KTM 1190 RC8-tråden.

roffe, kul med input! Räcker det att justera bort glappet i gashandtaget? Läste nånstans om att justera gasspjällen också, med vacuum och grejer, lät jobbigt värre.
 
Njae, det löser inte problemet med mappen och den closed-loopjustering som ECU gör m h a smalbandslambdan (vilket ger för mager blandning och den karakteristiska ryckigheten vid övergång mellan gasavdrag och påslag). Problemet är långt ifrån unikt för KTM, men motorbromsen i en stor twin i kombination med låg massa i svänghjulet gör konsekvenserna något mer märkbara.

Men detta blir ju inte bättre bara för att man dessutom åker omkring med ett par tre mm glapp i rullen, påslaget blir osäkert och speciellt när det är lite sent ofta för mycket.

Jag justerar alltid ned det till nära noll, kolla bara att det är noll även vid fullt styrutslag åt bägge hållen.

Se det som en gratis åtgärd som förbättrar situationen. Nästa är att av aktivera smalbandslambdan, vilket kostar en specialkabel och lite plats på hårddisken. Av någon anledning är detta det första som installeras när Ni monterar PC eller Bazzaz, nu finns möjligheten att fixa detta nästan gratis, samtidigt som TuneECU även ger er alla sensorvärden, avläsning och radering av felkoder etc. Kabeln kostar väl någon hundring? Snabb sökning i ebukten gav bland annat denna träff: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=370575723395

Viktors hoj kändes i vart fall helt okej, efter mappningen är motoreffekten linjär och gas responsen mjuk. Nåja - så mjuk som en hårdtrimmad jättetwin nu kan bli, men den är faktist körbar från 2-3k rpm om än det vibrerar, rister och skakar en del... :)

roffe, kul med input! Räcker det att justera bort glappet i gashandtaget? Läste nånstans om att justera gasspjällen också, med vacuum och grejer, lät jobbigt värre.
 
Last edited:
Roffe, tack för input, ser ut som Triggerhappy's semester är "räddad". :gnissla

Roffe, tack för input.
Nu behöver bara Markus köpa grejer å faktiskt ge mig tillgång till hojen så skall det nog bli ordning på det hela.

Följdfråga, har denna hoj en vacuumstyrd flärp i insuget som kan bidra till avslaget?

Jag har inte hunnit läsa in mig alls på denna hoj...är det dubbla spjäll i varje spjällhus? En på gaswire å en Servostyrd?
 
Ingen fara, bara roligt om erfarenheterna kan komma någon till gagn.

Tyvärr har jag inte brutit ner problemet i detalj utan åtgärdat de "enkla" sakerna först. Och det har gett ett tillräckligt bra resultat :)

Så hur insprutningen i detalj är designad kan någon annan säkert utveckla, men av mappen framgår både att sekundära insugningsspjäll såväl som SAI (secondary air injection) finns, sedan något som kallas EPC?

Länk för sena kvällstudier: http://www.ktmforum.co.uk/forumdisplay.php?f=135

Jag har inte hittat något generellt råd att fippla med spjällen, och med TuneECU är det enkelt att kontrollera/balansera trottlarna utan vacuum-klocka via "test"-fönstret (i alla fall på Triumph). Ett tips kan vara att börja med det enkla och verifiera eventuella förbättringar steg för steg. Det är ju i slutändan Markus som ska leva med hojen och man brukar till slut komma i ett läge att man nöjer sig, lär sig leva med och ibland rent utav uppskattar resterande små egenheter och hyss... ;)

Roffe, tack för input.
Nu behöver bara Markus köpa grejer å faktiskt ge mig tillgång till hojen så skall det nog bli ordning på det hela.

Följdfråga, har denna hoj en vacuumstyrd flärp i insuget som kan bidra till avslaget?

Jag har inte hunnit läsa in mig alls på denna hoj...är det dubbla spjäll i varje spjällhus? En på gaswire å en Servostyrd?
 
Jaha, då har man haft sin 08-a i en dryg månad och kört in sig på den! Riktigt kul hoj! Har ju en SD också sen tidigare så lite van vid KTM är man ju... Första bandagen blir 3-4 aug på Åsen. Någon som ska dit?

image.jpg
 
Fråga: Kan man justera växelpedalens läge på annat sätt än med länkaget? Vill sänka den mer än det går med länkaget i längsta läget...
 
Jaha, då har man haft sin 08-a i en dryg månad och kört in sig på den! Riktigt kul hoj! Har ju en SD också sen tidigare så lite van vid KTM är man ju... Första bandagen blir 3-4 aug på Åsen. Någon som ska dit?

