Kravallerna i Stocholm

Status
Ej öppen för fler svar.
t-rex skrev:
Sedan att dumpalestinierna inte underlättar för sin egen sak genom att envisas med att spränga saker i luften kan vi nog vara överrens om.

Men återigen, vad kommer terroristerna ifrån? Vad får en människa att stoppa på sig bomber, gå in bland mssa andra människor och trycka på knappen? Som sagt, det är inte för att "de hatar frihet". Det är för att med den (israeliska) politiken som förs ser de helt enkelt inget hopp.
Frågar du mig beror det till stor del på att alldeles för många människor väljer att tro på olika versioner av en gammal sagobok, i detta fall koranen.

valmers skrev:
Frågar du mig beror det till stor del på att alldeles för många människor väljer att tro på olika versioner av en gammal sagobok, i detta fall koranen.

Naturligtvis roten till (nästan) allt ont.

Men i övrigt har du fel. Israels existens baseras på den starkes rätt, inget annat. Och är det någon som försöker legitimera sitt krav genom någon gammal bok, så är det väl Judarna?

Jag har lite svårt att första kopplingen högersympatier-Israel. Vad är poängen? Historiskt sett har de ju i princip inte gjort ett rätt! Är det inte att solka ned högerfalangen helt i onödan, på samma sätt som AFA-dräggen solkar ned vänstern.

t-rex skrev:
Jag har lite svårt att första kopplingen högersympatier-Israel. Vad är poängen? Historiskt sett har de ju i princip inte gjort ett rätt! Är det inte att solka ned högerfalangen helt i onödan, på samma sätt som AFA-dräggen solkar ned vänstern.
Poängen är att "vi" inte accepterar terrorism i någon form. När palestinaschalarna tror att man kan sätta sig ned och sjunga We Shall Overcome och så blir alla vänner och bor i kollektiv, handlar "vi" hårt och kraftfullt.
Den dag man viker en tum mot terrorister, kommer terrorn eskalera.

Civil olydnad & anarkism ska bemötas med samma mynt, hur ska vi annars kunna behålla demokratin (citat ifrån Nilecity) i detta bromsspår i kalsongen som kallas Sverige.

valmers skrev:
Israel är som demokratiskt land ....

http://www.expressen.se/index.jsp?a=118013

Jag skulle även kunna tänka mig att kalla dem ockupationsmakt, lögnare och avtalsbrytare.

Det finns en anledning till palestiniernas förtvivlan och att den har nått en nivå som driver dem till så extrema metoder. Det är nog inte bara religion.

Man kan ju fråga sig var de hade varit utan sin blodlust och erövringsvilja. Man kan ju också fråga sig hur långt de hade kommit utan USA's ryggdunkningar.

Jag säger absolut inte att Palestina folk är oskyldiga i det som händer, men man kan ju undra var de hade varit idag om Israel inte hade växt varenda gång de ska försvara sig.

Last edited:
Olzki skrev:
Ugluk skrev:
1. Prejande kan ske utan väsentlig risk för föraren av motorcykeln...

Det var glädjande att höra, man får väl hoppas "otroligt djävla övertaggade" konstaplar gör korrekta sådana bedömningar även i fortsättningen.

Det vore bra om du hade citerat lite mer än det du gjorde. Ugluk skrev:

Ugluk skrev:
Om man däremot smiter från polisen anser jag att polisen är i sin fulla rätt att i vissa fall preja hojåkaren om:
1. Prejande kan ske utan väsentlig risk för föraren av motorcykeln och denne vägrar att stanna trots att han/hon är väl medveten om situationen.

Det du uteslöt var ganska viktigt i sammanhanget.

För övrigt kan jag se något motsägelsefullt i Ugluks åsikter, det handlar ju inte om huruvida man är för eller emot polisen. Det här är två olika frågor där man kan anse att polisen gjort fel vid ett tillfälle och rätt vid ett annat. Inte konstigt.

Last edited:
t-rex skrev:
Israels existens baseras på den starkes rätt, inget annat.

Konstigt resonemang. Undertonen låter som att Israel inte har någon berättigad existens.

t-rex skrev:
Och är det någon som försöker legitimera sitt krav genom någon gammal bok, så är det väl Judarna?

Än en gång, Judarna har bott där periodvis långt innan 1948. Således är det inte bara deras "gamla bok" som rättfärdigar staten.

t-rex skrev:
Jag har lite svårt att första kopplingen högersympatier-Israel.

Civilkurage :tummenupp

t-rex skrev:
AFA-dräggen solkar ned vänstern.

Gör dom inte alls, de visar vänsterns rätta ansikte. Ohly och Schyman drömmer nog om att de fick vara med och röja. Jag vet att de är för våld egentligen.

valmers skrev:
Poängen är att "vi" inte accepterar terrorism i någon form. När palestinaschalarna tror att man kan sätta sig ned och sjunga We Shall Overcome och så blir alla vänner och bor i kollektiv, handlar "vi" hårt och kraftfullt.
Den dag man viker en tum mot terrorister, kommer terrorn eskalera.

Men när "vi" är dem som har skapat terroristerna i första läget, känns inte det där som ett ganska ihåligt resonemang? När "vi" sedan, med våld, utökar "vårt" krav på territorium, var tar legitimiteten vägen?

