KTM 1190 RC8-tråden.

Ska sälja rc8´n sjukt nöjd, men är tyvärr tvungen,:gråta så om nån är sugen på en fin 11 till rätt kurs
 
Hej, får man vara med? :)
Köpte en RC8 igår, verkar sjukt arg. Lugna ner dig liksom. :gnissla
 
Välkommen, eller vad säger man..? :)
Vad blev det för årsmodell? Något lullull?


2008, inget lull.
Hur ser must have top 10 lull listan ut egentligen? :gnissla
Vill i och för sig inte ha något, kanske en bättre (mindre) skylt/blinkers bara, annars är den ju fulländat snorfet redan i original. :)
 
2008 har bra men riktigt styva chassikomponenter med hårda fjädrar och länkage för stötdämparen. Bra för bana, lite mer diskutabelt för vårt vanliga buckliga vägnät.

Upplever Du chassit som besvärande hårt bör Du ställa hänget, tillhör Du lättviktarna kan en mjukare fjäder vara en god investering.

Den tidiga motorversionen kan också vara ryckig vid övergången mellan gasavslag och -pådrag, i så fall kan Du kolla med återförsäljare om det kommit någon uppdaterad mapp och om den i så fall är installerad i Din hoj. Alternativt skaffar Du en ECU-kabel, installerar TuneECU och kollar/uppdaterar själv.

Annars är det väl bara att åka ut och bullra på vägarna, RC8 har ju en häftig ljudkuliss även med standardsystemet ... :)
2008, inget lull.
Hur ser must have top 10 lull listan ut egentligen? :gnissla
Vill i och för sig inte ha något, kanske en bättre (mindre) skylt/blinkers bara, annars är den ju fulländat snorfet redan i original. :)
 
2008, inget lull.
Hur ser must have top 10 lull listan ut egentligen? :gnissla

1. Loctite
2. Loctite
3. Skylten i hjulhuset
4. Loctite
5. Sladd & Tuneecu
6. Mjukare bakfjäder
7. Gaffel- och svingpuckar (ktm powerparts)
8. Bubble bobble
9. Ett kugg mindre fram
10. Originallarm = plug & play
 
1. Loctite
2. Loctite
3. Skylten i hjulhuset
4. Loctite
5. Sladd & Tuneecu
6. Mjukare bakfjäder
7. Gaffel- och svingpuckar (ktm powerparts)
8. Bubble bobble
9. Ett kugg mindre fram
10. Originallarm = plug & play

  1. Vad är Loctite? Alltså, jag vet vad varumärket är men inte vad du menar
  2. Vad är Loctite? Alltså, jag vet vad varumärket är men inte vad du menar
  3. Bra idé, hur gör man med blinkisarna bäst?
  4. Vad är Loctite? Alltså, jag vet vad varumärket är men inte vad du menar
  5. Wtf är det? :confused:
  6. Bra idé, tror det stod något i instruktionsboken. Skal lstämma av det där med min personal mechanic (Triggerhappy) :)
  7. Bra idé, inget för ramen också?
  8. Riktigt bra idé!!
  9. Min personal mechanic tyckte också det, men wtf hur gör man det lixom :gnissla
  10. Bra idé!!! Var köpa tycker du?
 
Loctite 243 på varje skruv gör att du slipper tappa framstänkan, eller styrdämparen, eller motorfästet, eller... Bra är också att ha några buntband med sig på turen.

Med en OBD-kabel och gratisprogrammet Tuneecu kan du själv flasha in nya mappar. Eller ändra tomgångsvarv, eller disejbla lambda, eller annat. Lite ryckighet kan man få bort med detta.

KTM verkar inte ha rampuckar, kanske för att motorn är så smal att det som tar i när man vurpar är sving, gaffel och puckarna på tanken (och styrhalvan, och fotpinnar, och backspeglar, och...). Iofs har KTM extra motorkåpor (bara vänster?) som powerparts. Sving- & gaffelpuckar kostar peanuts (ca 350/axel?).

Mjukare bakfjäder vore najs men kostar flis och jobb. Jag tycker originalfjädern på -08 är för hård även för bana.

Mer att göra:
11. Justera hänget (när man ändå har hyggligt fina fjädringskomponenter)
12. Korta bromsgrepp
13. Justera höjden på styre och fotpinnar och bakram (några skruvar bara)
 
  1. Vad är Loctite? Alltså, jag vet vad varumärket är men inte vad du menar
  2. Vad är Loctite? Alltså, jag vet vad varumärket är men inte vad du menar
  3. Bra idé, hur gör man med blinkisarna bäst?
  4. Vad är Loctite? Alltså, jag vet vad varumärket är men inte vad du menar
  5. Wtf är det? :confused:
  6. Bra idé, tror det stod något i instruktionsboken. Skal lstämma av det där med min personal mechanic (Triggerhappy) :)
  7. Bra idé, inget för ramen också?
  8. Riktigt bra idé!!
  9. Min personal mechanic tyckte också det, men wtf hur gör man det lixom :gnissla
  10. Bra idé!!! Var köpa tycker du?

