Ktm 625

Har 625 ingen kylarfläkt?,min blir väldigt varm och börjar läcka vatten ganska snabbt när man kör långsamt eller står still.
 
Har 625 ingen kylarfläkt?,min blir väldigt varm och börjar läcka vatten ganska snabbt när man kör långsamt eller står still.

jodå, sitter på vänster kylare. iaf på min 06:a (ska va likadan som -05).

vart precis klar med att ställa ventilerna för första gången, tog bara 6 timmar för en amatör som mej :näsblod.
skulle bara dit med ventilkåpan så va allt klart, tro fan att de gick gängpajj på 2 av 3 skruvar (som jag förövrigt inte hann dra ordentligt ens, helt sjukt...) :huvet...

så då vart de bara o plocka bort ventil kåpan o i med heli-coil gängor eller nåt sånt. frågan är vad behöver man ta bort innan man lyfter av den? har inte en jävla aning om hur allt sitter ihop innanför med kamaxlar o grejjer:confused:

ska leta lite sprängskisser men vore trevligt om nån kunnig kunde förklara vad som behöver tas bort.
 
Då är det något som är paj då? Eller är fläkten bara dålig?

Körde krypkörningsbanan idag (vanliga slalom) man kunde köra den ca 4-6 gångar innan den började släppa ut kylarvatten.

Samma sak om den står länge på tomgång(5-10min).

När man kör är det inga problem så fartvinden kyler ju.
 
Last edited:
Då är det något som är paj då? Eller är fläkten bara dålig?

Körde krypkörningsbanan idag (vanliga slalom) man kunde köra den ca 4-6 gångar innan den började släppa ut kylarvatten.

Samma sak om den står länge på tomgång(5-10min).

När man kör är det inga problem så fart vinden kyler ju.

Det är helt normalt, ingen mc skall stå på tomgång 10min
 
Var antagligen inte 10 men mer än 5 och jag antog att det var för lång tomgång som lågbakom första gången,det jag hakade upp mig på var att den inte går att köra långsamt någon längre tid heller innan övertrycket öppnar.

Men det är säkert bara jag som nojjar för att jag är rädd att den ska gå i sönder innan uppkörningen.
Men det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite:tummenupp
 
va ska de va för packning mellan top och ventilkåpa? någon slags silicon packningsmassa eller liknande?

om jag kollar på sprängskissen står de bara "three-bond gasket", vafan betyder de?
 
Vad är det för skillnader på smc och sxc förutom det uppenbara att sxc kom med crosshjul som standard.
Det är 2003 i detta fall.

SXC: 2-kolvsok, 43mm gaffel istället för 48mm på SMC, Annan sving. Jag skulle ta en SXC om du skall konvertera till motard lätare då du slipper fippla m 4-kolvsoket på SMC.
 
va ska de va för packning mellan top och ventilkåpa? någon slags silicon packningsmassa eller liknande?

om jag kollar på sprängskissen står de bara "three-bond gasket", vafan betyder de?

Three Bond är en packningsmassa, visst du kan använda någon annan packningsmassa men jag skulle köra Three Bond. Stämmer eftersom vattenpumpen bla sitter mellan ventilkåpan & topplocket & spåren i ventilkåpan trycker på kamaxellagringen så använder KTM packningsmassa. Det brukar snåla med det ifrån fabriken därav läckage.
 
Three Bond är en packningsmassa, visst du kan använda någon annan packningsmassa men jag skulle köra Three Bond. Stämmer eftersom vattenpumpen bla sitter mellan ventilkåpan & topplocket & spåren i ventilkåpan trycker på kamaxellagringen så använder KTM packningsmassa. Det brukar snåla med det ifrån fabriken därav läckage.

ok, tack för svaret. hittade three bond på lelles ktmshop, men den kostar fan över 700 spänn :3freak. kan man hitta de nån annanstans till lite humanare pris? annar får de nog bli nåt biltema skit imellan istället, funkar säkert de me :tungan
 
Du väljer själv men köper du nåt skit så är risken att du får riva ventilkåpan igen & det är ju inte jätteroligt. Var noga med att inte ta för mkt!!!!
 
ok, tack för svaret. hittade three bond på lelles ktmshop, men den kostar fan över 700 spänn :3freak. kan man hitta de nån annanstans till lite humanare pris? annar får de nog bli nåt biltema skit imellan istället, funkar säkert de me :tungan

Jag köpte på OK/Q8 har jag för mig. Funkade bra, läckte inget och var billigare.
 
Höjde styret med biltemas kit. Decompwire blev såklart lite för kort oavsett hur jag drar den. Hur åtgärdar man enklast detta problem?

:hej
 
Klarar man besiktningen med slipon? Om inte, hur får man tyst på den? :gnissla
Har ju hört om diskbollar som man sätter fast med ståltråd, men då måste man hålla på och öppna dämparen. Sen vet jag inte om de kommer sitta kvar för det vädrar ganska fint..
 
Last edited:
Klarar man besiktningen med slipon? Om inte, hur får man tyst på den? :gnissla
Har ju hört om diskbollar som man sätter fast med ståltråd, men då måste man hålla på och öppna dämparen. Sen vet jag inte om de kommer sitta kvar för det vädrar ganska fint..

Vad har du för blås på den? Har lite olika dBkillers liggande hemma i olika dimentioner som kanske kan passa och fungera.
 
Nån som vet om muttern som håller fast framdrevet är "normalt" gängad eller tvärt om? Något att tänka på vid byte eller är det bara loss med muttern o sen av med drevet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

EDIT: Den var normalt gängad! =)
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top