Att Israeler eller Palestinier (i ledande position) inte kan sätta sig ned vid samma förhandlingsbord kan jag förstå. Men att man som utomstående sitter och hävdar att allt är den ena sidans fel och att det skall lösas med våld, ja då blir jag lite rädd. Det är ju lixom inga illegitima krav Palestienierna har.

t-rex skrev:
Men när "vi" är dem som har skapat terroristerna i första läget, känns inte det där som ett ganska ihåligt resonemang? När "vi" sedan, med våld, utökar "vårt" krav på territorium, var tar legitimiteten vägen?

Att Israeler eller Palestinier (i ledande position) inte kan sätta sig ned vid samma förhandlingsbord kan jag förstå. Men att man som utomstående sitter och hävdar att allt är den ena sidans fel och att det skall lösas med våld, ja då blir jag lite rädd. Det är ju lixom inga illegitima krav Palestienierna har.

Chrille skrev:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=118013

Jag skulle även kunna tänka mig att kalla dem ockupationsmakt, lögnare och avtalsbrytare.

Det finns en anledning till palestiniernas förtvivlana och att den har nått en nivå som driver dem till så extrema metoder. Det är nog inte bara religion.
Mycket bra sammanfattning, den borde alla läsa. I den framgår också tydligt att Israel vid ett flertal tillfällen satt sig vid förhandlingsbordet, och varenda gång har dessa förbannade Hamas-terrorister gjort det de gillar allra mest; binda stora dynamitgubben på magen, traska in i en civil israelisk folkmassa och tända stubben. Tacka fan för att de får smaka stingers då!

Har inte orkat läsa hela tråden.

Men som en polis sa till en annan när en demonstrant inte förstod svenska och engelska:

-Använd batongen. Smärta är ett universellt språk.

:)
Så jävla rått!

valmers skrev:
Mycket bra sammanfattning, den borde alla läsa. I den framgår också tydligt att Israel vid ett flertal tillfällen satt sig vid förhandlingsbordet, och varenda gång har dessa förbannade Hamas-terrorister gjort det de gillar allra mest; binda stora dynamitgubben på magen, traska in i en civil israelisk folkmassa och tända stubben. Tacka fan för att de får smaka stingers då!

Hamas är ju en viktig anledning till det totala haveriet i fredsprocessen. Det säger jag inte emot.

En annan orsak kan vara Israels förkärlek för ockuperade områden, megavåld, och oförmåga till eftergifter för de krav som faktiskt palestinierna ha all rätt att ställa. De kräver ju inte ens att få tillbaks det land som Israel stulit från dem längre, bara en bit av det.

Markus skrev:
Konstigt resonemang. Undertonen låter som att Israel inte har någon berättigad existens.

Du tolkar ju naturligtvis in vad du vill. Du har inte desto mindre fel.

Markus skrev:
Än en gång, Judarna har bott där periodvis långt innan 1948. Således är det inte bara deras "gamla bok" som rättfärdigar staten.

Och det har inte Palestinierna?

Markus skrev:

Nä. Dåligt omdömme på sin höjd.

Markus skrev:
Gör dom inte alls, de visar vänsterns rätta ansikte. Ohly och Schyman drömmer nog om att de fick vara med och röja. Jag vet att de är för våld egentligen.

Du väljer själv hur du vill uppfattas.

BTW, hur gick det med Israels behandlng av de nämnda flyktinglägren? Det som de enligt dig inte pysslade med...

Markus skrev:
Trams. Det har alltid varit Judarnas hemland, de bodde där även innan 1948.
Att det alltid har varit judars hemland är inte samma sak som att det alltid har varit judarnas hemland. Det var definitivt inte vare sig askhernazys eller de sefardiska judarnas hemland före mitten av detta sekel. Än mindre har det alltid varit en judisk stat.

Hurså förrsesten, menar du att de har någon slags större rätt till Palestina än vad de palestiner som också bodde där före 1948 har?

Frågan är varför dom kastar sten på poliser i Sverige när problemet ligger i Israel/Palestina, arrestera alla stenkastare och skeppa dom till västbanken, där kan dom fortsätta med sin stenkastning så får vi se hur länge dom lever.

valmers skrev:

På vilket sätt anser du att Israels förhandlingsvilja är värd någon cred?

Så länge de har kvar Sharon kommer det inte bli någon lösning. Han och Arafat borde ta en gemensam kryssning på en 20-30 år och inte komma tillbaka. Bägge har lite för stora ryggsäckar.

Sharon, Bush och Arafat..... Inte direkt en trojka som kommer gå till historien som dem som löste Palestinakonflikten.

GSXR1100R skrev:
Frågan är varför dom kastar sten på poliser i Sverige när problemet ligger i Israel/Palestina, arrestera alla stenkastare och skeppa dom till västbanken, där kan dom fortsätta med sin stenkastning så får vi se hur länge dom lever.
För bövelen, fetto, hög fem!

t-rex skrev:
Valmers o gsxxxx;

Get a room.
:D
Håll med om att stenkastarna gör större nytta on-site, problemet ligger ju inte i Sverige och definitivt inte hos Svenska polisen.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman