Kravallerna i Stocholm

Status
Ej öppen för fler svar.
HanneZ skrev:
Helt ärligtalat tror ja dessa ungdomar ger faan i vilket, detta är en ursäkt för att få vandalisera o slåss!
/ Hannes

:fakta

Det känns som extremhögern & vänstern drar till sig samma sorts folk, det enda som skiljer är anledningen. Metoderna verkar då vara densamma.

pageer skrev:
ehh.. var du där eller? :rolleyes:
Jag var där, och du ska veta att polisen var inte alltid underbemannad eller saknade resurser. De visste helt enkelt inte vad fan de gjorde!!!! Jag, min kusin och ett antal andra studenter var vid ett tillfälle tvungna att "ge skydd" åt en kvinlig polis som hade separerats från sin grupp och helt plötsligt befann sig mitt bland "vanlig" folk. Man kunde se den intensiva rädslan i hennes ögon när vi kom fram till henne och sa att hon borde nog sätta sig bakom oss för att inte synas för alla idioter som kastade sten och flaskor och allt annat skit, tills andra poliser dök upp och hon kunde ansluta sig till de.
Alla som tycker att dessa semonstrationer är onödigt och idiotiskt borde kanske engagera sig i just vad det är dessa människor protesterar mot eller vad de har för ideologier innan vi kan sitta här och bara kritisera de för det. De som kastar sten och vandaliserar har ofta, om inte alltid, ingenting å göra med just demonstrationen. De är ofta människor som visar sitt vrede och missnöje mot samhället genom att ansluta sig till dessa fredliga demonstranter för att sedan slå sönder affärer, bilar osv. Det är ju lättare för de att söka skydd bland en folkmassa och dessutom är det mycket lättare och komma undan polisen när man befinner sig i en kaotisk situation.
Döm inte alla för något som ett få antal människor gör...

:tummenupp

toxic skrev:
Jag talar om kravallerna här nu i sthlm, inte i gbg.
Vad spelar det föresten för roll om de hamnar i SÄPOs register?

Har du någon källa på att RPS ska betala ut?
Jo, vi spårade ur som vanligt här på SH.
Polisinsatsen igår har jag ingen uppfattning om, annat än att de lyckades hindra upploppet. :tummenupp
Skadestånd:
http://se.news.yahoo.com/031117/58/1bebi.html

Edit: Dioxin, strålande civilkurage! :tummenupp

Last edited:
Lyssna på Ugluk nu, barn :fatta!

Dioxin skrev:
Jag var där, och du ska veta att polisen var inte alltid underbemannad eller saknade resurser. De visste helt enkelt inte vad fan de gjorde!!!! Jag, min kusin och ett antal andra studenter var vid ett tillfälle tvungna att "ge skydd" åt en kvinlig polis som hade separerats från sin grupp och helt plötsligt befann sig mitt bland "vanlig" folk. Man kunde se den intensiva rädslan i hennes ögon när vi kom fram till henne och sa att hon borde nog sätta sig bakom oss för att inte synas för alla idioter som kastade sten och flaskor och allt annat skit, tills andra poliser dök upp och hon kunde ansluta sig till de.
:tummenupp

:tummenupp Där steg du rejält i min aktning.
Inte för att du var låg innan, men nu har jag en uppfattning om dig iaf :näsblod

Inte för att hon var polis utan för att beteendet visar på folk med civilkurage, stort hjärta & ...nåt mer.

t-rex skrev:
Men för guds skull människa, läs hela tråden, alla inlägg innan du citerar något lösryckt......
Jag har läst hela tråden och jag vet fortfarande inte varför man ska slå sönder stockholm för att det pågår en insamling till stöd för Israel. Kan inte du förklara det?

Markus skrev:
De höll på med samhällsomstörtande aktiviteter till stöd för världsterrosrismen, mot den Israeliska demokratin - allt under "antifascistisk" (?) flagg.

Nämen välkommen tillbaka.

Att snorungar vandaliserar i stan och missbrukar demonstrationsfrihet kan vi nog vara överrens (hepp) om är inte speciellt bra.

Att däremot demonstrera mot Israel är väl en alldeles lysande idé? Ett land som i 40 år misslyckats med att följa FN-konventioner, som i nådens år 2004 bestämmer ig för att bygga en mur (lära av historien verkar inte vara deras grej...) samt saknar allt logiskt tänkande vad gäller proportionalitet står inte högt på min lista. Till och med din gamla idol Rumsfeld har ju börjat indikera att han tröttnat på Sharon.

Statstödd terrorism eller "vanlig" terrorism är bara olika sidor av samma vidriga mynt.

Markus skrev:
Jag har läst hela tråden och jag vet fortfarande inte varför man ska slå sönder stockholm för att det pågår en insamling till stöd för Israel. Kan inte du förklara det?

Nä. Eftersom ingen har påstått det. Läs igen.

t-rex skrev:

Att snorungar vandaliserar i stan och missbrukar demonstrationsfrihet kan vi nog vara överrens (hepp) om är inte speciellt bra.

Att däremot demonstrera mot Israel är väl en alldeles lysande idé? Ett land som i 40 år misslyckats med att följa FN-konventioner, som i nådens år 2004 bestämmer ig för att bygga en mur (lära av historien verkar inte vara deras grej...) samt saknar allt logiskt tänkande vad gäller proportionalitet står inte högt på min lista. Till och med din gamla idol Rumsfeld har ju börjat indikera att han tröttnat på Sharon.

Statstödd terrorism eller "vanlig" terrorism är bara olika sidor av samma vidriga mynt.

:fakta
Oj hoppsan... där steg du på sanningens hundskit...

Ugluk skrev:
Varför?
Polisinsatsen var ett dåligt skämt, och hundratalet människor på Schillerska frihetsberövades med råa metoder utan grund.
Ska man inte utkräva ansvar av chefer?
Polisen gjorde bedömningen att det fanns grund för det. Det finns två sidor av myntet. I detta fall polisens gentemot de inspärrade.
Om deras bedömning var felaktig eller ej vet jag inte. Men det var ett beslut i den intensitet som rådde och situationen kanske krävde det!?
Polisinsatsen var allt annat än bra i GBG. Polisinsatsen igår vet jag inget om mer än det medierna tryckt och sanningshalten i medierna är oftast tveksamma.

För att återvända till Sthlm och aktionen där så undrar jag fortfarande hur det skall gå till för att undvika skadegörelse?
Jag delar din synpunkt på att de som förstör skall sättas åt med rättslig bevisning men resurserna saknas.
Skall alla gå man ur huse och ställa sig framför varje skyltfönster? Det skulle jag vilja se men tyvärr så lär det väl aldrig hända.

Chrille skrev:
Uttalande av den här typen är för mig helt oförståeliga på samma sätt som den nu piskade demonstranternas hyllande av intifadan. :va

Hur kan någon svenne sitta på sitt feta arsle och veta tillräckligt mycket för att urskiljningslöst stötta den ena sidan i denna vidriga konflikt. En konflikt som har alla drag av anti-semitism, övergrepp, urskiljningslöstvåld och ....ja allt som borde vara kräkningsframkallande hos en modernt tänkande människa.

Uppenbart är väl att dessa människor är så upptagna av hat och vedergällning att de inte kan existera sida vid sida. Då är det väl så sorgligt att muren är det första vettiga som skett där ner på många år. Men det sabbas ju genom en helt sinnessjuk dragning av denna skiljelinje mellan mördare och mördare.

Personligen tycker jag ju att israelernas hållning i frågan luktar illa som fan och, för en oinvigd, verkar vara det utlösande, men inte gör det att jag utan minsta reservation säger mig vara pro-israelisk. Att sedan palestinierna är så dj-vla dumma att de fortsätter vända världen emot sig med sina våldshandlingar imponerar ju inte heller.....
Om man vill protestera mot någonting, i detta fallet en proisraelisk demostration, ska man begära tillstånd för detta. Packet som kastar gatsten är inte intresserade av detta; det är anarki och sprej på McDonalds som gäller.

Israel försvarar sig mot palestinska terrorister, varken mer eller mindre. Så länge Arafat hyllar självmordsbombare, får han nog räkna med en och annan stinger-missil i arslet.

Last edited:
streetfighter1 skrev:
Polisen gjorde bedömningen att det fanns grund för det. Det finns två sidor av myntet. I detta fall polisens gentemot de inspärrade.
Om deras bedömning var felaktig eller ej vet jag inte. Men det var ett beslut i den intensitet som rådde och situationen kanske krävde det!?
Polisinsatsen var allt annat än bra i GBG. Polisinsatsen igår vet jag inget om mer än det medierna tryckt och sanningshalten i medierna är oftast tveksamma.

För att återvända till Sthlm och aktionen där så undrar jag fortfarande hur det skall gå till för att undvika skadegörelse?
Jag delar din synpunkt på att de som förstör skall sättas åt med rättslig bevisning men resurserna saknas.
Skall alla gå man ur huse och ställa sig framför varje skyltfönster? Det skulle jag vilja se men tyvärr så lär det väl aldrig hända.

Allmännheten måste ta avstånd klart och tydligt... Det är alltid ett jäkla klankande på vare sig polis eller demostranter... Folk måste sluta sitta o klaga hemma och säga vad fan de tycker öppet.

Fråga: Var fan e föräldrarna, syskon vänner till de militanta demostranterna. Eller är de en enda stor familj med galningar som tycker lika.

Visa att vi fan inte accepterar förstörelse mm... Det är det bästa och billigaste sättet!

t-rex skrev:

Tack M!

t-rex skrev:

"...inte speciellt bra" är nog dagens under statement... Skulle bra gärna vilja se någon säga att det vore "inte speciellt bra" om ett gäng nationaldemokrater sprang ut och röjde en stad varje gång det pågick en insamling för ett utomeuropeiskt land. Då skulle det vara "hot mot demokratin", men nu när det är vänstersympatisörer så är det inte så farligt...

t-rex skrev:

Israel har aldrig någonsin riktat sina insatser mot civila. Det de har att kämpa emot - det är så vidrigt att det går inte att sätta sig in i. "Muren" du refererar till är för övrigt en myt, det är 3% av barriären som består av betong - resten är ett staket. Håller dock med om att dragningen är något olycklig, men inte olyckligare än att det springer in en massa islamister och dödar civila över allt där muren inte finns.

t-rex skrev:

Må vara, dock anser jag inte självförsvar vara samma sak som terrorism.

t-rex skrev:
Men för guds skull människa, läs hela tråden, alla inlägg innan du citerar något lösryckt......

Jag har läst hela tråden. Oj blev lite fel. Ta inte åt dig personligen. Var inte menat så. Tänkte mer på varför idioterna skulle slå sönder sthlm, när dom demonstrerar för en helt annan sak i ett helt annat land. Sjukt enligt mig.

Ett land som i 40 år misslyckats med att följa FN-konventioner

Till skillnad från tyskarna, eller kanske palestinierna?

(lära av historien verkar inte vara deras grej...)

luktar illa! inte mkt mer en 50 år sedan 30 miljoner judar slaktades...

Status
Ej öppen för fler svar.
Back