CIA hit list reported critical Words on Forum .COM, will send report to XO.

1. Loctite : Vilka ställen är kritiska?
2. Loctite : Vilka ställen är kritiska?
3. Skylten i hjulhuset: Olagligt = ej nått för Markus
4. Loctite: Vilka ställen är kritiska?
5. Sladd & Tuneecu: Har KTM en egen ECU och mjukvara man kommer åt? Sladd?
6. Mjukare bakfjäder: Skall kolla om hojen är skruvad nått på fjädringen först. Min lilla provtur upplevde jag som att den var tokmjuk i framgaffeln, dök som attan vid inbromsning. Skall kolla upp hur detta ex är skruvat först...
7. Gaffel- och svingpuckar (ktm powerparts): Markus är förbjuden att klota så detta adderar bara onödig kostnad och vikt.
8. Bubble bobble: Tja...näe, men Markus får väl välja detta själv, men bara detta.
9. Ett kugg mindre fram: Agree, tycker RC8 ans 2án å uppåt är för höga...
10. Originallarm = plug & play: adderar kostnad och vikt.

Topp prio:
Exorcista bort gasens sjukt bipolära beteende på lågvarv.
Ställa in chassiet.
 
Last edited:
KTM, Traja, Apa och några till har Keihin insprutning och kan programmeras själv hemma i garaget med Tuneecu, kontakten sitter under sadeln (på RC8). Jag tror man kan ta bort strypningen på 2an och 3an med det också? Eller så monterar man ett par motstånd på den kabeln, tyvärr så märks det ingen skillnad med eller utan.
 
Bra analys:tummenupp

I söndags var faktiskt jag och Viktor L ute vid Skellefteå Drive Center (f d flygbas) och mappade hans RC8R -09 (Termi helsystem och Bazzaz) så jag fick möjlighet att känna lite på hojen efter de justeringar som gjorts. I alla fall så har jag tagit Bazzaz-mappen och lagt in justeringarna i KTM:s ECU-mapp (Acra), så nu ska vi ladda in den i Gurkis kåtte av motsvarande sort, få se om den går lika bra.

Men några erfarenheter för Dig och Markus del, avdelningen billiga justeringar:
5 - Jupp, det finurliga är att Du kan avaktivera smalbandslambdan i mappen med den programvaran, vilket eliminerar justeringen av soppamappen som ECU annars hänger sig åt vid låg och konstant belastning. Det är ett otyg som orsakar mycket av ryckigheten. Botemedlet: justera ner gashandtagets glapp till ett minimum, avaktivera smalbandslambdan i mappen, ladda in mappen m h a TuneECU, starta möget utan att röra gashandtaget, låta den stå på tomgång till dess fläkten startar - klart. Programmet och senaste originalmapp laddar Du ned från www.tuneecu.com .
6 - Om inte Markus är en pjuklarv med kroppshydda som en harskrank (läs väger under 80-85 kg) bör Ni kunna få till hyfsat häng med originalprylarna. Säg 35-40 mm fram och 30-35 bak som en utgångspunkt. Viktor är nu en lång och reslig yngling men hans hoj kändes rimligt komfortabel med den inställningen. Får Du inte till rimligt häng i bakändan trots att Du tar ur nästan all förspänning är en bakfjäder en prisvärd investering om hojen ska behållas några säsonger.

En kugg mindre fram blir nog bra, men gör inte hjulbasen för lång. Ta hellre bort någon länk från kedjan, men jag upplever hjulbasen som alldeles tillräckligt lång redan som original...

Jaja, lycka till med skrufningen nu :)
...5. Sladd & Tuneecu: Har KTM en egen ECU och mjukvara man kommer åt? Sladd?
...6. Mjukare bakfjäder: Skall kolla om hojen är skruvad nått på fjädringen först. Min lilla provtur upplevde jag som att den var tokmjuk i framgaffeln, dök som attan vid inbromsning. Skall kolla upp hur detta ex är skruvat först...
...9. Ett kugg mindre fram: Agree, tycker RC8 ans 2án å uppåt är för höga...

Topp prio:
Exorcista bort gasens sjukt bipolära beteende på lågvarv.
Ställa in chassiet.
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top