Kravallerna i Stocholm

Status
Ej öppen för fler svar.
Ugluk skrev:
Nej, har någon påstått det?
Däremot är det konstigt om man blir hårdhänt behandlad och olaga frihetsberövad bara för att man enligt polischefen ligger och sover på fel plats vid fel tillfälle.

Lyder du inte polisen uppmaningar så är det inte så konstigt.

GSXR1100R skrev:
Two-liners denna gång har du övertäffat dig själv.

Jag anser att valmers borde få ett verbal pungspark p.g.a sitt sätt att agera som en primat.

Alla har rätt att få vara homosexuella samt gilla spanking.
Jag anser att GSXR1100R ska hålla sina homosexuella böjelser för sig själv.

Chris Ash skrev:
Jo men är det hela världen? Exakt vad grundade poliserna sitt ingripande på? Var det bara för att de tyckte det var kul?

Att ligga på en parkeringsplats en timme är väl fan inget att gnälla om?Speciellt inte när Göteborg är närmast en krigszon.....

Skojar du eller? Ska man gripas bara för att man råkar befinner sig i närheten av en brottsplats? Det som polisen grundade sin insats på var att det skulle funnits personer som förberedde skadegörelse samt våldsamt upplopp, något som i efterhand inte kunnat styrkas. Det fanns ingenting som tydde på att personerna på Schillerska skulle ha något med våldsamheterna att göra förutom att de var där för att demonstrera mot EU-toppmötet.

Coola Ola skrev:
Skojar du eller? Ska man gripas bara för att man råkar befinner sig i närheten av en brottsplats? Det som polisen grundade sin insats på var att det skulle funnits personer som förberedde skadegörelse samt våldsamt upplopp, något som i efterhand inte kunnat styrkas. Det fanns ingenting som tydde på att personerna på Schillerska skulle ha något med våldsamheterna att göra förutom att de var där för att demonstrera mot EU-toppmötet.

Nej, inte ska, och det är beklagligt dessutom. Men är det nåt att lipa över?
Fan den enskilda händelsen har tagit fruktansvärda proportioner, kom ihåg vilken extrem situation hela Göteborg befann sig i.

Chris Ash skrev:
Nej, inte ska, och det är beklagligt dessutom. Men är det nåt att lipa över?
Fan den enskilda händelsen har tagit fruktansvärda proportioner, kom ihåg vilken extrem situation hela Göteborg befann sig i.

Man blev ordenligt förbannad när man såg alla snorungar springa omkring och vandalisera.

Markus skrev:
Trams. Det har alltid varit Judarnas hemland, de bodde där även innan 1948.

Det har palestinierna också gjort. Jag antar att du är medveten om att den första staten Israel (under David o Salomo) existerade i drygt 100 år. O det var för över 3000 år sen...... Om man skulle gå enligt de riktlinjerna så är det inte många gränser som skulle se likadana ut. T.ex. skulle USA inte existera, indianerna har bott där långt innan européerna dök upp. Då är ändå indianer fullvärdiga medborgare i USA, till skillnad från de araber som bor i Israel (dvs, inte i de ockuperade områdena). T.ex. så kan jag som har en judisk gammelmormor bli medborgare i Israel när jag vill medans Mohammed vars familj har odlat oliver på västbanken i flera hundra år inte kan bli fullvärdig medborgare.

Dessutom ska man inte glömma att bara 43% av det område som Israel idag behärskar (dvs staten Israel plus de ockuperade områdena) tilldelades staten Israel av FN. I samband med 6-dagarskriget 67 så utökade Israel detta till 78% och i samband med Oslofördraget 93 så gick palestinierna med på att denna gräns, den så kallande gröna linjen, var den som lagligen skulle gälla som staten israels gräns. De avträdde alltså hälften av det territorium som tilldelats dem av FN 1948, med andra ord en ganska betydande eftergift. Israel åtog sig samtidigt att upphöra med bosättandet samt att överge de befintliga bosättningarna men de har i stället byggt fler bosättningar. Den barriär som Israel nu bygger går för övrigt ännu längre in på de ockuperade områdena än den gröna linjen vilket minskar de palestinska områdena ytterligare.

