Ktm 690 smc-r

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Hej allihopa! :hej
Någon som har spännt bakfjädern på sin 690? Syftar alltså inte på sjusterskruvarna utan på ringen precis ovanför fjädern. Ktms original fjädernyckel är helt värdelös så jag beställde hem Ktm powerparts fjäderspännarnyckel. Men den är så mjuk så den böjer sig när jag börjar dra, trots att hojen är upppallad så fjädern är avlastad. Är inte så jätte sugen på att knacka med plattmejsel... :(
Tidigare ägare hade skruvat upp den max för att få hojen lägre, men körhållningen blir värdelös när jag jämför med min andra 690 som är helt orörd fjädring på!

Någon som har erfarenhet av detta?

Niklas

Har samma erfarenhet som dig med spännarvärktygen så jag fick knacka med en huggmejsel
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Knacka med en träbit skulle jag nog tipsa om. Ifall du nu hade hojen löst hängande borde du väl komma åt? Plast i andra hand.
 

Niklasdahlberg

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2016
Ort
Vänersborg
Hoj
Ktm 690 smc-r evo1 -12 & Ktm 690 smc-r full evo2 -12
Kommer åt gör jag men går så jävla trögt, kuggarna på ringer tar stryk av allt knackande med mejsel så får länma in den i nästa vecka istället :lol

Någon som vet om man kan besikta hojen med akrapovic helsystem monterat?
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Kommer åt gör jag men går så jävla trögt, kuggarna på ringer tar stryk av allt knackande med mejsel så får länma in den i nästa vecka istället :lol

Någon som vet om man kan besikta hojen med akrapovic helsystem monterat?

Besikta min i fredags med acra helsystem. Fast jag fega och hade dB killen i. Gick bra så nu går den 2 år till
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Är någon sugen på en fin 2013 (uttagen 2015) med endast 150 mil på mätaren(100 mila service i höstas), så hojta till. Ska ta steget vidare till riktigt enduro =P
 

wimbrap

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2016
Ort
Örebro
Hoj
KTM 690 smc r 16'
Tjena har skaffat mig en 690 smc r 16' och undrar om det finns nån som kan svara på vart man hittar leo vince slipons som passar 2016 modellen OCH om det funkar med A2 strypning då jag inte kan hålla på och mappa så som det krävs med akra! TACKSAM för alla svar:banana
 

Kalvsylta

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Sverige
Hoj
2016 KTM 690 SMCR
Tjena har skaffat mig en 690 smc r 16' och undrar om det finns nån som kan svara på vart man hittar leo vince slipons som passar 2016 modellen OCH om det funkar med A2 strypning då jag inte kan hålla på och mappa så som det krävs med akra! TACKSAM för alla svar:banana

Tja!
Jag påstår inte att jag sitter inne på någon som helst bekräftad kunskap men jag tror aldrig det är bra att öka effekt utan att öka smörjning, bränsle osv.
Lämna in hojen på mappning, jag TROR inte det kostar något nämnvärt.
Ska du ändå fixa leovince så kanske du ska höra med en återförsäljare och se om dom kan fixa hem grejjorna till dig och fixa en mappning samtidigt. Kanske vill man ha ett luftfilter samtidigt?


Jag ska passa på att fråga här:
Just nu har jag akra slip-on, öppet luftfilter och mappning på 690in. Hur mycket effekt kommer jag att få genom att sätta på resterande akra-rör så att jag har EVO1?
Är det ens värt pengarna?
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Tja!
Jag ska passa på att fråga här:
Just nu har jag akra slip-on, öppet luftfilter och mappning på 690in. Hur mycket effekt kommer jag att få genom att sätta på resterande akra-rör så att jag har EVO1?
Är det ens värt pengarna?

Om jag vore dig skulle jag nog satsa på kammen hellre än främre delen till systemet. Du kommer undan billigare och "nog" en märkbar skillnad. Polaren bytte kam i sin duke -12 så det kan ju inte vara överjävligt att göra. Själv kör jag med fullt evo 2 och har tyvärr inte kört nån original smc-r bara SMC -10 och det är ju hästlängder i skillnad.
 

