Ktm 625

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
nån som vet varför -04ans 625 väger mindre än dom nyare årsmodellerna?
eller är jag ute å cyklar.
enligt bikez väger -05orna och framåt 146kg. och -04orna 139kg.
vill ju helst av allt ha en 525 för dom verkar ju va lite lättare och roligare. är dock lite rädd för serviceintervallerna.

mvh/mattias
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
nån som vet varför -04ans 625 väger mindre än dom nyare årsmodellerna?
eller är jag ute å cyklar.
enligt bikez väger -05orna och framåt 146kg. och -04orna 139kg.
vill ju helst av allt ha en 525 för dom verkar ju va lite lättare och roligare. är dock lite rädd för serviceintervallerna.

mvh/mattias

Man skall inte hänga upp sig på vad specarna säger då det oftast är besiktningsvikt och inte verklig vikt.

Men ja vikten varierar med årsmodellerna. Först skaffas där elstart och sen skippar man bakramen i aluminium, sen tillkommer där dubbelavgas och mängder med andra mindre förändringar...
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
Man skall inte hänga upp sig på vad specarna säger då det oftast är besiktningsvikt och inte verklig vikt.

Men ja vikten varierar med årsmodellerna. Först skaffas där elstart och sen skippar man bakramen i aluminium, sen tillkommer där dubbelavgas och mängder med andra mindre förändringar...

ok tack för svar:)
lutar väldigt starkt åt att det blir motard till sommaren. väldigt sugen på just en 625:banana

mvh/mattias
 

sele

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Ort
grästorp
Hoj
KTM 625
Nu har man fått på blinkers och baklampa med inbyggd skyltbelysning så nu ska den nog gå igenom besiktningen :yoparty

Acrapiporna åker på igen efter besiktningen!
 

Bifogat

  • IMG_0222.JPG
    IMG_0222.JPG
    45.4 KB · Visningar: 150

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Förra säsongen så gick något sönder i motorn, 05a. Vit rök, ojämn tomgång och en förstörd säsong..

Det börjar bli dags att laga det här. Första tanken är ju topplockspackningen. Fick 12-13bar när jag mätte kompet med en dålig provare. så jag tänkte låna en redig imorgon. Någon som vet på ett ungefär hur mycket det ska ligga på? Man kanske skulle starta upp den och se om det bubblar något i kylarn? Går det att lyfta av toppen utan att lossa på motorn? Kan det vara ventilerna?

Fler förslag på felsökning uppskattas :)

Det går inte att mäta sig till en trasig toppackning mha kompressionsprovare. Toppackning är det troligaste, byt och hoppas...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Okej. Varför går det inte att mäta? :va

Därför att de flesta läckage inte är så stora att det mätbart påverkar kompressionen men ändå är stora nog att skapa symptomen du beskrev ovan.

En Leakdown-testare och kolla i kylaren är den enda metod som fungerar annat än att byta i blindo.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Häll i till det är fullt! :) veva igång hojjen, fyll på fullt igen. Sen spottar den ut det den inte vill ha kvar :)

Har tömt vattnet på min 625a. Hur mycket ska man hälla i? Behöver man lufta, isf hur?

Hittar inget i reparationshandboken eller på google. Jag gissar på sbt.

Hittade att i boken nu.. 1 liter, 50% glykol 50% vatten.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har tömt vattnet på min 625a. Hur mycket ska man hälla i? Behöver man lufta, isf hur?

Hittar inget i reparationshandboken eller på google. Jag gissar på sbt.

Hittade att i boken nu.. 1 liter, 50% glykol 50% vatten.
Det sitter en luftskruv bredvid tändstiftshålet.
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag vet att den här frågan har besvarats förr...men jag hittar inget just nu.

Sitter här och ska beställa ett drivpaket. Har blivt rekommenderad addemoto.se

Men vad sitter orginal??

Visst är det 16/38??
Och kedjan har väl 108 länkar??

Tack
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag vet att den här frågan har besvarats förr...men jag hittar inget just nu.

Sitter här och ska beställa ett drivpaket. Har blivt rekommenderad addemoto.se

Men vad sitter orginal??

Visst är det 16/38??
Och kedjan har väl 108 länkar??

Tack

Skulle ev ta en 120 länkar om du vill köra annan settings.
16/38 är orig på din SMC men inte speciellt rolig. Jag körde med 16/42 betydligt roligare drevning som fungerar bra på grus med. Lyckades få dit 17 genom att fila lite på sprängskyddet.
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Tack för att du tar dej tid Gnutten.
Hmm, jag är ju liksom en orginal kille, brukar inte ändra så mycket på grejer jag äger....förutom telefoner då... :)

Roligare med 16/42 låter ju i ch försig VÄLDIGT lockande.
På vilket sätt tycker du det var roligare?

Å 120... måste man kapa kedjan då ?




Skulle ev ta en 120 länkar om du vill köra annan settings.
16/38 är orig på din SMC men inte speciellt rolig. Jag körde med 16/42 betydligt roligare drevning som fungerar bra på grus med. Lyckades få dit 17 genom att fila lite på sprängskyddet.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack för att du tar dej tid Gnutten.
Hmm, jag är ju liksom en orginal kille, brukar inte ändra så mycket på grejer jag äger....förutom telefoner då... :)

Roligare med 16/42 låter ju i ch försig VÄLDIGT lockande.
På vilket sätt tycker du det var roligare?

Å 120... måste man kapa kedjan då ?

Kapa är väl inte problem, lite fint med en vinkelkap & skruvstäd så kapar du den till rätt längd. 16/38 känns mer drevad för sisådär 180-200 km/h. Hur ofta ligger du på över 140-150km/h med 625? blir mkt roligare att spontan whellie när man känner för det & motorväg slipper man helst använda, finns en del som kör 45 i bak men det känns lite väl extremt. 16/40 är orig på SXC. Går att köra 110km/h med 16/42 alt 17/42 utan att den behöver övervarva. Det bli helt enkelt mkt roligare hoj tycker jag! Jag hann inte byta min orig när jag skulle ner till vårrundan i Skåne & köra grus, 16/38 var inte rolig att köra i skogen med! :huvet
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Att kapa är inget problem :)
Tack för svaret by the way.

Jag åker en del i 120-130 och det vill jag gärna fortsätta med.
Men samtidigt att bakhjulsåka lite enklare verkar kul...

Jag lyder ditt råd och beställer 16/42 och varvar den för mycket i 120/130 för jag väl dreva om igen...



Kapa är väl inte problem, lite fint med en vinkelkap & skruvstäd så kapar du den till rätt längd. 16/38 känns mer drevad för sisådär 180-200 km/h. Hur ofta ligger du på över 140-150km/h med 625? blir mkt roligare att spontan whellie när man känner för det & motorväg slipper man helst använda, finns en del som kör 45 i bak men det känns lite väl extremt. 16/40 är orig på SXC. Går att köra 110km/h med 16/42 alt 17/42 utan att den behöver övervarva. Det bli helt enkelt mkt roligare hoj tycker jag! Jag hann inte byta min orig när jag skulle ner till vårrundan i Skåne & köra grus, 16/38 var inte rolig att köra i skogen med! :huvet
 

RoKa

Slide in...burn out!
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Linköping
Hoj
2006 KTM 625 sxc
Hej alla glada!

Har en nyligen införskaffad 625 sxc hemma i garaget :)
Har en liten undring....när det står och går på tomgång och man rycker till snabbt i gasen så vill den "kväva" sig och stannar om man håller kvar i gasen, men om man tar det lite lugnare med rullen så är det som det ska.
Även när man varvat upp den lite så tar det kanske 3 sek innan den går ner på tomgång igen, den liksom hänger kvar i varvet :S
Hade en 640 innan och den var inte alls såhär, den var rapp och svara direkt.

Har kollat ventiler och bytt bensin då den stått still hela vintern men jag fundera på om det kan vara bestyckningen som spökar, så den går för snålt? Har kollat stiftet men på det ser det inte ut som den får för lite soppa iaf.
Hoppas någon här kan ge några hjälpande ord ;)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej alla glada!

Har en nyligen införskaffad 625 sxc hemma i garaget :)
Har en liten undring....när det står och går på tomgång och man rycker till snabbt i gasen så vill den "kväva" sig och stannar om man håller kvar i gasen, men om man tar det lite lugnare med rullen så är det som det ska.
Även när man varvat upp den lite så tar det kanske 3 sek innan den går ner på tomgång igen, den liksom hänger kvar i varvet :S
Hade en 640 innan och den var inte alls såhär, den var rapp och svara direkt.

Har kollat ventiler och bytt bensin då den stått still hela vintern men jag fundera på om det kan vara bestyckningen som spökar, så den går för snålt? Har kollat stiftet men på det ser det inte ut som den får för lite soppa iaf.
Hoppas någon här kan ge några hjälpande ord ;)

Är den korrekt avstrypt?
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top