Detta är fakta som är lätt att kontrollera (ev. kan nåt årtal vara fel) men att säga att Israel har rätt till sitt territorium av historisk rätt är lika fel som att säga att baltstaterna egentligen är ryska.

Tror att det är viktigt att skilja på ett enskilt ingripande och en insats mot en grupp.Gärningsmän o förövare kan ju gömma sig bland de icke deltagande,därför måste ju polisen ha det tillvägagångssätt som dom har,i det primära läget betraktas ALLA som misstänkta,därför kan tyvärr dessa situationer med civila oskyldiga som blir ihopfösta m.m uppstå.Det är ju djupt beklagligt men jag tror nog att polisväsendet har öronen vidöppna om nån har en riktigt gångbar ide på hur man ska ingripa mot en grupp som vandaliserar en stad bättre än vad dom gör nu.Själv gick en polare o jag på klarabergsbron i somras,rätt va det va så kommer det en polisbil med blinkljusen på o stannar bredvid oss.Ut hoppar det en kvinnlig o 2 manliga poliser o beordrar ner oss på backen med synliga händer.Vis av erfarenhet så gör jag som dom säger under visst muttrande om hur skitig jag kommer att bli.Men min polare börjar ifrågasätta varför.Då ligger han ner iaf efter 3 sekunder,men med en polis över sig.Vi blir tagna till solna polisstation där det sitter en blodig snubbe o väntar.Han tittar på oss o säger direkt att "det e fel snubbar".Det visar sig att han blivit spöad av 2 stycken killar o den ena hade en tröja med ett visst fotbollslagsnamn på sig.Min polare som inte begriper bättre hejar ju på detta lag o hade denna kväll en sån tröja på sig.Vi blir släppta direkt,utan ursäkt eller nåt,i solna.Polarn blev skitsne,snacka om stämmning m.m.Men så funkar det,dom fick ett anrop med signalement som stämde på oss.Vi hade inget gjort o blev släppta.Tråkigt slut på en kväll bara.

Markus skrev:
Trams. Det har alltid varit Judarnas hemland, de bodde där även innan 1948.

Inte riktigt i den form det ser ut nu... Selektiv varseblivning är ingen bra grogrund för ett sunt samtalsklimat. Hur var det med de statsunderstödda Israeliska massakrarna? De som aldrig ägt rum?

@coola ola, u rock!

Coola Ola skrev:
Detta är fakta som är lätt att kontrollera (ev. kan nåt årtal vara fel) men att säga att Israel har rätt till sitt territorium av historisk rätt är lika fel som att säga att baltstaterna egentligen är ryska.

Bra skrivet. Inget är svart eller vitt som man kanske skulle vilja tro.

Inget ursäktar att dom militanta Palestinierna utför sina terrordåd. Men i mina ögon är Palestina den svagare desperata parten i en fruktansvärt infekterad konflikt.
Israel tar emot stora summor pengar från USA varje år och det är uppenbart att det ligger i USA:s intressen att ha en allierad mitt i MellanÖstern.

Att mitt i det hat som Israeler och Palestinier har för varandra dessutom bygga en mur/staket för att skilja Palestinier och Israeler åt, är skrämmande. En eskalering av konflikten sker hela tiden som senast resulterade i att Hamas militanta ledare dödades imorse. Vad blir nästa steg???

Ugluk skrev:
1. Prejande kan ske utan väsentlig risk för föraren av motorcykeln...

Det var glädjande att höra, man får väl hoppas "otroligt djävla övertaggade" konstaplar gör korrekta sådana bedömningar även i fortsättningen.

Coola Ola skrev:
Det har palestinierna också gjort.

Korrekt, men Judarna bodde där innan 1948 då det fortfarande var brittiskt protektoriat. Det är många som tror att alla judar kom 1948 med båt till sitt nya land, de bodde redan där tillsammans med araberna. Sedan har det naturligtvis kommit ganska många fler under åren.

