KTM 1190 RC8-tråden.

och kopplingen blev fel ihopmonterad. Att kopplingen blivit fel hopmonterad nekade mekanikern mig rakt upp i ansiktet till trots att det tydligt kändes att kopplingen längre inte tog, utan det "drog" trots att kopplingen var helt dragen. Jag fick tipset att jag skulle göra ett gasande - då fick jag lättare i växlarna vid nedväxling, att kopplingen aldrig uppfört sig så tidigare spelade tydligen ingen roll. Efter att det åtgärdats

Hur åtgärdar man att den inte kopplar ur helt? Det är fler som har det problemet...
 
Hur åtgärdar man att den inte kopplar ur helt? Det är fler som har det problemet...

Problemet är att mina kunskaper är begränsade. Fick det förklarat för mig av min bror vars mekarkunskaper borde få honom helgonförklarad.

Om jag inte missminner mig handlar det om ordningen man sätter ihop kopplingen i.
Fjädrar som skall sitta på sina ställen för att förhindra att det ligger på driv.
Monteras det ihop fel så upplevs kopplingen som en väldigt sliten koppling.

Om man vågar... för att åtgärda det borde det ju rimligtvis inte vara svårare än att googla fram en sprängskiss över rc8ans koppling och därefter ta isär kopplingen och se så alla drev/fjädrar ligger där dom ska.
För så ska den inte vara. Min var utmärkt innan bike i trollhättan pillade.
 
Last edited:
En sliten koppling slirar ju snarare än inte kopplar ur? Fjädrarna gör att du har just driv, ditt problem är det motsatta. Vad säger Bajk?
 
Några frågor från en RC8R spekulant

Enligt de flesta testerna verkar den (11 och framåt) gå bra original, är det någon mening i att titta på annat avgas, luftfilter? Med tanke på avgasets placering antar jag viktbesparing vid annat avgas inte ger så mkt?
Tips på bredare och ev högre styre?
Kraschpuckar till ramen?
 
Några frågor från en RC8R spekulant

Enligt de flesta testerna verkar den (11 och framåt) gå bra original, är det någon mening i att titta på annat avgas, luftfilter? Med tanke på avgasets placering antar jag viktbesparing vid annat avgas inte ger så mkt?
Tips på bredare och ev högre styre?
Kraschpuckar till ramen?

Avgasrör finns det några få typer av men de är skitdyra och ger väldigt lite annat än buller, så mycket att du inte kan närma dig en svensk bana ens med dB-killer:) Luftfilter är också ganska meningslöst. Däremot en mappning med TuneECU/Bazzaz eller motsvarande ger en hel del, speciellt mjukare gång. -11 och framåt går väldigt bra redan i original annars.

Högre och bredare styre? Eftersom RC8:an har marknadens högsta och bredaste styre för att vara en sporthoj så blir nästa steg en streetfighterkonvertering...:) RC8:an är ju den klart rymligaste sporthojen på marknaden utan konkurrens.
 
Några frågor från en RC8R spekulant

Enligt de flesta testerna verkar den (11 och framåt) gå bra original, är det någon mening i att titta på annat avgas, luftfilter? Med tanke på avgasets placering antar jag viktbesparing vid annat avgas inte ger så mkt?
Tips på bredare och ev högre styre?
Kraschpuckar till ramen?

Om du frågar mig så är svaret nej, 20000kr för några kilo och kanske nån hk är inte motiverat.
Det finns högre clip-ons tex pp-tuning, bredare blir nog svårt men vrid ut dem lite.
Kraschpuckar till ramen tycker jag är helt förkastligt! Hojen är smal och det är alltför stor risk att pucken fastnar i något och sliter sönder ramen.
Skydd för generator och kopplingskåpa däremot är vettigt att ha och puckar på gaffel och sving.
 
Tack för svaren.
Ang styre så är streetfighter (superduke R) det mest sporthojsaktiga jag haft, i övrigt endast offroad/motard-hojar, därav frågan. Brett styre = bättre kontroll enl mig men är väl en vanesak också.
Bra att slippa bry sig om slipon m.m., då kan man ju finansiera någon månads försäkring istället...
Rampuckar hade jag på superduken och de räddade väl skadorna iaf delvis, risken att de fastnar i ngt är väl mimimal på bana iaf. Alternativet är väl kraschkåpor för bandagar men de är väl inte gratis heller.
 
Mmm, kan fylla på med egna erfarenheter:
- RC8 är nog den bekvämaste och mest rymliga SH Du kan hitta på marknaden. Se till att prova först, vill Du sedan testa något följer Du Niklas råd.
- Ska Du ha rampuckar ska de sticka ut så lite som möjligt utanför kåporna och gärna ha rundade eller fasade ändar. Det är inte ovanligt att pucken hakar fast i curbs eller gräs och orsakar att hojen börjar tumla. Det är inte trevligt alls och välj därför med omsorg.
- Blir Du inbiten banräv köper Du antingen kinaplast (Hotbodies verkar sälja på ebay), reservkåpor eller riktiga racekåpor. Men plast är billigt och enkelt att fixa, motorkåpor och tank vill Du helst skydda.

Lycka till :)
...Ang styre så är streetfighter (superduke R) det mest sporthojsaktiga jag haft, i övrigt endast offroad/motard-hojar, därav frågan. Brett styre = bättre kontroll enl mig men är väl en vanesak också.
Bra att slippa bry sig om slipon m.m., då kan man ju finansiera någon månads försäkring istället...
Rampuckar hade jag på superduken och de räddade väl skadorna iaf delvis, risken att de fastnar i ngt är väl mimimal på bana iaf. Alternativet är väl kraschkåpor för bandagar men de är väl inte gratis heller.
 
