Kopplingen förändras mycket när s1000rr blivit varmkörd

Uppdatering:
Lukten av bränd koppling visade sig vara kladd på katalysatorn.

Mekanikern säger sig ha monterat ner min koppling och jämfört med en annan S1000RR utan att kunna se något som är olikt. Men det hjälper inte mig med glappet som uppstår när den blivit varmkörd.

Vet inte vad jag ska säga till mekanikern, jag är så klart inte nöjd med att problemet kvarstår.

Jag vill ju tro att man borde kunna se var glappet är någonstans om man öppnar medan den är varm och glappig, men tydligen verkar det inte så.

Som jag förstått det har mekanikern inte justerat på pushrodden.

En annan möjlighet är att stålskivorna från donatorhojen sväller när de är varma, det är jag ganska säker på att han inte kollat.

Ja byt ut stålskivorna de mest misstänkta när kopplingen beter sig som din. Jag kommer från enduro och där får man detta problem som man byter kallingar. "Chansa och byt ut dem :tummenupp
 
Ja byt ut stålskivorna de mest misstänkta när kopplingen beter sig som din. Jag kommer från enduro och där får man detta problem som man byter kallingar. "Chansa och byt ut dem :tummenupp
Så din upplevelse är att dåliga stålskivor kan ge exakt detta problem?

Att det är som att något i kopplingen sväller, dragläget kommer närmre handtaget samtidigt som första biten i handtaget blir slapp?

Tänkte jag ska prata med honom angående skivorna när jag hämtar ut hojen. Finns inte så mycket annat kvar tänker jag.
 
Så din upplevelse är att dåliga stålskivor kan ge exakt detta problem?

Att det är som att något i kopplingen sväller, dragläget kommer närmre handtaget samtidigt som första biten i handtaget blir slapp?

Tänkte jag ska prata med honom angående skivorna när jag hämtar ut hojen. Finns inte så mycket annat kvar tänker jag.

De är vanligt fenomen på endurohojar där man slirar mycket på lamellerna stålskivorna slår sig. Ibland kan man se att de blivit blonerade av hetta och då är man säker på att de slagit sig. På xr 650 offroaden jag körde förut fick jag justera kopplingwiren hela tiden ber på hur het motorn va och de va lite drygt. De är en vild chansning att byta skivorna men du har ju bytt allt annat.
 
Uppdaterar vidare i den här tråden. Meken prövade att byta stålskivor, men då gick inte hojen längre att växla varm. Jag vågar inte svara på huruvida skivorna var original eller inte, men jag gissar på att de inte var det.

I tidigare inlägg nämner jag "thrust piece" som möjlig problemkälla. Sedan dess har jag sett att den delen var bytt från en frisk donatorhoj, så inga sönderskruvade inställningar på den.

Men! Det centrumlager till kopplingskorgen som meken bytte tittade han på igen. När hojen är varmkörd spinner även det nya lagret i huset. Jag trodde att han hade bytt både lager och hus, men så var inte fallet, endast lagret hade bytts ut. Nu är nytt lager+hus beställt, så får vi se om denna följetång äntligen löser sig.
 
Lider med dig, det är verkligen inte så skoj med dessa långdragna felsökningar...:(
 
Fått höra att ytterligare några kopplingsrelaterade lager som har motorblocket som hus blir lösa när hojen är varmkörd.

Då det inte är ett alternativ att byta motorblock ska det prövas med en särskild loctite till dessa. Jag vet inte hur pålitlig sådan loctite är, men det blir nog inte sämre tänker jag.

Lider med dig, det är verkligen inte så skoj med dessa långdragna felsökningar...:(
Nej, verkligen inte. Både dyrt och långrandigt. Har hållt på fram och tillbaka i över ett år nu. Men detta känns som sista anhalten.
 
