Ktm 690 smc-r

Har precis fått ihop min efter att jag slog runt med den för en månad sen, börja brinna o så. Fick byta ut halva hojen typ.. men nu går den som fan igen :)

Surt, men hur kom det sig att den börja brinna efter att du slagit över? Bilder?

Själv har jag kört 5 bandagar med min SMC-R, dock tar det tid att vänja sig vid hojen efter flera år på sporthoj. Gatkörning och wheeliesarna har man ju vant sig vid naturligtvis :)
I Jönköpingstråden finns lite bilder från vår årliga Wheelieträff om någon är intresserad. Vi var 3st 690 i allafall!

jensen Danne.jpg Danne slang liten.jpg

/Danne
 
Last edited:
-R eller inte R, antar att det är samma och det verkar vara mer drag i den här 690 tråden än någon annan,,,
Så, min soppa lampa har slutat funka, dvs den lyser aldrig.

Någon som vet hur man felsöker den?
Hur mäter man och vart för att veta om det är lampan, brytaren som sitter i tanken, eller något på vägen som inte funkar som det ska?

/P
 
Tjena
Har precis skaffat mig en ny 690 smc r som det var 30mil på mätaren. Det börjar ju bli dax att boka 100mila servicen.
Problemet är att det sitter Akra slip-on på den och förra ägaren sa att den inte e mappad för det?? behövdes ej enligt Bergmans motor.
Jag vill mappa den i samband med 100 mila service har ni några förslag på vart man lämnar in den på västkusten, Johans mc? Jonte Engdal? m.m.
Fredrik
 
Tjena
Har precis skaffat mig en ny 690 smc r som det var 30mil på mätaren. Det börjar ju bli dax att boka 100mila servicen.
Problemet är att det sitter Akra slip-on på den och förra ägaren sa att den inte e mappad för det?? behövdes ej enligt Bergmans motor.
Jag vill mappa den i samband med 100 mila service har ni några förslag på vart man lämnar in den på västkusten, Johans mc? Jonte Engdal? m.m.
Fredrik

Jag mappade om min på Bergmans i Borås, men Johans kan också göra det
 
bergmans kan inte mappa dom byter bara map jag har köpt en hoj där och aldrig mer

Det har du iofs rätt i, man kan bara mappa en 690 om man har en bänk och kan Tuneboy.
i det här fallet tar jag för givet att han undrade vem som kunde mappa om med den av KTM tillhandahållna mappen för den uppsättning han har sin 690 i.
 
Det har du iofs rätt i, man kan bara mappa en 690 om man har en bänk och kan Tuneboy.
i det här fallet tar jag för givet att han undrade vem som kunde mappa om med den av KTM tillhandahållna mappen för den uppsättning han har sin 690 i.

Exakt det va det ja menade:tummenupp
 
-R eller inte R, antar att det är samma och det verkar vara mer drag i den här 690 tråden än någon annan,,,
Så, min soppa lampa har slutat funka, dvs den lyser aldrig.

Någon som vet hur man felsöker den?
Hur mäter man och vart för att veta om det är lampan, brytaren som sitter i tanken, eller något på vägen som inte funkar som det ska?

/P

Ingen som har koll,,,,eller vet något internationellt forum man kan fråga i?

/P
 
Surt, men hur kom det sig att den börja brinna efter att du slagit över? Bilder?

Själv har jag kört 5 bandagar med min SMC-R, dock tar det tid att vänja sig vid hojen efter flera år på sporthoj. Gatkörning och wheeliesarna har man ju vant sig vid naturligtvis :)
I Jönköpingstråden finns lite bilder från vår årliga Wheelieträff om någon är intresserad. Vi var 3st 690 i allafall!

View attachment 389652 View attachment 389653

/Danne

Enligt KTM handlaren jag köpte lite delar av så var det visst vanligt att dom börja brinna när man vurpar. Tanken sitter i bakskärmen och antagligen hade det skvätt ur bensin ur avluftningen och hamnat på ljuddämparen, men jag vet inte om det va värmen som antände eller om det blev gnistor när jag gled mot asfalten. DSC_0684.jpg Men nu är den nästan som ny igen väntar bara på ny framlampa och dekalkit också måsta jag få tag i en end cap till acrat.
 
Så akrat har klarat sig? Utom sista biten? Samt fick du bytat tanken med? :rock hur mycket var skadorna för? Har en bekant som vurpa med sin SMC-R, var skador för 50000kr :mad: hoppas man inte vurpar med sin då kommer man :huvet
 
Så akrat har klarat sig? Utom sista biten? Samt fick du bytat tanken med? :rock hur mycket var skadorna för? Har en bekant som vurpa med sin SMC-R, var skador för 50000kr :mad: hoppas man inte vurpar med sin då kommer man :huvet

Ja det är bara kolfiberkåpan jag behöver till det och eventuellt akrapovic märket. Hade en jävla tur att tanken klara sig, den kosta visst 15000.
Fick tag i beg kopplingcylinder och hastighetsmätare och bytte ut fälgbanan fram så de gick på ca 16000 allt som allt.

Fy fan 50000 då måste den blivit ramsne då eller gick motor sönder med?

De va inget skoj för jag är pedant och hade inte en repa på den innan.
 
Ja det är bara kolfiberkåpan jag behöver till det och eventuellt akrapovic märket. Hade en jävla tur att tanken klara sig, den kosta visst 15000.
Fick tag i beg kopplingcylinder och hastighetsmätare och bytte ut fälgbanan fram så de gick på ca 16000 allt som allt.

Fy fan 50000 då måste den blivit ramsne då eller gick motor sönder med?

De va inget skoj för jag är pedant och hade inte en repa på den innan.

16 000.... Kör du halvförsäkring?
 
Ja det är bara kolfiberkåpan jag behöver till det och eventuellt akrapovic märket. Hade en jävla tur att tanken klara sig, den kosta visst 15000.
Fick tag i beg kopplingcylinder och hastighetsmätare och bytte ut fälgbanan fram så de gick på ca 16000 allt som allt.

Fy fan 50000 då måste den blivit ramsne då eller gick motor sönder med?

De va inget skoj för jag är pedant och hade inte en repa på den innan.

Fast en reparationskostnad för 50k är inte så illa egentligen..
När jag stod på huvudet med min 690 så skulle kalaset gå på ca 40k. Då var det inget direkt fel på hojen mer än lite repor. Men firman skulle ha betalt för arbetet samt att de räknade på ett byte av sving och tank, dock inget mer "stort" utan sen var det fotpinne, lite plast och sånt småskräp

Lägg till att avgasystemet behöver bytas så tillkommer väl 10-15k, samt kanske en fram/bakfälg komplett så blir det ytterligare 15k.
 
Last edited:
Okej jag skruva ihop den själv utom en som ekra om o bytte fälgbanan åt mig för 300. Ett nytt framhjul komplett kosta ju drygt 8000 och fälgbanan "bara" 4700kr.
 
Försäkrings ärende de bytar allt som är skadat. Gaffel, fälg fram, kylare, styrkrona, kylarvingar m,m ;)
Kul din är ihop.
 
Flög över 500 mil igår på kvällsturen.

Är det något man BÖR göra för egen skull även om nästa service är 1000 mil?

Motorolja, oljefilter? Eller något annat, vad har ni gjort?
 
Back
Top