Ktm 625

nån som vet varför -04ans 625 väger mindre än dom nyare årsmodellerna?
eller är jag ute å cyklar.
enligt bikez väger -05orna och framåt 146kg. och -04orna 139kg.
vill ju helst av allt ha en 525 för dom verkar ju va lite lättare och roligare. är dock lite rädd för serviceintervallerna.

mvh/mattias
 
nån som vet varför -04ans 625 väger mindre än dom nyare årsmodellerna?
eller är jag ute å cyklar.
enligt bikez väger -05orna och framåt 146kg. och -04orna 139kg.
vill ju helst av allt ha en 525 för dom verkar ju va lite lättare och roligare. är dock lite rädd för serviceintervallerna.

mvh/mattias

Man skall inte hänga upp sig på vad specarna säger då det oftast är besiktningsvikt och inte verklig vikt.

Men ja vikten varierar med årsmodellerna. Först skaffas där elstart och sen skippar man bakramen i aluminium, sen tillkommer där dubbelavgas och mängder med andra mindre förändringar...
 
Man skall inte hänga upp sig på vad specarna säger då det oftast är besiktningsvikt och inte verklig vikt.

Men ja vikten varierar med årsmodellerna. Först skaffas där elstart och sen skippar man bakramen i aluminium, sen tillkommer där dubbelavgas och mängder med andra mindre förändringar...

ok tack för svar:)
lutar väldigt starkt åt att det blir motard till sommaren. väldigt sugen på just en 625:banana

mvh/mattias
 
Nu har man fått på blinkers och baklampa med inbyggd skyltbelysning så nu ska den nog gå igenom besiktningen :yoparty

Acrapiporna åker på igen efter besiktningen!
 

Bifogat

  • IMG_0222.JPG
    IMG_0222.JPG
    45.4 KB · Visningar: 150
Förra säsongen så gick något sönder i motorn, 05a. Vit rök, ojämn tomgång och en förstörd säsong..

Det börjar bli dags att laga det här. Första tanken är ju topplockspackningen. Fick 12-13bar när jag mätte kompet med en dålig provare. så jag tänkte låna en redig imorgon. Någon som vet på ett ungefär hur mycket det ska ligga på? Man kanske skulle starta upp den och se om det bubblar något i kylarn? Går det att lyfta av toppen utan att lossa på motorn? Kan det vara ventilerna?

Fler förslag på felsökning uppskattas :)

Det går inte att mäta sig till en trasig toppackning mha kompressionsprovare. Toppackning är det troligaste, byt och hoppas...
 
Okej. Varför går det inte att mäta? :va

Därför att de flesta läckage inte är så stora att det mätbart påverkar kompressionen men ändå är stora nog att skapa symptomen du beskrev ovan.

En Leakdown-testare och kolla i kylaren är den enda metod som fungerar annat än att byta i blindo.
 
Häll i till det är fullt! :) veva igång hojjen, fyll på fullt igen. Sen spottar den ut det den inte vill ha kvar :)

Har tömt vattnet på min 625a. Hur mycket ska man hälla i? Behöver man lufta, isf hur?

Hittar inget i reparationshandboken eller på google. Jag gissar på sbt.

Hittade att i boken nu.. 1 liter, 50% glykol 50% vatten.
 
Har tömt vattnet på min 625a. Hur mycket ska man hälla i? Behöver man lufta, isf hur?

Hittar inget i reparationshandboken eller på google. Jag gissar på sbt.

Hittade att i boken nu.. 1 liter, 50% glykol 50% vatten.
Det sitter en luftskruv bredvid tändstiftshålet.
 
Jag vet att den här frågan har besvarats förr...men jag hittar inget just nu.

Sitter här och ska beställa ett drivpaket. Har blivt rekommenderad addemoto.se

Men vad sitter orginal??

Visst är det 16/38??
Och kedjan har väl 108 länkar??

Tack
 
Jag vet att den här frågan har besvarats förr...men jag hittar inget just nu.

Sitter här och ska beställa ett drivpaket. Har blivt rekommenderad addemoto.se

Men vad sitter orginal??

Visst är det 16/38??
Och kedjan har väl 108 länkar??

Tack

Skulle ev ta en 120 länkar om du vill köra annan settings.
16/38 är orig på din SMC men inte speciellt rolig. Jag körde med 16/42 betydligt roligare drevning som fungerar bra på grus med. Lyckades få dit 17 genom att fila lite på sprängskyddet.
 
Tack för att du tar dej tid Gnutten.
Hmm, jag är ju liksom en orginal kille, brukar inte ändra så mycket på grejer jag äger....förutom telefoner då... :)

Roligare med 16/42 låter ju i ch försig VÄLDIGT lockande.
På vilket sätt tycker du det var roligare?

Å 120... måste man kapa kedjan då ?




Skulle ev ta en 120 länkar om du vill köra annan settings.
16/38 är orig på din SMC men inte speciellt rolig. Jag körde med 16/42 betydligt roligare drevning som fungerar bra på grus med. Lyckades få dit 17 genom att fila lite på sprängskyddet.
 
Last edited:
Tack för att du tar dej tid Gnutten.
Hmm, jag är ju liksom en orginal kille, brukar inte ändra så mycket på grejer jag äger....förutom telefoner då... :)

Roligare med 16/42 låter ju i ch försig VÄLDIGT lockande.
På vilket sätt tycker du det var roligare?

Å 120... måste man kapa kedjan då ?

Kapa är väl inte problem, lite fint med en vinkelkap & skruvstäd så kapar du den till rätt längd. 16/38 känns mer drevad för sisådär 180-200 km/h. Hur ofta ligger du på över 140-150km/h med 625? blir mkt roligare att spontan whellie när man känner för det & motorväg slipper man helst använda, finns en del som kör 45 i bak men det känns lite väl extremt. 16/40 är orig på SXC. Går att köra 110km/h med 16/42 alt 17/42 utan att den behöver övervarva. Det bli helt enkelt mkt roligare hoj tycker jag! Jag hann inte byta min orig när jag skulle ner till vårrundan i Skåne & köra grus, 16/38 var inte rolig att köra i skogen med! :huvet
 
Att kapa är inget problem :-)
Tack för svaret by the way.

Jag åker en del i 120-130 och det vill jag gärna fortsätta med.
Men samtidigt att bakhjulsåka lite enklare verkar kul...

Jag lyder ditt råd och beställer 16/42 och varvar den för mycket i 120/130 för jag väl dreva om igen...



Kapa är väl inte problem, lite fint med en vinkelkap & skruvstäd så kapar du den till rätt längd. 16/38 känns mer drevad för sisådär 180-200 km/h. Hur ofta ligger du på över 140-150km/h med 625? blir mkt roligare att spontan whellie när man känner för det & motorväg slipper man helst använda, finns en del som kör 45 i bak men det känns lite väl extremt. 16/40 är orig på SXC. Går att köra 110km/h med 16/42 alt 17/42 utan att den behöver övervarva. Det bli helt enkelt mkt roligare hoj tycker jag! Jag hann inte byta min orig när jag skulle ner till vårrundan i Skåne & köra grus, 16/38 var inte rolig att köra i skogen med! :huvet
 
Hej alla glada!

Har en nyligen införskaffad 625 sxc hemma i garaget :)
Har en liten undring....när det står och går på tomgång och man rycker till snabbt i gasen så vill den "kväva" sig och stannar om man håller kvar i gasen, men om man tar det lite lugnare med rullen så är det som det ska.
Även när man varvat upp den lite så tar det kanske 3 sek innan den går ner på tomgång igen, den liksom hänger kvar i varvet :S
Hade en 640 innan och den var inte alls såhär, den var rapp och svara direkt.

Har kollat ventiler och bytt bensin då den stått still hela vintern men jag fundera på om det kan vara bestyckningen som spökar, så den går för snålt? Har kollat stiftet men på det ser det inte ut som den får för lite soppa iaf.
Hoppas någon här kan ge några hjälpande ord ;)
 
Hej alla glada!

Har en nyligen införskaffad 625 sxc hemma i garaget :)
Har en liten undring....när det står och går på tomgång och man rycker till snabbt i gasen så vill den "kväva" sig och stannar om man håller kvar i gasen, men om man tar det lite lugnare med rullen så är det som det ska.
Även när man varvat upp den lite så tar det kanske 3 sek innan den går ner på tomgång igen, den liksom hänger kvar i varvet :S
Hade en 640 innan och den var inte alls såhär, den var rapp och svara direkt.

Har kollat ventiler och bytt bensin då den stått still hela vintern men jag fundera på om det kan vara bestyckningen som spökar, så den går för snålt? Har kollat stiftet men på det ser det inte ut som den får för lite soppa iaf.
Hoppas någon här kan ge några hjälpande ord ;)

Är den korrekt avstrypt?
 
Är den korrekt avstrypt?

Det jag vet är gjort med den är att luftburken är öppnad och mekanismen som kör tillbaka avgaserna i insuget igen är bortplockad.
Har för mig det är nån kontakt också som man kan koppla ur?
Är inte hundra på vilka strypningar som finns och hur man går till väga för att strypa av hojen korrekt....någon som kan berätta vad som ska göras för att strypa av den så kan jag ju kolla upp det :)
tack på förhand
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top