Ktm 690 smc-r

Beställt wingsrör och betalade i måndags.. Väntar med spänning hör knappt ljudet med orginal dämparen:zpy
 
Beställt wingsrör och betalade i måndags.. Väntar med spänning hör knappt ljudet med orginal dämparen:zpy

Originalröret låter som en dålig gräsklippare, har du det stora killern i Wingsröret så låter den ganska mycket å kör du utan så tror folk att ryssarna anfaller :D
Första gången man plockar ur killern å kör genom en tunnel så får man gåshud.
 
Någon här som har koll vad som gäller nu på bikeweek i Karlskoga? Hittar dubbla budskap.

"Super Moto/Montard hojar tillåts endast med original ljuddämpare i grupp 1 eller 2.
Om din MC behöver dB killer för att klara ljudnivån så skall den vara monterad hela tiden."

Men över så står det att det räcker om man klarar 95-db? Gäller det bara race hojar eller även 690?
 
Originalröret låter som en dålig gräsklippare, har du det stora killern i Wingsröret så låter den ganska mycket å kör du utan så tror folk att ryssarna anfaller :D
Första gången man plockar ur killern å kör genom en tunnel så får man gåshud.

hahaha det är det ljudet jag är ute efter. musik i vettiga folks öron:fyllisar:rofl
 
har någon här varit och pillat på mode switchen som finns under sadeln finns 8 olika lägen men ingen ger mer effekt förutom bättre gas respons har jag läst, min är på fabriksinställningen och fungerar alldeles super ser ingen mening med att pilla. någon som kanske har mer erfarenhet kring detta?
 
har någon här varit och pillat på mode switchen som finns under sadeln finns 8 olika lägen men ingen ger mer effekt förutom bättre gas respons har jag läst, min är på fabriksinställningen och fungerar alldeles super ser ingen mening med att pilla. någon som kanske har mer erfarenhet kring detta?

690 Har ett "servo" mellan gashandtaget och spjällhuset, vilket kan göra att om du ger 10% gas så ger den bara 5% faktisk throttelöppning.
"Mode switchen" ändrar den utväxlingen.
Kommer inte ihåg de exakta siffrorna, men på läget för kass soppa så hade man någonstans kring 50-55% spjällöppning vid full gas.
Så på så vis kan man ändra karaktären på 690n och hur den upplevs.

Men som du säger så finns det ingen direkt anledning till att mixtra med det där om man är nöjd med den som den är.
Men man kan få lite rappare/snällare gasrespons beroende på hur man ställer switchen.
 
690 Har ett "servo" mellan gashandtaget och spjällhuset, vilket kan göra att om du ger 10% gas så ger den bara 5% faktisk throttelöppning.
"Mode switchen" ändrar den utväxlingen.
Kommer inte ihåg de exakta siffrorna, men på läget för kass soppa så hade man någonstans kring 50-55% spjällöppning vid full gas.
Så på så vis kan man ändra karaktären på 690n och hur den upplevs.

Men som du säger så finns det ingen direkt anledning till att mixtra med det där om man är nöjd med den som den är.
Men man kan få lite rappare/snällare gasrespons beroende på hur man ställer switchen.

Tack för info
fick mest dessa funderingar p.g.a att nosen vill ner när man petar i 4an under bakhjulskörning. känns som kraften inte är tillräcklig som från 2an till 3an. undrade om man skulle prova pilla där för att få bättre respons för att orka upp den igen. om inte får jag fortsätta nöta till det sitter
 
Tjena! Jag blev en lycklig ägare till en 690 -14 med evo 1 i våras och älskar verkligen hojen!
För er som står och överväger ett köp så är jag den som säger KÖP!

Har lite småfrågor om hojen och tänkte att någon här kanske kan upplysa mig!

1. 95 eller 98 oktanig bensin? Blir det ens någon skillnad?
Har hittills kört på 95.

2. Vid vilket varvtal brukar ni ligga runt?
När "rusar" man motorn? Är 4,500 rpm vid 110km/h överbelastning för motorn eller är det rättare sagt bättre för motorn än 3000 rpm?

