Ktm 625

Jag har fått alla nya delar som ska bytas i min motor nu och ska börja plocka ihop den igen=)
Jag har en nedladdad kopia på cd'n, så jag har sprängskisser, rep.manual och serviceintervaller m.m.. Men jag kan inte hitta sidan(?) med momentdragningarna på de olika delarna.. Någon som vet om det finns i min manual - isåfall vart?
Eller någon som vet vart man kan få tag på detta? :)
 
Nja här är det som gäller på gamla LC4 motorn även om kommer ifrån en CD för 2004 men som sagt samma motor! Lite luddigt men kunde inte lägga upp word dokument här.

TIGHTENING TORQUE - ENGINE
Hexagon nut at primary gear M20x1,5 Loctite 243 + 170 Nm
Collar nut flywheel (LC4, ADVENTURE, DUKE) M16x1,25 links 80° C + 150 Nm
Collar nut flywheel (SC, SXC) M12x1 left 60 Nm
Hexagon nut for inner clutch hub M18x1,5 Loctite 243 + 100 Nm
Collar bolt clutch springs M6 10 Nm
Kickstarter stop bolt M12x1,5 50 Nm
Allen head bolt freewheel hub (E-STARTER) M6x12/M6x12,5 Loctite 648 + 12/16 Nm
Allen head bolts oil pumps M6 Loctite 243 + 8 Nm
Collar bolts oil pumps (from modell 2003 on) M6 Loctite 243 + 10 Nm
Hexagon bolt camshaft gear M10 Loctite 243 + 35 Nm
Allen head bolts cylinder head top section M6x25/M6x35/M6x65/M6x70 (8.8) 8 Nm
Allen head bolts cylinder head top section M6x50/M6x55 (12.9) 15 Nm
Bolts cylinder head top section (from model 2003 on) M6 (8.8) 10 Nm
Bolts cylinder head top section (from model 2003 on) M7 (12.9) 15 Nm
Cylinder head to cylinder M8 25 Nm
Cylinder head to cylinder M6 8 Nm
Cylinder head to cylinder (from model 2003 on) M6 10 Nm
Cylinder head bolts M10 50 Nm
Cylinder head bolts (from the 2004 model) M10 53 Nm
Collar nuts at cylinder base M10 40 Nm
Plug at cylinder head (SC) M10 20 Nm
Hexagon bolt chain sprocket 8.8 M10 Loctite 243 + 40 Nm
Hexagon bolt chain sprocket 12.9 M10 Loctite 243 + 60 Nm
Nut chain sprocket M20x1,5 60 Nm
Oil drain plug M22x1,5 30 Nm
Magnetic plug M12x1,5 20 Nm
Plug Bypass valve M12x1,5 20 Nm
Banjo bolts oil lines M8x1 10 Nm
Banjo bolts oil lines M10x1 15 Nm
Jet screw clutch cover M8 10 Nm
Plug timing-chain tensioner M12x1,5 20 Nm
Timing-chain tensioner to cylinder M6 Loctite 243 + 8 Nm
Timing-chain tensioner to cylinder (from model 2003 on) M6 10 Nm
Timing-chain guide to cylinder M12x1,25 Loctite 243 + 8 Nm
Hexagon bolt timing-chain guide M6 Loctite 243 + 10 Nm
Tension guide M8 Loctite 243 + 15 Nm
Timing-chain securing guide M6 8 Nm
Allen head bolt timing-chain securing guide (from model 2003 on) M6 Loctite 243 + 10 Nm
Counternuts valve adjusting screws M7x0,75 16 Nm
Crankshaft locking bolt M8 25 Nm
Spark plug M12x1,25 20 Nm
Engine mounting bolt M8 40 Nm
Engine mounting bolt M10 70 Nm
Retaining plate for main shaft bearing M6 Loctite 648 + 8 Nm
Retaining plate for main shaft bearing (from model 2003 on) M6 Loctite 648 + 10 Nm
Shift mechanism support, securing device for bearing M5 Loctite 243 + 6 Nm
Shift mechanism support M6 Loctite 243 + 8 Nm
Shift mechanism support (from model 2003 on) M6 Loctite 243 + 10 Nm
Shift drum locating M6 Loctite 243 + 8 Nm
Engine housing, clutch cover, ignition cover M6 10 Nm
Water pump cover M6 10 Nm
Bolts for pulse generator M5 Loctite 243 + 6 Nm
Stator (SC) M6 Loctite 243 + 8 Nm
Stator (E-Start) M5 Loctite 243 + 6 Nm
Kick starter M8 25 Nm
Shifting lever M6 Loctite 243 + 10 Nm
Oil filter cover M6 10 Nm
Microfilter cover (SC) M5 6 Nm
Starter flange, starter cover M6 10 Nm
AH bolt for slave cylinder M6 10 Nm
Starter M6 10 Nm
Valve cover M6 10 Nm
Exhaust flange M6 10 Nm
AH screw for decompression shaft lever M6 Loctite 243 + 10 Nm
Retaining shim for ignition (SC) M5 Loctite 243 + 6 Nm
Other bolts, engine M5 6 Nm
M6 10 Nm
 
Ojdå! Det va fler saker än jag trodde!
"Måste" allt dras med moment? känns som att man måste leta där för varje skruv man ska dra fast i princip..
Jag bytade iaf lager i vipparmarna nyss, den gamla "niten" pressade jag m.h.a en långhylsa och en bult, satt bra hårt så det nästan small till när niten släppte!
när jag skulle pressa i den nya niten i de nya lagret så kunde jag trycka dit det med tummen, enkelt!
Ska den sitta så löst att den nästan glider ut bara man har den upp och ner?

