Ktm 625

Vilken omdrevning skulle kunna vara lämplig för att ta ut 625 SMC på en större bana (tänk Kinnekulle Ring)? Kan man klara sig med bara byta till annat bakdrev för att enkelt kunna byta tillbaka senare? Nån med erfarenhet?
 
Någon som vet på rak arm vart man kan hitta originalstrypningar för en 06a? :) Hörde att om man kör upp privat så bänkar dom hojen man kör upp med?

Va på uppkörning me gabben i höstas å dom kollar reg bevis... Å de va som privatist....
 
Va på uppkörning me gabben i höstas å dom kollar reg bevis... Å de va som privatist....
jaha, det var morbror som sa det, men det gick genom morsan så kan nog blivit missförstånd däremellan :) Han sa nog att den måste vara strypt i regbeviset
 
Tänkte bara säga att jag nu köpt den 625 sxc -04 som jag nämnt här tidigare.
Grattis mig! ;)
Men satan vad fint dom går, klev ju nästan upp på bakhjulet på 3:an genom att bara gasa, trots att jag satt smått framåtlutad :) Fram med frusna sjöar omedelbums så man får leka av sig i vinter!
 
Tjockisfjäder

KTM 625 SMC -05

Fjädern bak. Om man vill beställa ny (för mig som är lite tyngre än 75 kilo)
Någon som vet måtten, eller åtminstone vad det är man skall mäta?
Av det jag lyckats läsa mig till så är den 70x260mm.
Någon som vet om det stämmer samt vilka mått det är?
(innerdiameter, ytter, cc?)
 
Fjädern är LC4 special och fjädrar tll andra KTM modeller passar inte. KTM har ett ganska smalt sortiment fjädrar för fullvuxna vikingar så bäst är att specialbeställa från www.slavensracing.com han kan allt om fjädrar till KTM.
 
Vet ej hur de levererades -05 men Pirelli MT60RS Corsa som är ett regndäck monterades på många modeller. Hade det orig på 640-01 / 625-02 / 660-03.
 
Ni har väl inte missat kampanjen från ktm? Köp för 1500:- och få 500:- rabbat. Gäller bara i deras poverware och powerparts delar. Själv slog jag till på drev, kedja, filter, packningar så att hojen är nyservad inför våren.
 
Vet ej hur de levererades -05 men Pirelli MT60RS Corsa som är ett regndäck monterades på många modeller. Hade det orig på 640-01 / 625-02 / 660-03.
okej, för min 625a har sånt däck fram och har gått 700mil..(snart dax att byta)
En kompis är sugen på en hoj där han skriver att det fortfarande är originaldäck på, men det är inte samma som mitt framdäck, som jag tror är originaldäck..

Därför undrar jag ifall alla kom med domdär lite grövre däcken eller om de fanns med andra däck också :)
 
Halloj!

Om man ska ha nytt fram och bak-drev + kedja (antar att man ska byta den samtidigt?), vad ska man köpa då, vad passar? Kollade lite på 24mx men hittar inget till den specifika modellen..

Edit: Idag har jag 15 kugg fram och 40 bak (endurohjul), har inte räknat kugg på motardfälgen. Vill att hojen skall bli mer slangvänlig och trevligare att köra med offroad (idag blir det bara 1an och 2an typ). Vad rekommenderas att man byter till?
 
Last edited:
Halloj!

Om man ska ha nytt fram och bak-drev + kedja (antar att man ska byta den samtidigt?), vad ska man köpa då, vad passar? Kollade lite på 24mx men hittar inget till den specifika modellen..

Edit: Idag har jag 15 kugg fram och 40 bak (endurohjul), har inte räknat kugg på motardfälgen. Vill att hojen skall bli mer slangvänlig och trevligare att köra med offroad (idag blir det bara 1an och 2an typ). Vad rekommenderas att man byter till?

Byter det som är slitet men ett drivpaket per år beroende på hur mycket man kör känns normalt. Drevningen är subjektiv.....har du kass teknik så kan du ju dreva upp ordentligt men när du väl behärskat talangen kommer "original" funka klockren.
 
Halloj!

Om man ska ha nytt fram och bak-drev + kedja (antar att man ska byta den samtidigt?), vad ska man köpa då, vad passar? Kollade lite på 24mx men hittar inget till den specifika modellen..

