Ktm 625

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Renoverade vattenpumpen och kollade vippor och rullar. Fyllde ljuddämparen - den var ganska renblåst. Reparerade lagret i stötdämparlänkaget. Använde nållager som fler andra använt och det fungerar utmärkt ännu efter flera hundra mil med skogs och en sväng på crossbana. Skickade iväg bakre stötdämpare på renovering hos Eng Racing. Den var i gott skick sa han. Tyvärr finns det inga fjädrar för min vikt att få tag på förutom hos Slavens Racing i USA. Med kronans nuvarande värde som monopolvaluta så avvaktar jag med det men med påställd förspänning blir det ändå acceptabelt. Hade såklart varit bäst att gå ner i vikt men det är mycket svårare än att importera fjädrar...
IMG_20230315_172335422_HDR.jpgIMG_20230409_202103764.jpgIMG_20230527_105447718.jpgIMG_20230601_183720374_HDR.jpg
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Lagat fästet till gamla strålkastaren ett par gånger och nu bröts det av igen. Plus att med roadbook-hållare monterad blir vinkeln förbi vad lampans original justering klarar. Så en ny strålkastare fick monteras. Ganska nöjd. Ska montera ner allt för lack sen få tag på en bit lexan för skydd av linsen.
Strålkastaren är e-märkt och sitter normalt i en gatreggad fyrhjuling av okänd modell. Fick tips av en kompis.
IMG_20231007_182604970.jpg

 
Last edited:

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Renoverade vattenpumpen och kollade vippor och rullar. Fyllde ljuddämparen - den var ganska renblåst. Reparerade lagret i stötdämparlänkaget. Använde nållager som fler andra använt och det fungerar utmärkt ännu efter flera hundra mil med skogs och en sväng på crossbana. Skickade iväg bakre stötdämpare på renovering hos Eng Racing. Den var i gott skick sa han. Tyvärr finns det inga fjädrar för min vikt att få tag på förutom hos Slavens Racing i USA. Med kronans nuvarande värde som monopolvaluta så avvaktar jag med det men med påställd förspänning blir det ändå acceptabelt. Hade såklart varit bäst att gå ner i vikt men det är mycket svårare än att importera fjädrar...
View attachment 487457
Snyggt! Jag har precis köpt mig en 625:a som är svårstartad efter att ha stått ett halvår. Jag tror att autodekompen är trasig och är även tveksam till att manuella dekompen fungerar som den ska. Jag tycker att kompressionen är svinhög även med den intryckt. Inte heller startmotorn orkar dra runt mer än nåt varv med manuella dekompen intryckt.

Så planen förutom att ställa ventilerna är att lyfta på locket och kolla, dekompen, vippor och rullar. Nåt speciellt man behöver tänka på? Finns en manual nånstans?

Det enda jag gjort inne i en motor är att ställa ventiler.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Snyggt! Jag har precis köpt mig en 625:a som är svårstartad efter att ha stått ett halvår. Jag tror att autodekompen är trasig och är även tveksam till att manuella dekompen fungerar som den ska. Jag tycker att kompressionen är svinhög även med den intryckt. Inte heller startmotorn orkar dra runt mer än nåt varv med manuella dekompen intryckt.

Så planen förutom att ställa ventilerna är att lyfta på locket och kolla, dekompen, vippor och rullar. Nåt speciellt man behöver tänka på? Finns en manual nånstans?

Det enda jag gjort inne i en motor är att ställa ventiler.
Ja det är enkelt att lyfta på toppen och kolla hur det står till. Bort med tank och håll reda på hur bultarna ska sitta bara. Kolla ventilspel först kanske. Aldrig haft problem med decomp så kan inte hjälpa dig men manuella ser man ju utanför iallafall om vajern är hel. Jag startar inte med manuell dekomp. Det är väl bara för att finna läge för kicken. Vilken jag själv aldrig använder då den brukar starta med några vrid på gasen så acc-pumpen sprutar in lite bensin i den. Återkommer med manual. Har för mig jag har den i telefonen nånstans.

*Edit*

Gick inte öppna filen men här är en länk som förhoppningsvis fungerar: https://www.manualslib.com/manual/1352983/Ktm-400-660-Lc4-1998-2005.html#manual

Hoppas du får igång den. Den är ett absolut monster när den går riktigt. Kraft överallt och låter så gött som bara en stor förgasarstånka kan. BRRRAAPPPPP! ??
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Ja det är enkelt att lyfta på toppen och kolla hur det står till. Bort med tank och håll reda på hur bultarna ska sitta bara. Kolla ventilspel först kanske. Aldrig haft problem med decomp så kan inte hjälpa dig men manuella ser man ju utanför iallafall om vajern är hel. Jag startar inte med manuell dekomp. Det är väl bara för att finna läge för kicken. Vilken jag själv aldrig använder då den brukar starta med några vrid på gasen så acc-pumpen sprutar in lite bensin i den. Återkommer med manual. Har för mig jag har den i telefonen nånstans.

*Edit*

Gick inte öppna filen men här är en länk som förhoppningsvis fungerar: https://www.manualslib.com/manual/1352983/Ktm-400-660-Lc4-1998-2005.html#manual

Hoppas du får igång den. Den är ett absolut monster när den går riktigt. Kraft överallt och låter så gött som bara en stor förgasarstånka kan. BRRRAAPPPPP! ??
Kanon, tackar! Jag gör ett försök imorrn så får vi se var det slutar.
Förhoppningsvis hittar jag nåt uppenbart fel så att det går att sparka igång den sen :yoparty
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Var i USA och köpte mig en omgång fjädrar av Slavens Racing så nu försvinner inte halva fjädringsvägen när man sätter sig på den. Annars väntar jag på våren och att bilprovningen ska släppa tider för besiktning. Just nu kör jag med körförbud men det finns ju inga poliser på landsbygden ändå(Definitivt inte när man behöver dom). Nu är den uppe i ~3200 och låter fortfarande förgasarköttigt gott och väcker uppmärksamhet bland övrigt off-road folk. Vilket inte är så svårt iofs då urvalet numera är 690/701/700/7/890 eller T7 med större eller mindre delar av tillbehörskatalogen påskruvad... 😉
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top