Ktm 640

Nu är det drevartider för mig. Just nu sitter det på 17/42 (framdrevet var förvånansvärt fräscht, medans bakdrevet skriker efter att jag ska dra ur respiratorn).
Vill ha något tyngre, typ 17/40, men har bara kommit över 15 och 14 framdrev samt 42 och 38 bak.
Funderar på att peta dit 15/38. Är detta mycket tyngre än 17/42 eller är det någorlunda som 17/40?
Vill gärna få ner varven i högre hastighet, men ändå behålla "lekfullheten" så att säga.

Någon som har tips?

Här kan du jämföra..... http://www.gearingcommander.com/

Jag kör 17/38..... För att framhjulet inte ska vara så hoppig....
 
Har precis köpt en KTM 640 -04 som fortfarande hade SAS samt EPC monterat.
Detta ska givetvis tas bort, men vad använder man enklast för att blockera de anslutningar där slangarna som går till EPC'n suttit?
 
Jag proppa hålet högst upp på förgasaren...

Nu var inte frågan vilka anslutningar jag skulle plugga..
Det ser man ju ganska fort när man plockar bort greherna..

Frågan var mer med VAD man pluggar dem då det blir ett antal anslutningar som blir öppna nu.
 
Nu var inte frågan vilka anslutningar jag skulle plugga..
Det ser man ju ganska fort när man plockar bort greherna..

Frågan var mer med VAD man pluggar dem då det blir ett antal anslutningar som blir öppna nu.

Jag svarva en liten plastplugg... Men alla har inte den möjligheten då.... Vanlig bult är gångbart...
 
Finns det någon här som kan vara intresserad av en nyrenoverad 640 -04?
Har gått 2200mil men började låta illa i motorn.
Visade sig att ett av lagrena till en vippa hade skurit och tagit med sig kammen.
Så ny kam med lager, lager till vipporna, ramlager samt kolv är bytt.
Däck är hyggliga men inte bra, likaså drivpaket.

Är på gång och ska köpa hus och går köpet igenom ska 640n säljas..

Edit:
Husköpet blev inget så hojen behålls.
 
Last edited:
Tycker det låter mer vippor än autodekompm försvinner ljudet när du varvar lite mer?
 
Lyckades kapa kedjan lite för mycket och undrar om jag ska köra med 2 st kedjelås (clips) eller om jag ska åka och köpa en ny kedja?
 
Tack för svar! Har du någon "motivation"? :)

Flera....

Varför lägga ut pengar på en ny kedja igen...
Fördel om man byter mellan olika utväxlingar så kan man förlänga å korta av kedjan utan att ha flera...

Men de är helt annat om man har typ motardhjul å endurohjul man växlar mellan... Då är de bättre me två kedjor för man "skitar" ner enduro kedjan klart mer...
 
Flera....

Varför lägga ut pengar på en ny kedja igen...
Fördel om man byter mellan olika utväxlingar så kan man förlänga å korta av kedjan utan att ha flera...

Men de är helt annat om man har typ motardhjul å endurohjul man växlar mellan... Då är de bättre me två kedjor för man "skitar" ner enduro kedjan klart mer...

Kanon, då lever jag på den kedjan jag har ;)
En tilläggsfråga; muttern till framdrevet, är det "vänstergängad" eller drar man åt och lossar som vanligt?
 
Ännu en följdfråga; Hur är det med smörjning av O-ring kedja? Ska man smörja ofta eller räcker det med Chain Wax?
 
Ännu en följdfråga; Hur är det med smörjning av O-ring kedja? Ska man smörja ofta eller räcker det med Chain Wax?

Jag torkar av kedjan i mellan åt å sprejar kedjeolja...

Me enduro hojen blir de tvätt efter varje körning samt ny kedjespray...

Vissa säger att man inte ska smörja en O-ringskedja... Kan väl aldrig vara skadligt å rengöra ibland...
 
en liten fundering.. bytte framdrevet nu och det nya hade ingen gummiring på, som originaldrevet.
Det borde väl inte spela någon roll?
20150718_111900777_iOS.jpg
 
Back
Top