Kravallerna i Stocholm

Status
Ej öppen för fler svar.
URRninja skrev:
Det vore bra om du hade citerat lite mer än det du gjorde. Ugluk skrev:

Det du uteslöt var ganska viktigt i sammanhanget.

För övrigt kan jag se något motsägelsefullt i Ugluks åsikter, det handlar ju inte om huruvida man är för eller emot polisen. Det här är två olika frågor där man kan anse att polisen gjort fel vid ett tillfälle och rätt vid ett annat. Inte konstigt.

Hej URRNinja :hej

Kommentaren var riktad till Igluk själv men visst hade jag kunnat ta med mer.

Sen undrar jag om det möjligtvis är så att du missat ett "inte" dvs "inte motsägelsefullt" i det du skrev, annars förstår jag inte riktigt hur du menar.

//Olzki

GSXR1100R skrev:
Håll med om att stenkastarna gör större nytta on-site, problemet ligger ju inte i Sverige och definitivt inte hos Svenska polisen.

Jovisst. Stenkastarna tror jag inte det är någon som har påstått bidrar med något positivt.

Det var ju det som var hela grejen, en demonstration för en sådan god sak perverteras av några bortskämda små glin med en förvriden upfattning om hur man gör uppror mot sina föräldrar. Drägg, som sagt.

Bingo skrev:
Att det alltid har varit judars hemland är inte samma sak som att det alltid har varit judarnas hemland. Det var definitivt inte vare sig askhernazys eller de sefardiska judarnas hemland före mitten av detta sekel. Än mindre har det alltid varit en judisk stat.

Hurså förrsesten, menar du att de har någon slags större rätt till Palestina än vad de palestiner som också bodde där före 1948 har?

Korrekt, det har inte alltid varit en Judisk stat. Men det har heller ej varit en evig arabisk stat . Men det var du som sade något i stil med att de stulit det land de invandrat till, och det var det jag bemötte.

Ang om de har större rätt: nej, men de ledande araberna vill förpassa alla judar. De ledande judarna vill inte förpassa alla araber, då hade de nämligen enkelt gjort det.

t-rex skrev:
Jovisst. Stenkastarna tror jag inte det är någon som har påstått bidrar med något positivt.

Det var ju det som var hela grejen, en demonstration för en sådan god sak perverteras av några bortskämda små glin med en förvriden upfattning om hur man gör uppror mot sina föräldrar. Drägg, som sagt.

Fega drägg dessutom, hade dom haft lite balls så skulle dom åka på stenkastarkonferans till det landet där problemet ligger, men det är ju säkrare för dom att kasta sten i Sverige.

Markus skrev:
Korrekt, det har inte alltid varit en Judisk stat. Men det har heller ej varit en evig arabisk stat . Men det var du som sade något i stil med att de stulit det land de invandrat till, och det var det jag bemötte.

Ang om de har större rätt: nej, men de ledande araberna vill förpassa alla judar. De ledande judarna vill inte förpassa alla araber, då hade de nämligen enkelt gjort det.

Det finns det säkert en hel del inom vissa terrororganisationer som vill. Precis som att det finns en hel del judar som gärna hade sparkat varenda arab ner till Irak. Vad jag vet har dock inte palestinierna några krav på att judarna ska lämna Israel. Att se enskilda galningars åsikter som representativ för araberna är "lite" inskränkt.

t-rex skrev:
Du tolkar ju naturligtvis in vad du vill. Du har inte desto mindre fel.

Men, det var ju du som skrev att Israels existens baseras på den starkes rätt, ingenting annat. Då tycker du alltså att existensens beror på att de är starkare och det är ok? Om det inte är så kanske du kan utveckla?

t-rex skrev:
Och det har inte Palestinierna?

Jo, men de försökte fördriva judarna och det visade sig vara ett ödesdigert misstag som de än idag får sota för. Eller rättare sagt, de som försökte fördriva dem fördrevs själva. Resten bor kvar i Israel (22% av landets befolkning)

t-rex skrev:
Nä. Dåligt omdömme på sin höjd.

Subjektiva uppfattningar behöver vi inte träta om.

t-rex skrev:
Du väljer själv hur du vill uppfattas.

Ja, men nu är du på väg att sänka nivån igen. Jag anser inte att parti vars ledare påstår sig vara kommunist har mer att göra i beslutande organ än NSF, och jag retar gärna er sympatisörer :tungan för det.

t-rex skrev:
BTW, hur gick det med Israels behandlng av de nämnda flyktinglägren? Det som de enligt dig inte pysslade med...

Den har jag missat, jag antar att du frågar mig om vad jag tycker om någon upprensingsaktion? Jag vet inte mycket om dem så jag har svårt att svara, om du upplyser mig så kan jag kanske uttrycka min åsikt.

Chris Ash skrev:
Det finns det säkert en hel del inom vissa terrororganisationer som vill. Precis som att det finns en hel del judar som gärna hade sparkat varenda arab ner till Irak. Vad jag vet har dock inte palestinierna några krav på att judarna ska lämna Israel. Att se enskilda galningars åsikter som representativ för araberna är "lite" inskränkt.