Jag har limmat många motorlager som snurrat på axlar och i block. De håller väldigt bra och då har jag limmat ramlager i motorblock! Jag menar om de klarar stötarna radiellt från en kolv som far upp o ner med flera tons kraft i vändningarna så lär de hålla till en kopplingskorg som bara snurrar.
De gäller att limma med cylindrisk låsning gap filler. Den som aldrig någonsin svikit mig är Loctite 638 så jag rek verkligen den!
I texten på länken står det 648 men när man klickat är de 638 på bild, och de är den de ska va. Den kan fylla glipor på 0,25mm,,,men obs man måste montera enormt snabbt för de härdar omg när de kommer i kläm! Och man måste slipa lagerbanan utvändigt så den blir revig så limmet fastnar samma sak i lagersätet. 648 lär funka också men den har jag ingen erfarenhet av.

https://www.kullagret.com/product/loctite-648-50ml-cylindrisk-fastsattning-2
 
Last edited:
Jag har limmat många motorlager som snurrat på axlar och i block. De håller väldigt bra och då har jag limmat ramlager i motorblock! Jag menar om de klarar stötarna radiellt från en kolv som far upp o ner med flera tons kraft i vändningarna så lär de hålla till en kopplingskorg som bara snurrar.
De gäller att limma med cylindrisk låsning gap filler. Den som aldrig någonsin svikit mig är Loctite 638 så jag rek verkligen den!
I texten på länken står det 648 men när man klickat är de 638 på bild, och de är den de ska va. Den kan fylla glipor på 0,25mm,,,men obs man måste montera enormt snabbt för de härdar omg när de kommer i kläm! Och man måste slipa lagerbanan utvändigt så den blir revig så limmet fastnar samma sak i lagersätet. 648 lär funka också men den har jag ingen erfarenhet av.

https://www.kullagret.com/product/loctite-648-50ml-cylindrisk-fastsattning-2

När jag kollar på specarna klarar Loctite 648 max 0,15 mm spel medan Loctite 638 klarar max 0,25mm spel. Läs specen under bilden.
https://www.kullagret.com/product/loctite-648-5ml-cylindrisk-fastsattning
och så Loctite 638 på 648 sida 2 !?!?
https://www.kullagret.com/product/loctite-648-50ml-cylindrisk-fastsattning-2
Så det är bara ta fram bladmåttet och se hur illa det är.

Det ser ut som hubben är av aluminium med värmeutvidgningkoefficient 0,000024
kullagerbana är av stål med värmeutvidgningkoefficient 0,000013
Skillnad 0,000011

Om kullagret har ytterdiameter 52 mm och värms 100grader kommer det bli 52 x 0,000011 x 100 = 0,0572 mm ~0,06mm
Dvs ska det hela fungera utan problem måste helst hubben värmas ordentligt innan lagret släpps i.
Lagret från frysen.
För annars så kommer ju lagret lossna i hubben. När motorn blir varm....
eller på annat sätt, hubben måste alltså tillverkas med presspassning mot lagret på minst 0,06 mm vid rumstemperatur för det ska funka.

Om man inte väljer hubb av stål (lika värmeutvidgningkoefficient lager hubb) eller titan med med värmeutvidgningkoefficient 0,0000085, ju varmare motor dessto bättre sitter lagret fast.

Anm: 52mm var en gissning på lagrets ytterdiameter.....

För övrigt 1100 000 resultat på BMW S1000RR clutch free play
https://www.google.se/search?source...MwLjGYAQCgAQKgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab
tex
https://s1000rrforum.co.uk/archive/index.php/t-8083.html
 
Last edited:
Det ser ut som hubben är av aluminium med värmeutvidgningkoefficient 0,000024
kullagerbana är av stål med värmeutvidgningkoefficient 0,000013
Skillnad 0,000011
Hubb + lager byts ut. Däremot fanns det "andra lager" (vet ej vilka) som använde motorblocket som hus. Dessa kommer loctitas. Jag får helt enkelt hoppas att verkstaden väljer rätt loctite för ändamålet. :)
 
Hoj:
S1000RR 2011
3000 mil

När hojen är kall fungerar kopplingen bra, så när på att det är svårt att få i neutralen när jag går från ettan (går bra från tvåan). Så har det varit sen jag köpte den. Jag påpekade neutralen vid senaste service, men de sa inget om det.

Om jag kör vanlig stadskörning, så att hojen kommer upp i arbetstemperatur men inte går särskilt hårt, så fortsätter kopplingen att fungera som den ska.

Men, om jag kör inspirerat så hojen får gå hårt, kan jag inte längre växla med kopplingen. Att växla utan kopplingen går fint.

Detta blir tydligt när jag kommer hem till garaget. Ordentligt varmkört kan jag inte längre gå från ettan till tvåan och att få i neutralen är bara att glömma. Att torrvarva medan jag försöker växla gör ingenting, inte heller att köra en vända i garaget och försöka växla med koppling.

För att kunna växla behöver jag spänna kopplingen, rejält. På det justerbara kopplingshandtaget behöver jag gå från första steget till det sista och dessutom skruva ut justerskruven ordentligt. Då kan jag växla och få i neutralen igen.

Hojen var nyligen storservad, men då jag knappt kört den före denna service, så kan jag inte svära på om felet är nytt eller funnits där hela tiden. Jag vet faktiskt inte.

Men jag tycker det verkar underligt att jag skulle behöva justera kopplingshandtaget till ett ytterläge, direkt efter service? Kan något vara fel eller sönder?

De tidigare hojar jag kört med har jag aldrig upplevt en enorm skillnad på kopplingen mellan varmt och kallt, inte ens när jag kört dem riktigt hårt. Det har förvisso varit mindre effektstarka hojar än s1000rr, det kanske spelar in?

Någon som har någon aning om vad som händer?
Gammalt inlägg, men jag har exakt samma problem och håller på att bli vansinnig...ingen vet vad felet är och allt är bytt. Fick du någon reda på vad orsaken var för dig?
Hoj:
S1000RR 2011
3000 mil

När hojen är kall fungerar kopplingen bra, så när på att det är svårt att få i neutralen när jag går från ettan (går bra från tvåan). Så har det varit sen jag köpte den. Jag påpekade neutralen vid senaste service, men de sa inget om det.

Om jag kör vanlig stadskörning, så att hojen kommer upp i arbetstemperatur men inte går särskilt hårt, så fortsätter kopplingen att fungera som den ska.

Men, om jag kör inspirerat så hojen får gå hårt, kan jag inte längre växla med kopplingen. Att växla utan kopplingen går fint.

Detta blir tydligt när jag kommer hem till garaget. Ordentligt varmkört kan jag inte längre gå från ettan till tvåan och att få i neutralen är bara att glömma. Att torrvarva medan jag försöker växla gör ingenting, inte heller att köra en vända i garaget och försöka växla med koppling.

För att kunna växla behöver jag spänna kopplingen, rejält. På det justerbara kopplingshandtaget behöver jag gå från första steget till det sista och dessutom skruva ut justerskruven ordentligt. Då kan jag växla och få i neutralen igen.

Hojen var nyligen storservad, men då jag knappt kört den före denna service, så kan jag inte svära på om felet är nytt eller funnits där hela tiden. Jag vet faktiskt inte.

Men jag tycker det verkar underligt att jag skulle behöva justera kopplingshandtaget till ett ytterläge, direkt efter service? Kan något vara fel eller sönder?

De tidigare hojar jag kört med har jag aldrig upplevt en enorm skillnad på kopplingen mellan varmt och kallt, inte ens när jag kört dem riktigt hårt. Det har förvisso varit mindre effektstarka hojar än s1000rr, det kanske spelar in?

Någon som har någon aning om vad som händer?
Gammalt inlägg, men jag har exakt samma problem och håller på att bli vansinnig...ingen fattar vad felet är och allt är bytt. Fick du reda på orsaken i ditt fall?
 
Gammalt inlägg, men jag har exakt samma problem och håller på att bli vansinnig...ingen vet vad felet är och allt är bytt. Fick du någon reda på vad orsaken var för dig?

Gammalt inlägg, men jag har exakt samma problem och håller på att bli vansinnig...ingen fattar vad felet är och allt är bytt. Fick du reda på orsaken i ditt fall?
Fel hoj men samma fenomen:
Ägde en RSV Mille -06 med exakt samma problem.
Tydligen ett vanligt problem med den generationen.
Löstes genom att byta till ett större munstycke där hydralkopplingen ansluter!
Kanske kan vara ett tips…?
🤷‍♂️
 
Fel hoj men samma fenomen:
Ägde en RSV Mille -06 med exakt samma problem.
Tydligen ett vanligt problem med den generationen.
Löstes genom att byta till ett större munstycke där hydralkopplingen ansluter!
Kanske kan vara ett tips…?
🤷‍♂️
Jag har vajer och inte hydraul dock, men tack ändå!
 
Gammalt inlägg, men jag har exakt samma problem och håller på att bli vansinnig...ingen vet vad felet är och allt är bytt. Fick du någon reda på vad orsaken var för dig?

Gammalt inlägg, men jag har exakt samma problem och håller på att bli vansinnig...ingen fattar vad felet är och allt är bytt. Fick du reda på orsaken i ditt fall?
Nej, det löste sig aldrig helt för mig. Det blev dock bättre.

Vill minnas att det byttes kopplingskorg, koppling och så hittade verkstan att ett kopplingsrelaterat lager hade spunnit runt i sitt fäste och blivit blått av värme. Så det lagret byttes och klistrades fast med ett speciallim.

Jag har en annan S1000RR av samma årsmodell nu, för jag tröttnade på problemet. På denna rör sig också dragläget en del, men det är inte så mycket att det skapar problem som på den tidigare hojen jag hade.

När jag läst på forum verkar det normalt att dragläget flyttar på sig. Hur är det på din hoj, blir det ett problem eller är det endast störande att det rör sig?
 
Nej, det löste sig aldrig helt för mig. Det blev dock bättre.

Vill minnas att det byttes kopplingskorg, koppling och så hittade verkstan att ett kopplingsrelaterat lager hade spunnit runt i sitt fäste och blivit blått av värme. Så det lagret byttes och klistrades fast med ett speciallim.

Jag har en annan S1000RR av samma årsmodell nu, för jag tröttnade på problemet. På denna rör sig också dragläget en del, men det är inte så mycket att det skapar problem som på den tidigare hojen jag hade.

När jag läst på forum verkar det normalt att dragläget flyttar på sig. Hur är det på din hoj, blir det ett problem eller är det endast störande att det rör sig?
Ok...ja på min funkar det klockrent att köra en bra stund och sen helt plötsligt så slackar kopplingsspelet så enormt mycket att det inte finns något mer utrymme att justera och till slut frikopplar han inte alls. Det blir bättre när den får stå en stund.

Finns en misstanke om att det beror på att jag bytte till en icke original vajer, så jag har beställt en original nu så får vi se om det blir någon skillnad.
 
Ok...ja på min funkar det klockrent att köra en bra stund och sen helt plötsligt så slackar kopplingsspelet så enormt mycket att det inte finns något mer utrymme att justera och till slut frikopplar han inte alls. Det blir bättre när den får stå en stund.
Ja, det där är definitivt mer än störande.

Finns en misstanke om att det beror på att jag bytte till en icke original vajer, så jag har beställt en original nu så får vi se om det blir någon skillnad.
Uppdatera gärna med hur det går. Jag bytte aldrig vajern, för det var tydligt att spelet syntes på kopplingsarmen.
 
Ja, det där är definitivt mer än störande.


Uppdatera gärna med hur det går. Jag bytte aldrig vajern, för det var tydligt att spelet syntes på kopplingsarmen.
Jag gör så, på min ändras inte markeringen på kopplingsarmen så det tyder ju på att det är något utvändigt..
 
Jag gör så, på min ändras inte markeringen på kopplingsarmen så det tyder ju på att det är något utvändigt..
Markeringen? Jag menar armen som sitter på kopplingskåpan, den som vajern drar i.

Om jag drog i den armen med fingret kunde jag tydligt känna och se att glappet jag såg vid handtaget berodde på ett glapp som kom från insidan kopplingen, inte hur vajern löpte.
 
Markeringen? Jag menar armen som sitter på kopplingskåpan, den som vajern drar i.

Om jag drog i den armen med fingret kunde jag tydligt känna och se att glappet jag såg vid handtaget berodde på ett glapp som kom från insidan kopplingen, inte hur vajern löpte.
Ja och det är tvärtom på min...markeringen på kopplingsarmen är konstant även när detta händer.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top