Coola Ola skrev:
Då är ändå indianer fullvärdiga medborgare i USA, till skillnad från de araber som bor i Israel (dvs, inte i de ockuperade områdena).

På vilket sätt är inte de israeliska araberna fullvärdiga medborgare? Alla har rösträtt i alla fall, så mycket vet jag.

Coola Ola skrev:
T.ex. så kan jag som har en judisk gammelmormor bli medborgare i Israel när jag vill medans Mohammed vars familj har odlat oliver på västbanken i flera hundra år inte kan bli fullvärdig medborgare.

Ja, det där är lite tricky. Eftersom Israel är en (1) Judisk stat och tillika (2)demokrati så kan de inte tillåta att alla palestinier flyttar tillbaka utan att överge (1) eller (2). Skulel alla palestinier flytta tillbaka så kan de teoretiskt sett rösta fram en regering som deporterar alla Judar och det var nog inte tanken för de Judar som bor där nu...

Coola Ola skrev:
Dessutom ska man inte glömma att bara 43% av det område som Israel idag behärskar (dvs staten Israel plus de ockuperade områdena) tilldelades staten Israel av FN.

Korrekt. Däremot är Israel idag ett mycket mindre land än Palestina var innan Britterna "tog över" kontrollen 1918 (??). Syrien, Libanon och Jordanien tog resten.

Coola Ola skrev:
I samband med 6-dagarskriget 67 så utökade Israel detta till 78%....

Och kriget startades av vem och varför...?

I extrema händelser drabbas oskyldiga. Krig, terrorattacker, demonstrationer som spårar ur...
Sedan finns det ju mer vardagliga händelser där oskyldiga drabbas. Slarv, vårdslösa förare i trafiken.

t-rex skrev:
Nej. Det ligger inte speciellt långt ifrån sanningen. På vilket sätt är det horribelt?
Israel är som demokratiskt land i sin fulla rätt att försvara sig mot brutala terrorattacker mot civilbefolkningen. Försvar, inte terror. Om Sverige blev utsatt för motsvarande palestinsk terrorism, skulle jag vilja att Sveriges regering agerade på samma sätt. Terrorister förstår bara knytnävens språk.

valmers skrev:
Israel är som demokratiskt land i sin fulla rätt att försvara sig mot brutala terrorattacker mot civilbefolkningen. Försvar, inte terror. Om Sverige blev utsatt för motsvarande palestinsk terrorism, skulle jag vilja att Sveriges regering agerade på samma sätt. Terrorister förstår bara knytnävens språk.

Du, precis som israel verkar inte fundera så mycket över varför.....

Attackhelikoptrar och Stridsvagnar fungerar...visst gör det...?

Chris Ash skrev:
Du, precis som israel verkar inte fundera så mycket över varför.....

Attackhelikoptrar och Stridsvagnar fungerar...visst gör det...?
Självmordsbombning i islams namn verkar också vara effektivt.

valmers skrev:

Som du lägger fram det där har du naturligvis rätt. Nu vet du mycket väl att det inte är hela sanningen. Försvar har mycket lite att göra med vad Israel pysslar med i dagsläget.

Som sagt, vill de ha fred så vet de vad som krävs. Till och med Sharon har ju börjat inse att bosättningarna är kontraproduktiva, men när man bygger sin regering på högerfundamentalister så blir det inte så jävla bra alla gånger. Ett av Sharons senare stolpskott torde ha varit att börja utlova ett mindre tillbakadragande, men utan att specificera någon som helst tid. Vad blir medelandet till Palestinierna av ett sådant uttalande tror du?

Sedan att dumpalestinierna inte underlättar för sin egen sak genom att envisas med att spränga saker i luften kan vi nog vara överrens om.

Men återigen, vad kommer terroristerna ifrån? Vad får en människa att stoppa på sig bomber, gå in bland mssa andra människor och trycka på knappen? Som sagt, det är inte för att "de hatar frihet". Det är för att med den (israeliska) politiken som förs ser de helt enkelt inget hopp.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman