Markus skrev:
Tack M!
"...inte speciellt bra" är nog dagens under statement... Skulle bra gärna vilja se någon säga att det vore "inte speciellt bra" om ett gäng nationaldemokrater sprang ut och röjde en stad varje gång det pågick en insamling för ett utomeuropeiskt land. Då skulle det vara "hot mot demokratin", men nu när det är vänstersympatisörer så är det inte så farligt...
Tja, polisinsatsen som (tillslut) kom igång visar väl på att polisen har dåligt tålamod även med AFA-drägg? Drägg som drägg lixom, att ge dem en politisk legitimitet är att ge dem mer cred än de förtjänar, oavsett om det är smågrisar eller AFA-töntar. Så visst, byt ut "inte speciellt bra" mot ungefär va du vill, jag kommer inte att protestera.
Markus skrev:
Israel har aldrig någonsin riktat sina insatser mot civila. Det de har att kämpa emot - det är så vidrigt att det går inte att sätta sig in i. "Muren" du refererar till är för övrigt en myt, det är 3% av barriären som består av betong - resten är ett staket. Håller dock med om att dragningen är något olycklig, men inte olyckligare än att det springer in en massa islamister och dödar civila över allt där muren inte finns.
Mur, staket, det är tanken som räknas vet du väl!
Och huruvida de riktat eller inte, menar du att de civila Palestinier som strukit med gjort det för att Israelerna är klantiga?
Markus skrev:
Må vara, dock anser jag inte självförsvar vara samma sak som terrorism.
Det är tacksamt att kalla Israels säkerhetspolitik självförsvar. Det är inte destomindre fel. Bollen för att fredsprocessen skall gå framåt ligger hos Israelerna, även om det naturligtvis är ett delat ansvar.
Terrorism är avsyvärt, därom råder inget tvivel. Däremot kan det ibland vara nytigt att sätta sig ned och fundera över vad det är som driver folk att klistra på sig bomber och spränga sig själva och ett café i bitar. Tro mig, det är inte som den store tänkaren Bush sade efter 11 september, pga att "de hatar frihet".
Det är den totala maklösheten inför en motpart som inte visar någon förhandlingsvilja, och ett engagemang från USA som ses som obegripligt för resten av regionen.
(förutom kanske Saudiarabien och Kuwait, två finfina diktaturer...)