Tack för hjälpen!! :)

Edit: Hittade hur man kan göra me niten :)
Om någon undrar så ska man alltså ta en "körnare" och banka till så att de blir som en liten flik som nyper :) Antal slag: ca 2-6

Frågan me momentdragningen står fortfarande kvar :)
 
Last edited:
Håller på och kopplar inte generatorn men har ingen aning var de 2 överblivna kontakterna ska kopplas. Plockade inte ner hojen själv.. Någon som vet? :)

20120124161031.jpg
 
Har kollat startreläet och även kopplingsschemat men jag kan inte hitta var jag ska koppla dem. De verkar inte finnas på kopplingsschemat heller :va
 
Fcr i såna fall, 1500 är max annars kan man lika gärna köpa nytt och de är inte intressant!

Då får du köpa nytt. 1500kr är snittpriset på en beg FCR39 på EBAY och en 41a går på minst 500kr till. Skall du sen anpassa bestyckningen och byta lite slitdelar på en beg förgasare så är det 600kr till.

Nypris i USA är runt 600USD och sen tillkommer bestyckning för att få den att gå riktigt bra.
 
Då får du köpa nytt. 1500kr är snittpriset på en beg FCR39 på EBAY och en 41a går på minst 500kr till. Skall du sen anpassa bestyckningen och byta lite slitdelar på en beg förgasare så är det 600kr till.

Nypris i USA är runt 600USD och sen tillkommer bestyckning för att få den att gå riktigt bra.

Har sett flera st gått för 1500 den sista tiden så tror inte det är spec fel pris. Vad begär du själv för en eftersom jag misstänker att du sitter på ett lager?
Har hittat nya på bukten för 3000+frakt.
 
Är väl den här du menar då... Mikuni HSR 40 kostar 2995kr... Hos Lockners bil och mc samt braigasen....
 
Har sett flera st gått för 1500 den sista tiden så tror inte det är spec fel pris. Vad begär du själv för en eftersom jag misstänker att du sitter på ett lager?
Har hittat nya på bukten för 3000+frakt.

Har inga på lager då priset blev för högt om jag skulle hålla den standard jag ville och intresset för att köpa kvalitet är för lågt. Många gör som du och köper på ebay googlar fram en bestyckning och gillar läget.

Tidigare tog jag 3000 för en beg men renoverad förgasare med korrekt bestyckning och de KTM specifika modifikationerna.
 
Funderar på att skruva på backspeglar på 625an och är inne på KTMs Duke-speglar..tycker de som sitter på 125/200 är snyggare än de som sitter på de större. Är det någon som vet om man kan skruva på dessa direkt på mina fästen? och om det är stor skillnad på kvaliteten mellan 125/200 och de övrigas speglar??
 
Har funderat på att köpa en 625 SXC och jag undrar om det finns nån bra sida som beskriver modellhistoriken? Har sökt men inte hittat någon bra sammanfattande sida. Kanske inte finns några större skillnader?

Dock har jag sett på två sidor att vikten ökade från 132 till 139 kg mellan 2004 och 2005. Stämmer det och vad beror det på i så fall?

Vad ska man tänka och titta på vid ett köp?
 
Har funderat på att köpa en 625 SXC och jag undrar om det finns nån bra sida som beskriver modellhistoriken? Har sökt men inte hittat någon bra sammanfattande sida. Kanske inte finns några större skillnader?

Dock har jag sett på två sidor att vikten ökade från 132 till 139 kg mellan 2004 och 2005. Stämmer det och vad beror det på i så fall?

Vad ska man tänka och titta på vid ett köp?

Dubblaljuddämpare..... Viktmässigt då.. Annars annat utseende på plasten...
 
Om du menar SXC så har den aldrig haft 2 ljuddämpare. Tror det var ifrån -05 som den fick cylinderfotspackning i papp vilket man ska vara aktsam just att det inte läcker något nere vid cylinderfoten. Annars har jag inte märkt något extra utrustning på SXC sen den kom -03, de kanske monterade på något lullull som höjde vikten eller passagerarfotpinne? SXC är väldigt hög om man jämför med SMC men i gengäld så slipper du strulet när du ska sätta på motardfälgar på SXC. På SMC behöver man fräsa i 4-kolvoket för att SMC skall kunna ha grushjul. Tror inte du behöver köra m 320mm skiva för dagligt bruk. Jag kör med 300mm skiva på min 690 EnduroR iställer för 320mm som SMC/SM/SMR har m då har de radialok också m mkt tunnare skiva. Beroende ang pris på SXC men skulle kolla på en 690enduro istället, så mkt roligare & mindre vibrationer.
 
OK, tack för era svar! Bra där angående papppackningen. Och bra synpunkt om SXC med motardfälgar vs SMC med grushjul för där har jag funderat på vad som blir bäst. Finns ju trots allt betydligt fler 625 SMC till salu jämfört med SXC

Vad det gäller viktskillnaden så är det kanske det vanliga att man inte kan lita på specifikationerna, varken från tillverkaren eller sidor på nätet. Såg på ett forum att en teori är att de har höjt vikten på pappret för att få lägre effekt/vikt-förhållande för billigare försäkring. Jaja, ja vet int ja...

Ja 690 enduro verkar ju vara riktigt schyst men det blir lite väl mycket stålar att lägga på en andrahoj så jag håller mig till 625 SXC såvida det inte dyker upp ett riktigt 690-fynd (men det ser riktigt dåligt ut med det just nu).

Någon som har en uppfattning om ett mellan-tummen-o-pekfingret-pris på en SXC 04-05 i låt säga skapligt skick och kanske runt 1000 mil? Finns så få ute nu så det är svårt att bilda sig en uppfattning.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top