Tack för svaren.
Ang styre så är streetfighter (superduke R) det mest sporthojsaktiga jag haft, i övrigt endast offroad/motard-hojar, därav frågan. Brett styre = bättre kontroll enl mig men är väl en vanesak också.
Bra att slippa bry sig om slipon m.m., då kan man ju finansiera någon månads försäkring istället...
Rampuckar hade jag på superduken och de räddade väl skadorna iaf delvis, risken att de fastnar i ngt är väl mimimal på bana iaf. Alternativet är väl kraschkåpor för bandagar men de är väl inte gratis heller.

Min erfarenhet av att sätta bredstyre på sporthojar är att de blir ganska fladdriga, chassigeometrin och körställning är gjord för att passa smala styren med liten "utväxling" så att säga. Med bredstyre dvs streetfighterstuk så får du lite för mycket utväxling, det blir lite som att sätta på servostyrning... :)

Du kanske skall vänta på 1290 Superduken... En sån vill jag ha!!!!:)
 
Jag var och provkörde en RC8R idag och blev helt såld. En sån hoj blir det!

Jag har dock ett par frågor till er som kör hojen.

1. Finns det någon powerpartssadel som gör det möjligt att köra mer än 5 mil åt gången?
2. Många av cyklarna på blocket har inte rullat långt, ca 300 mil. Finns det någon anledning till att ägarna inte kör med cyklarna? Jag brukar lägga 400-500 mil om året på mina cyklar.
3. Är det något som man bör veta om cykeln innan man slår till?
4. Finns det något enkelt sätt att justera friktionen i gashandtaget?
 
Last edited:
Jag var och provkörde en RC8R idag och blev helt såld. En sån hoj blir det!

Jag har dock ett par frågor till er som kör hojen.

1. Finns det någon powerpartssadel som gör det möjligt att köra mer än 5 mil åt gången?
2. Många av cyklarna på blocket har inte rullat långt, ca 300 mil. Finns det någon anledning till att ägarna inte kör med cyklarna? Jag brukar lägga 400-500 mil om året på mina cyklar.
3. Är det något som man bör veta om cykeln innan man slår till?
4. Finns det något enkelt sätt att justera friktionen i gashandtaget?

1. Nej, inte Powerpart iallafall, kanske finns från Corbin eller liknande tredjepart?

2. Sporthojssjukan, folk törs inte lägga mil på hojarna eftersom vi tror att de är slut och blir svårsålda med för många mil...400-500 mil är ju inte speciellt mycket det heller?

3. Årsmodell? Satsa på en 2011 eller nyare...

4. Ta isär och fetta in rullen inne där vajrarna sitter, smörj vajrarna och smörj länkaget på insprutningsenheten... (Det som hette förgasare förr i tiden... :)
 
Det verkar så konstigt att fyra år gamla hojar bara rullat 300 mil totalt när CBR, R1, ZX10or av samma årsmodell rullat minst 1000-1500 som standard.

Angående friktionen i handtaget tyckte jag att det gick på tok för lätt och jag skulle vilja öka friktionen något.
 
Det verkar så konstigt att fyra år gamla hojar bara rullat 300 mil totalt när CBR, R1, ZX10or av samma årsmodell rullat minst 1000-1500 som standard.

Angående friktionen i handtaget tyckte jag att det gick på tok för lätt och jag skulle vilja öka friktionen något.

Min Gixxer 1000 -09 har rullat 800 mil... :)

Jaha, du ville öka friktionen? Då har jag inget bra svar annat än att hälla in sand i rullen... ;)

Edit: Kollade Blocket på R1 09-10 och hittade direkt tre stycken som hade gått mellan 160-600 mil, det är samma sak med ZX10 och gixxers. Det finns gott om lågmilare...
 
Last edited:
Haha, jag får prova med det. :)

Då är det bara att vänta in ett vettigt exemplar på blocket.
 
Vad går att plocka ut från ECUn från körning? SoloDL från AiM verkar inte ha stöd för RC8, men finns det andra alternativ?
 
Vilka +/- finns det när det kommer till en rc8r? vad ska man tänka på och vilken årsmodell ska man titta närmare på? hur ser serviceintervallerna ut/priser? försäkringsmässigt?
 
Nu sviker jag er övriga efter en sommar som jag i princip varit utan hoj.
Kört 1 bandag och 30-40 mil. Problem med 2st ventilras, oljeläckage mm... nu byter jag till Honda cbr1000rr. Kommer sakna den grymma känslan i rc8an, fjädringen, bromsarna, ljudet, vibrationerna, vridet och hur lättsvängd den var (när den funkade)...
Men tyckte inte det var värt att förlora en hel sommars hojåkning tillslut.

Har powercommander och ett set kraschkåpor som kommer läggas till försäljning.
Skicka PM vid intresse!
 

Jag har en vanlig RC8 08:a...

Serviceintervallerna är 750 mil eller varje år. Vid varannan service ska ventilerna justeras.
Jag bor utanför Västerås och är 41. Betalar 12000kr för helförsäkring.
Otroligt rolig att köra på bana, men stötig fjädring och ryckigt insprut vid körning i stan.
2009 blev den förfinad och ännu mer förfinad 2011. Mer vet jag inte... :)
 
Jag har en vanlig RC8 08:a...

Serviceintervallerna är 750 mil eller varje år. Vid varannan service ska ventilerna justeras.
Jag bor utanför Västerås och är 41. Betalar 12000kr för helförsäkring.
Otroligt rolig att köra på bana, men stötig fjädring och ryckigt insprut vid körning i stan.
2009 blev den förfinad och ännu mer förfinad 2011. Mer vet jag inte... :)

Ok, tackar för infon. skillnaden mellan en rc8 och en rc8r, är det bromsar/effekt/fjädring som skiljer dom åt?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top