är nog väldigt varierande med kvalitén på dessa hojar, vissa verkar ha mycket bekymmer medan andra har inte. Jag har haft min i två säsonger nu utan några större bekymmer mer än att mätarhuset la av, men det fick jag nytt på garantin.
Men överlag så tror jag inte de är sämre än övriga märken.
Fördelen är att de är relativt lätta att mecka med och hitta reservdelar.

Motoruppdateringarna på Smc-r och Enduro R brukar historiskt ligga ett år efter Duken.
 
Hej, någon som gått från vanliga gathojar/sporthojar till motard? Hur är de att ha som brukshoj typ till och från jobbet? Är det rena lek/busmaskiner eller kan man leva med de också? Åker till och från jobbet och tar lite nöjesturer ibland på helgerna också. 690 SMC verkar ju vara mest användarvänlig när man kikar även 1000mil serviceintervall vad jag förstått? Hur är det med stöldproblematiken? Har de nya modellerna immobilizer eller liknande?

Provat en Aprilia SXV 550 för ett par år sen men förstod inte riktigt tjustningen då. Saknade moset i motorn (van vid 1000cc twin) osv. Men man kanske hade fattat det bättre om man fått prova lite längre på kurvigare vägar etc. Hann inte testa bakhjulet heller. Jag har senaste tiden kört nakenhojar så farter över 150 känns ganska ointressant förutom enstaka sprinter. Kör aldrig motorväg i princip.

Nån som har några tips/åsikter? :)

Får väll bli att provköra till våren.
 
Jag har gått från att ha åtminstone en sporthoj i garaget under 8 års tid (även customhoj de 2 senaste åren) till att göra mig av med allt o köpa en 690 enduro -13 under förra året.
Borde ha gjort det mycket tidigare då det faktiskt är förbannat roligt. Mest för att det inte finns några begränsningar vart man kan ta vägen. Att vara låst o begränsat till bra asfalterade vägar är dötråkigt. 3 ggr så mycket wheeliebenägen än sporthoj skulle jag påstå(dock tyvärr i mycket lägre hastigheter). Visst saknar jag ibland att kunna speta järnet på motorväg o dra upp hojen på slangen i 130+ km/h. Olika typen av nöjen skulle jag påstå. Med det sagt så går ju hojen bra trots allt. Accelererar förvånansvärt bra. För kurviga 70 vägar med ibland tveksam asfaltering så är det ingen snack om saken väljer ktm:en alla dagar i veckan. Ska jag köra massa mil på endast stora vägnät, självfallet sporthoj. Men det sagt är SMC inget för mig. Vill jag fortsätta vara begränsad till asfalt så tar jag hellre en hoj som är ruggigt snabb om man vill, dvs sporthoj.
Ingen immobilizer än på ktm 690, o ja, de är stöldbegärliga som satan.

Hej, någon som gått från vanliga gathojar/sporthojar till motard? Hur är de att ha som brukshoj typ till och från jobbet? Är det rena lek/busmaskiner eller kan man leva med de också? Åker till och från jobbet och tar lite nöjesturer ibland på helgerna också. 690 SMC verkar ju vara mest användarvänlig när man kikar även 1000mil serviceintervall vad jag förstått? Hur är det med stöldproblematiken? Har de nya modellerna immobilizer eller liknande?

Provat en Aprilia SXV 550 för ett par år sen men förstod inte riktigt tjustningen då. Saknade moset i motorn (van vid 1000cc twin) osv. Men man kanske hade fattat det bättre om man fått prova lite längre på kurvigare vägar etc. Hann inte testa bakhjulet heller. Jag har senaste tiden kört nakenhojar så farter över 150 känns ganska ointressant förutom enstaka sprinter. Kör aldrig motorväg i princip.

Nån som har några tips/åsikter? :)

Får väll bli att provköra till våren.
 
Last edited:
Tröttnade på den superlånga bakstänkan o tänkte köpa en tail tidy. Dock ska man då behöva vänta på att få hem grejerna plus att de kostar runt 1000-lappen med blinkers. Så jag använde originalblinkers. O ett par små regskyltslampor för att fästa regskylten högst upp med.

Totalkostnad 159kr.
69kr för lamporna, o 90kr för en ny regskylt (hatar hål som inte används i skylten)

Såhär hemsk original:

Nu:

 
Last edited:
Har wings någon återförsäljare i Sverige ? Annars antar jag att ni som köpt wings köpt från http://wings.si/ eller ?

Det finns inga återförsäljare i Sverige vad jag vet, utan man beställer direkt från fabriken via email. Maila Gorazd och säg att du vill köpa en pipa. Då mailar han dig en katalog och instruktioner för att beställa en. Sen mailar du bara igen exakt vilken pipa du vill ha så skickar han betalnings instruktioner. Sen kommer pipan med posten inom 1 vecka.
 
Hej allihopa! :hej
Någon som har spännt bakfjädern på sin 690? Syftar alltså inte på sjusterskruvarna utan på ringen precis ovanför fjädern. Ktms original fjädernyckel är helt värdelös så jag beställde hem Ktm powerparts fjäderspännarnyckel. Men den är så mjuk så den böjer sig när jag börjar dra, trots att hojen är upppallad så fjädern är avlastad. Är inte så jätte sugen på att knacka med plattmejsel... :(
Tidigare ägare hade skruvat upp den max för att få hojen lägre, men körhållningen blir värdelös när jag jämför med min andra 690 som är helt orörd fjädring på!

Någon som har erfarenhet av detta?

Niklas
 
Hej allihopa! :hej
Någon som har spännt bakfjädern på sin 690? Syftar alltså inte på sjusterskruvarna utan på ringen precis ovanför fjädern. Ktms original fjädernyckel är helt värdelös så jag beställde hem Ktm powerparts fjäderspännarnyckel. Men den är så mjuk så den böjer sig när jag börjar dra, trots att hojen är upppallad så fjädern är avlastad. Är inte så jätte sugen på att knacka med plattmejsel... :(
Tidigare ägare hade skruvat upp den max för att få hojen lägre, men körhållningen blir värdelös när jag jämför med min andra 690 som är helt orörd fjädring på!

Någon som har erfarenhet av detta?

Niklas

Har samma erfarenhet som dig med spännarvärktygen så jag fick knacka med en huggmejsel
 
Back
Top