View attachment 388187

SD + RC8, trevlig kombo :tummenupp
Jag ska till Gåsen, men med Bumse...
Första bandagarna... kommer garanterat inte bli dina sista.. :rolleyes:
 
Halloj! Helsystem eller något annat som jag, JC exhaust. Hur är det med DB? Klarar man sig med db-killer i? Jag tycker den låter jäääävligt mycke ändå.... Tacksam för svar:)

Skall köra Knutstorp i morrn!
 
Tittar lite år RC8R hållet och funderar lite på tips om Försäkringsbolag. Vad kör ni som kan vara prisvärt?
Med vänlig hälsning Jonas
 
Svedea verkar ju ha märkesförsäkringen på Kåtte, sedan brukar ju Folksam vara rimliga. LF kan även dom vara en intressant outsider. Har Du regnummer på den tilltänkta pärlan? Behövs för ett premieförslag från De flesta bolag...
Tittar lite år RC8R hållet och funderar lite på tips om Försäkringsbolag. Vad kör ni som kan vara prisvärt?
Med vänlig hälsning Jonas
 
Nu fryser helvetet isglassar för fulla muggar.

Det är gott med isglass! Men det är först nu som jag märkt att BMW har en V-twin!
Eller jag tror det är BMW.. det har i alla fall tre bokstäver..... öööööh... :va

Jag har regnummer och kollar runt lite på olika bolag Roffe. Som jag har förstått det så har märkesförsäkringen upphört på kottarna??? (sant?)

Har skickat en förfrågan till insplanet, med får svar först i morgon. ;-)
:banana
 
VARNING!!!!!
Köp aldrig något hos bike i Trollhättan! Dom flesta säljarna är kanonschyssta och sköter sig utmärkt.
Men det är när hojen strular som du kommer ångra dig!
Dom har sveriges i särklass sämsta verkstad. När dom lagar ett fel (som dom skapat) uppstår tre nya tack vare slarv vid ihopmonteringen.

Får man garantifel så stuvar dom undan detta tills tid finnes; då garantijobb är lätta pengar som dom fakturerar tillverkaren.

På min hoj lyckades dom få motorn att skära på verkstaden när dom bänkkörde hojen. Tack vare dålig återmontering efter att felet avhjälpts så läckte motorn istället olja på två ställen och kopplingen blev fel ihopmonterad. Att kopplingen blivit fel hopmonterad nekade mekanikern mig rakt upp i ansiktet till trots att det tydligt kändes att kopplingen längre inte tog, utan det "drog" trots att kopplingen var helt dragen. Jag fick tipset att jag skulle göra ett gasande - då fick jag lättare i växlarna vid nedväxling, att kopplingen aldrig uppfört sig så tidigare spelade tydligen ingen roll. Efter att det åtgärdats var jag ute på söndagstur (låg på ca 6000rpm) när motorn skar igen. Då visade det sig att bike inte undersökt avgasventilen på cylinder 2 när cylinder 1 havererat.

Första motorhaveriet (Som bike handgripligen orsakade) tog dom 1,5 månad på sig att åtgärda. Jag var alltså utan mc i 1,5 månad under högsäsong. Nu, vid haveri 2 som indirekt är pga bike då dom slarvat så verkar det som jag blir utan mc i 2-3 veckor till.

Efter första haveriet så erbjöd Bike ett bakdäck som plåster på såren.
Ett bakdäck kostar 1500-2000kr. Det motsvarar inte ens försäkringspremien jag betalat under perioden. I vilken värld är det kompensation nog?

Bike i trollhättan har förstört min semester och hela sommaren för mig.
Tror inte ens dom skäms!

Läs detta och åk aldrig till bike. En firma som sköter sig så fruktansvärt illa mot privatpersoner skall inte få göra några affärer!
 
Det är gott med isglass! Men det är först nu som jag märkt att BMW har en V-twin!
Eller jag tror det är BMW.. det har i alla fall tre bokstäver..... öööööh... :va

Jag har regnummer och kollar runt lite på olika bolag Roffe. Som jag har förstått det så har märkesförsäkringen upphört på kottarna??? (sant?)

Har skickat en förfrågan till insplanet, med får svar först i morgon. ;-)
:banana

Huj!
Märkesförsäkringen var egentligen inte så där fantastiskt billig. För mig låg den på ca 9k och där till fick jag teckna en trafikförsäkring hos ett annat bolag för ca 9k. Alltså varken jättebilligt eller jättesmidigt.
Kör nu på Folksam med avställningsbar försäkring. Tror man bör klara sig under 11-12k om man sköter avställningarna och kör normalt. Dvs har hojen som nöje och inte dagligen pendlar till jobbet.
 
En bild för att visa att jag officielt är med i tråden! ;-)
1010351_10151556854539786_752603172_n.jpg
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top