KTM 1190 RC8-tråden.

Simeon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2010
Ort
Lammhult
Hoj
KTM RC8R -11
Ok, tackar för infon. skillnaden mellan en rc8 och en rc8r, är det bromsar/effekt/fjädring som skiljer dom åt?

Hej,

Jag tycker du ska köpa -11 eller nyare för då gjordes mycket om och då kan du bara välja RC8R eftersom KTM tog bort den vanliga RC8:an.

Skillnaden är att man inte behöver ta i så mycket för att få i växlarna, den går mycket mycket jämnare på låga varv pga 2 tändstift per cylinder, fjädringen ska visst vara av en billigare typ men passar mig mycket bättre då den inte är stenhård, KTM la större massa i svänghjulet för att få bort ryckigheten vid gaspådrag och det märks väl. Sen kommer jag inte ihåg om det var något mer, men jag hade en -08:a och det är sååå stor skillnad så jag kan. bara rekommendera dig att åka och köp en.

Må gott!
Simeon
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Gött då har jag fått lite mer info. Då återstår det väl att se när våren kommer hur man gör
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Jag har massa plast som ligger till en vit 08 "skall vara komplett och original" Vänster sida extremt lite skrap, då på skärten och den svarta delen fram. Annars skall de va helt okej. Finns även en tail tidy med Kellermann blinkare på. PM vid intresse.
 

XiQt

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
KTM RC8R
hallå rc8r vänner, har haft min 09a under sommaren och kan inte mer än att säga att det är en grym hoj! tills nu då den börjar krångla, den kan gå helt felfritt utan problem alls men i bland när jag varvar ur den och ska dra iväg så stendör den! fint när man ska göra en snabb omkörning och man rullar förbi med en död hoj för att sen ställa sig vid vägkanen.. efteråt är den svårstartad men har än så länge hoppat igång då den har betett sig på detta oacceptabla sätt.. sen kan den gå utan problem. har även hänt vid enstaka tillfällen att den har lagt sig på jävligt låga varv när jag startat den så den ligger på gränsen till att dö. min första tanke är att det skulle vara bränslepumpen som håller på att ge upp? men då det bara händer ibland så blir jag lite fundersam. har någon här haft liknande problem så jag vet i vilken ände jag ska börja med att leta. :va
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
hallå rc8r vänner, har haft min 09a under sommaren och kan inte mer än att säga att det är en grym hoj! tills nu då den börjar krångla, den kan gå helt felfritt utan problem alls men i bland när jag varvar ur den och ska dra iväg så stendör den! fint när man ska göra en snabb omkörning och man rullar förbi med en död hoj för att sen ställa sig vid vägkanen.. efteråt är den svårstartad men har än så länge hoppat igång då den har betett sig på detta oacceptabla sätt.. sen kan den gå utan problem. har även hänt vid enstaka tillfällen att den har lagt sig på jävligt låga varv när jag startat den så den ligger på gränsen till att dö. min första tanke är att det skulle vara bränslepumpen som håller på att ge upp? men då det bara händer ibland så blir jag lite fundersam. har någon här haft liknande problem så jag vet i vilken ände jag ska börja med att leta. :va

Koppla in sladden och läs ut felkoder...
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Vilka +/- finns det när det kommer till en rc8r? vad ska man tänka på och vilken årsmodell ska man titta närmare på? hur ser serviceintervallerna ut/priser? försäkringsmässigt?

Som de andra säger så "ska" man köpa en 11 eller nyare. Jag har inte kört de gamla så jag vet inte.

I övrigt så gillar jag hojen som fan. Det enda negativa jag kan komma på är att händerna tar i speglarna om man vrider mycket på styret. Själv har jag varit på väg att lägga omkull hojen ett par gånger på grund av det. Ledsnade och plockade bort dem istället.


Har även en ny fråga till folket: Vad är det för däck som sitter på -13? Kommer behöva nytt bakdäck till nästa säsong. Tänkte om de bettar lite bättre än dunlopen som sitter på.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Nån som hört något om modell 2014?

Pratade med en handlare för nån vecka sen och han visste ingenting, inte ens om den kommer vara kvar. Att modellen behöver en uppdatering var ingen tvekan men all fokus verkade istället vara på att sälja nya superduke.

Då man redan verkar ha den teknologi som behövs (elektronik + mer hp) så verkar det obegripligt att inte applicera det på rc8 också, i synnerhet när den får pisk i alla tester pga just detta.

Men vem vet, kanske de presenterar en rsv4 dräpare i höst?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nån som hört något om modell 2014?

Pratade med en handlare för nån vecka sen och han visste ingenting, inte ens om den kommer vara kvar. Att modellen behöver en uppdatering var ingen tvekan men all fokus verkade istället vara på att sälja nya superduke.

Då man redan verkar ha den teknologi som behövs (elektronik + mer hp) så verkar det obegripligt att inte applicera det på rc8 också, i synnerhet när den får pisk i alla tester pga just detta.

Men vem vet, kanske de presenterar en rsv4 dräpare i höst?

När RC8 presenterades 2008 så sades det att LC8 motorn i det skick den var inte var byggd för mer än ca 175 hästar. Sen har de ju kört motorn med lite mer effekt i framförallt raceutförande men inte ens superbikestallen fick ut så mycket mer än så (på hjulet) innan motorn började gå i bitar, den verkar inte kunna varva mer helt enkelt. Utan varv ingen effekt.
Superduke R har en något omkonstruerad motor med framförallt mer kubik för att få ut mer effekt eller rättare sagt ett bredare register. De måste nog konstruera om toppar, ventiler, vev, stakar, kolvar, annat materalval, andra lager och annan smörjning/kylning för att kunna höja varvtalet, annars blir det inte mer effekt än vad det är idag i RC8R... Dvs en helt ny motor...
 

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Ursäkta en newbiefråga som kanske varit uppe redan: vad skiljer mellan blocken på LC8 och RC8 motorerna?

DVS kan ett LC8 block fås att acceptera RC8 vev/cyl/växelaxlar etc?
 
Last edited:

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Ursäkta en newbiefråga som kanske varit uppe redan: vad skiljer mellan blocken på LC8 och RC8 motorerna?

DVS kan ett LC8 block fås att acceptera RC8 vev/cyl/växelaxlar etc?

RC8 heter hojmodellen, LC8 heter motorn. Det står t.o.m LC8 på generatorkåpan på RC8.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Har bestämt mig för en rc8r till nästa säsong alternativt redan nu i höst om hoj och pris är rätt.

Har du en 11-12'a och vill sälja så skicka meddelande eller maila på marcus.dahl@telia.com
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top