3. Gasres + wheelies. Visst, jag är nybörjare och allt vad det innefattar men jag lyckas inte gasresa över ettans växel... eller är det önsketänk? Originaldrevning.


Tack på förhand!
 
3. Gasres + wheelies. Visst, jag är nybörjare och allt vad det innefattar men jag lyckas inte gasresa över ettans växel... eller är det önsketänk? Originaldrevning.
Jag hade en 690 Enduro -08 för några år sedan och den hade jag slipon på samt öppen luftburk med tillhörande mappning.
Dessutom var den nerdrevad en kugg fram.
Den kunde jag gasa upp på 3an och sen rycka/gunga upp på 5an.
Så det handlar om vana och teknik för din del :)
Det är bara att öva öva och öva lite mer :)
 
har någon här varit och pillat på mode switchen som finns under sadeln finns 8 olika lägen men ingen ger mer effekt förutom bättre gas respons har jag läst, min är på fabriksinställningen och fungerar alldeles super ser ingen mening med att pilla. någon som kanske har mer erfarenhet kring detta?

Map-Select switchen går att ställa från 0 till 9 där 0 är som nämnt för öststatsbensin, 1 är SOFT-läge, 2 ADVANCED-läge och 3-9 är STANDARD-map läge. Advanced ger 1-1 dvs du gasar halv rulle, du får halv trottelöppning, full rulle = full trottelöppning. Standard ger några få procent lägre gaspådrag utom vid full gas som ger just full gas. Soft ger betydligt lägre trottelöppning än ansatt. Full gas ger endast 46% av full trottelöppning. Är bra att använda vid krypkörning och långsammare körning. Faktiskt rätt användbar på -08 till -12 som är ganska ryckiga vid gaspådrag runt 2000-3000 rpm.
Med TuneECU kan du själv göra en egen trottelresponsmap. Jag själv har tex. gjort en kombination av Soft och Advanced där trottelresponsen är Soft till 50%, mixar sedan för att vara Advanced från 75-100%. Finner den ganska allsidig. Mjuk i botten och vild i mellan och topp.

Kolla att du har läge 2 och titta i din Instruktionsbok. Prova gärna läge 1 resp 3 och jämför med läge 2 Advanced.

Alla andra som upplever svårigheter att gasa upp den på bakhjulet, kolla att ni har läge 2. Den ska ofelbart resa sig åtminstone på ettan och med teknik på fler växlar, oavsett drevning.
 
För övrigt fick jag hem mitt wingsrör och jäklar vilket ljud. Även med stora db killern låter den som ett jasplan som spräcker ljudvallen.
Super nöjd

Går någon i banorna kommer ni inte ångra er
 
(Throttle position sensor unit)

Det är en 2014, var inne på års service i fredags, då byttes det oljor, kn-filter och mappade om den.
Funkade som det skulle i fredags men igår (lördag) dog den när jag var ute och körde..

Får inget FI kod, ljud från insprutningen, startmotorn går men den vill inte starta och sen är det de dära ljudet från TPS(?)

Någon som vet vad som kan vara fel?
 
Någon som är haj på hur man ställer in bakdämparen på enklaste sätt?
Måste man plocka ner bakändan - ställa in och sedan sätta ihop allt igen, eller kan man ställa in hårdhet utan att behöva plocka ner dämparen?
 
Någon som är haj på hur man ställer in bakdämparen på enklaste sätt?
Måste man plocka ner bakändan - ställa in och sedan sätta ihop allt igen, eller kan man ställa in hårdhet utan att behöva plocka ner dämparen?

Om jag minns det rätt så ska man kunna göra det på plats. Men det än en justering som är jättesvår att se på nederdelen. Men det skall finnas bra instruktioner/bilder i instruktionsboken. Brorsan hjälpte mig lite när vi gjorde det, så kollade mest på när han pillade iom han redan gjort det på sin hoj.
 
Vad är detta härliga lock som folk snackar om ska bytas?!
Köper mitt wings snart (orginalgrejjer är inte så upphetsande..)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top