Kalvsylta

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Sverige
Hoj
2016 KTM 690 SMCR
Om jag vore dig skulle jag nog satsa på kammen hellre än främre delen till systemet. Du kommer undan billigare och "nog" en märkbar skillnad. Polaren bytte kam i sin duke -12 så det kan ju inte vara överjävligt att göra. Själv kör jag med fullt evo 2 och har tyvärr inte kört nån original smc-r bara SMC -10 och det är ju hästlängder i skillnad.


Grejen med kammen är väl att man får mer hästar på högre varvtal men tappar på lägre?
Måste man pressa hojjen över 6k rpm för att njuta av effektstegringen?

Om du kör mer fullt evo 2 så har du väl framdelen till rörsystemet?
Är där ens någon skillnad förutom vad röret är gjort av? :confused:
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Det där låter jag vara en smula osagt men jag kan inte säga jag har speciellt dåligt botten drag, visst det är lite 2takts effekt runt 5-6k. Skulle nog vilja säga att den både flyttar viss del och lägger till nått. Min varvar ju ex original drevning 198 km/h med en tjockis ombord.

Jupp har helsystemet. Skulle tippa på att när du är och pillar på alla delar så vill du har så fullt flöde så möjligt, dvs nått blir ju en flaskhals när allt fixas med och det elimineras smidigt med att få främre delen utbytt.
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Är där stor skillnad på 690 årsm -12, -14 och -16? Har läst nåt om att dom ändrade lite i motorn till -14 iaf. Samt hur ser servicekostnaderna ut?


Skickat från iphone med tapatalk.
 
Last edited:

Allecarlen

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2016
Ort
Skogen
Hoj
Puch Dakota
Tjena!

Har en nyköpt 690 smc-r -14 och har lite funderingar.

1.Det sitter acra slipon utan DB-killer och utan mappning samt med orginal luftburk, funkar kanon. Frågan är hur stor skillnad får jag med evo1 locket samt evo1 mappning jämfört med min setup idag?

Funbike hävdar att man kan köra utan mapp medans dinmc hävdar att har man otur när den misständer/baksmäller så skjuter man gasspjällen...

2. Jag köpte powerparts kraschpuckar till framgaffel och sving. Svingen var inga problem men framgaffel däremot, bakom hjulmuttern så sitter det någonting i gaffeln så man inte får igenom stången för puckarna? Hur har ni gjort? Det ser ut som att det finns en typ m8 bult centrerat som man kan ta bort kanske men har inte vågat.
 

Edgarn

Medlem
Gick med
25 Dec 2011
Ort
Vellinge
Hoj
ktm
Precis gått från min ktm 660, till en Ktm 690, och just nu ångrar man nästan sig, hojen har rullat 280 mil och är en 2015a, första problemet var att den dör om man motorbromsar en bit och drar in kopplingen, sen igår när jag var ute och körde så fick jag kylar vatten längst högersidan på hojen, samt att jag tror packboxen bakom framdrevet läcker då det droppar olja där ifrån, men annars är jag väll nöjd med hojen, bara sjukt störiga små saker på en sån ny maskin.

Tänkte även passa på att fråga om det finns några "sjukdomar" på dessa hojar som man kan förebygga? hur är motorna i övrigt?


tack för svar.
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Tjena!

Har en nyköpt 690 smc-r -14 och har lite funderingar.

1.Det sitter acra slipon utan DB-killer och utan mappning samt med orginal luftburk, funkar kanon. Frågan är hur stor skillnad får jag med evo1 locket samt evo1 mappning jämfört med min setup idag?

Funbike hävdar att man kan köra utan mapp medans dinmc hävdar att har man otur när den misständer/baksmäller så skjuter man gasspjällen...

2. Jag köpte powerparts kraschpuckar till framgaffel och sving. Svingen var inga problem men framgaffel däremot, bakom hjulmuttern så sitter det någonting i gaffeln så man inte får igenom stången för puckarna? Hur har ni gjort? Det ser ut som att det finns en typ m8 bult centrerat som man kan ta bort kanske men har inte vågat.

Det är stor skillnad med evo1 locket samt evo1 mappning vs orginal.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top