Edit: Idag har jag 15 kugg fram och 40 bak (endurohjul), har inte räknat kugg på motardfälgen. Vill att hojen skall bli mer slangvänlig och trevligare att köra med offroad (idag blir det bara 1an och 2an typ). Vad rekommenderas att man byter till?

Handla inte från 24mx, deras twenty drev+kedja är skit, kinesiskt mjukjärn till överpris. Skall du spara pengar så köp i så fall biltema.

Jag har nog drev+kedja till dig för lite olika kombinationer. Åker du lite enduro och inte vill ha 2 kedjor är det rimligast med ett litet framdrev typ 13-14 för enduron och sen åker du 15/42 eller 15/45 på motardhjulen.
 
Jag körde 15/42 på min SXC. Helt ok för min slangning....
Halloj!

Om man ska ha nytt fram och bak-drev + kedja (antar att man ska byta den samtidigt?), vad ska man köpa då, vad passar? Kollade lite på 24mx men hittar inget till den specifika modellen..

Edit: Idag har jag 15 kugg fram och 40 bak (endurohjul), har inte räknat kugg på motardfälgen. Vill att hojen skall bli mer slangvänlig och trevligare att köra med offroad (idag blir det bara 1an och 2an typ). Vad rekommenderas att man byter till?
 
Tack för lite input. Vart en tur till Din mc i stället och köpte kedja och drev av märket Afam, vet inte riktigt vad det är för kvalité..? Det blev 14/40, känns som det kan funka till det mesta. Ang slangning stämmer det ju att det handlar om tekniken. Men vill även att hojen ska bli trevligare och roligare i skogen..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tack för lite input. Vart en tur till Din mc i stället och köpte kedja och drev av märket Afam, vet inte riktigt vad det är för kvalité..? Det blev 14/40, känns som det kan funka till det mesta. Ang slangning stämmer det ju att det handlar om tekniken. Men vill även att hojen ska bli trevligare och roligare i skogen..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Att säga AFAM är ungefär som att säga SUV. De har billiga skitkedjor och bra produkter i sitt sortiment. 14/40 blir säkert bra.
 
Att säga AFAM är ungefär som att säga SUV. De har billiga skitkedjor och bra produkter i sitt sortiment. 14/40 blir säkert bra.

Aha, kedjan var en AFAM 520XSRG X-Ring, vet inte om X-ring är bättre än O-Ring? Skillnad? :S
Dreven kommer jag inte ihåg men det var några billiga ståldrev för ca 350kr/st.

Hade en annan fråga, finns det något sätt att montera bort bromsoket bak utan att ta bort hjulet? Anledningen till att jag frågar är att det krånglar som fan när man skall montera av/på motardhjulen, som har mycket mindre fälg än endurofälgen. Nu är det typ omöjligt att få av hjulet utan att repa fälgen..
 
Aha, kedjan var en AFAM 520XSRG X-Ring, vet inte om X-ring är bättre än O-Ring? Skillnad? :S
Dreven kommer jag inte ihåg men det var några billiga ståldrev för ca 350kr/st.

Hade en annan fråga, finns det något sätt att montera bort bromsoket bak utan att ta bort hjulet? Anledningen till att jag frågar är att det krånglar som fan när man skall montera av/på motardhjulen, som har mycket mindre fälg än endurofälgen. Nu är det typ omöjligt att få av hjulet utan att repa fälgen..


Inte omöjligt men prova ta bort kedjeskyddet eller lossa på det & vinkla hjulet så kommer du få bort det!
 
Aha, kedjan var en AFAM 520XSRG X-Ring, vet inte om X-ring är bättre än O-Ring? Skillnad? :S
Dreven kommer jag inte ihåg men det var några billiga ståldrev för ca 350kr/st.

Hade en annan fråga, finns det något sätt att montera bort bromsoket bak utan att ta bort hjulet? Anledningen till att jag frågar är att det krånglar som fan när man skall montera av/på motardhjulen, som har mycket mindre fälg än endurofälgen. Nu är det typ omöjligt att få av hjulet utan att repa fälgen..

Du kan lägga en trasa om oket så slipper du märken i fälgen... Annars kan du göra som jag gjort de är att lossa på bromsskivan, då är det lättare att få av hjulet, specielt om du har 5" fälgen....
Angående utväxlingen så blir de ett bra mellan ting med 14/40... Jag har på motarden 17/38 för att den inte ska vara för hoppig å på enduron har jag 14/46..
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top