200.000 palestinier (se demonstration till stöd för Hamas igår) anser jag inte vara enskilda galningar. PLO har först på senare år godkänt staten Israel, så den generella uppfattningen är nog att den judiska staten ska bytas ut mot en annan.

Markus skrev:
200.000 palestinier (se demonstration till stöd för Hamas igår) anser jag inte vara enskilda galningar. PLO har först på senare år godkänt staten Israel, så den generella uppfattningen är nog att den judiska staten ska bytas ut mot en annan.

Suck....och om Sharon hade mördats och Judarnas ledare hade proklamerat det totala kriget mot Palistinierna så hade inte en kotte ställt sig bakom?

Så fort det är demonstrationer på stan drar det dit en massa slödder som hatar poliser och ska förstöra.. Demonstrationen i sig har jag ingenting emot...

Chris Ash skrev:
Suck....och om Sharon hade mördats och Judarnas ledare hade proklamerat det totala kriget mot Palistinierna så hade inte en kotte ställt sig bakom?

Kanske, ingen aning. Har du? Inte är det några hundratusentals som demonstrerar varje gång någon mördar civila på bussarna i alla fall - vilket naturligtvis är ett långt vidrigare brott än att mörda en terroristledare (som för övrigt tyckte att sverige skulle ta emot alla Israels Judar, den idén borde ju inte du gilla...)

Och att du som "Put your faith in artillery" inte är störtkåt på Israels högteknologiska försvar förvånar mig. Eller du kanske är det egentligen men du vågar inte erkänna? :D

Nu är jag väldigt dåligt uppdaterad i ämnet, men min intuitiva tanke är fortfarande att israel på ett mycket provokativt sätt inskränker sig på landområden som definitivt inte är mer dess egna än palestiniernas. Kan någon med historiska belägg kullkasta detta? (Alltså historiska fakta till skillnad från religiösa utsagor inspirerade av bibeln och koranen, t.ex. om det "utlovade landet")

Obs. detta försvarar på intet sätt terrordåden, men det ger bättre perspektiv på konflikten

Markus skrev:
Kanske, ingen aning. Har du? Inte är det några hundratusentals som demonstrerar varje gång någon mördar civila på bussarna i alla fall - vilket naturligtvis är ett långt vidrigare brott än att mörda en terroristledare (som för övrigt tyckte att sverige skulle ta emot alla Israels Judar, den idén borde ju inte du gilla...)

Och att du som "Put your faith in artillery" inte är störtkåt på Israels högteknologiska försvar förvånar mig. Eller du kanske är det egentligen men du vågar inte erkänna? :D

Att jag är intresserad av vapen och krig gör mig inte till en krigshetsare eller våldsälskare. Kom ihåg det....jag har ännu levande släkt som befann sig mitt i infernot under 2:a världskriget.

Alltså, jag är inte på Palestiniernas sida, inte på något sätt. Lika lite som man kan hävda att Sovjet eller Tyskland var "de goda" under andra världskriget. Jag efterlyser bara ett lite mer nyanserat sätt att se på saken, från exvis dig och Valmers ute på högerflanken....

Skulle du gilla att alla israels judar kom till Sverige? Förstår inte vad det har att göra i sammanhanget.....

berggren_martin skrev:
Nu är jag väldigt dåligt uppdaterad i ämnet, men min intuitiva tanke är fortfarande att israel på ett mycket provokativt sätt inskränker sig på landområden som definitivt inte är mer dess egna än palestiniernas. Kan någon med historiska belägg kullkasta detta? (Alltså historiska fakta till skillnad från religiösa utsagor inspirerade av bibeln och koranen, t.ex. om det "utlovade landet")

Obs. detta försvarar på intet sätt terrordåden, men det ger bättre perspektiv på konflikten

Vad beträffar historiska fakta så sträcker sig min kunskap till att de endast annekterat område som tillhörde det historiska Palestina. Alltså inte det Palestina som förvandlades till Israel.

Angående andra sätt att kullkasta så kan man bara säga att de har ockuperat en säkerhetszon för att skydda sig mot angrepp, något som bevisligen behövs. Vart riktade Saddam sina robotar i Gulf War I - mot Israel. De har alltså hela tiden ett överhängande hot riktat emot sig.

Markus skrev:
...
Angående andra sätt att kullkasta så kan man bara säga att de har ockuperat en säkerhetszon för att skydda sig mot angrepp, något som bevisligen behövs. Vart riktade Saddam sina robotar i Gulf War I - mot Israel. De har alltså hela tiden ett överhängande hot riktat emot sig.

Var inte det en förklaring till Hitlers Blitzkrieg också? Att skydda sig mot krigshetsarna Polen? Att ockupera land för att skydda sig låter befängt. Varför inte bygga sin mur på den riktiga gränsen i stället.

Last edited:
Chrille skrev:
Fullt förståeligt. Israel kanske skulle försvara sig nu igen.
Om jag var omgiven av folk som på fullt allvar tror att man kommer till ett påstått paradis (i sagans värld) om man spränger sig själv och en drös israeler till döds, skulle jag också vara lite offensiv i mina försvarsinsatser.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma