Sniglom
Gudomlig sporthojare
Hoj:
S1000RR 2011
3000 mil
När hojen är kall fungerar kopplingen bra, så när på att det är svårt att få i neutralen när jag går från ettan (går bra från tvåan). Så har det varit sen jag köpte den. Jag påpekade neutralen vid senaste service, men de sa inget om det.
Om jag kör vanlig stadskörning, så att hojen kommer upp i arbetstemperatur men inte går särskilt hårt, så fortsätter kopplingen att fungera som den ska.
Men, om jag kör inspirerat så hojen får gå hårt, kan jag inte längre växla med kopplingen. Att växla utan kopplingen går fint.
Detta blir tydligt när jag kommer hem till garaget. Ordentligt varmkört kan jag inte längre gå från ettan till tvåan och att få i neutralen är bara att glömma. Att torrvarva medan jag försöker växla gör ingenting, inte heller att köra en vända i garaget och försöka växla med koppling.
För att kunna växla behöver jag spänna kopplingen, rejält. På det justerbara kopplingshandtaget behöver jag gå från första steget till det sista och dessutom skruva ut justerskruven ordentligt. Då kan jag växla och få i neutralen igen.
Hojen var nyligen storservad, men då jag knappt kört den före denna service, så kan jag inte svära på om felet är nytt eller funnits där hela tiden. Jag vet faktiskt inte.
Men jag tycker det verkar underligt att jag skulle behöva justera kopplingshandtaget till ett ytterläge, direkt efter service? Kan något vara fel eller sönder?
De tidigare hojar jag kört med har jag aldrig upplevt en enorm skillnad på kopplingen mellan varmt och kallt, inte ens när jag kört dem riktigt hårt. Det har förvisso varit mindre effektstarka hojar än s1000rr, det kanske spelar in?
Någon som har någon aning om vad som händer?
S1000RR 2011
3000 mil
När hojen är kall fungerar kopplingen bra, så när på att det är svårt att få i neutralen när jag går från ettan (går bra från tvåan). Så har det varit sen jag köpte den. Jag påpekade neutralen vid senaste service, men de sa inget om det.
Om jag kör vanlig stadskörning, så att hojen kommer upp i arbetstemperatur men inte går särskilt hårt, så fortsätter kopplingen att fungera som den ska.
Men, om jag kör inspirerat så hojen får gå hårt, kan jag inte längre växla med kopplingen. Att växla utan kopplingen går fint.
Detta blir tydligt när jag kommer hem till garaget. Ordentligt varmkört kan jag inte längre gå från ettan till tvåan och att få i neutralen är bara att glömma. Att torrvarva medan jag försöker växla gör ingenting, inte heller att köra en vända i garaget och försöka växla med koppling.
För att kunna växla behöver jag spänna kopplingen, rejält. På det justerbara kopplingshandtaget behöver jag gå från första steget till det sista och dessutom skruva ut justerskruven ordentligt. Då kan jag växla och få i neutralen igen.
Hojen var nyligen storservad, men då jag knappt kört den före denna service, så kan jag inte svära på om felet är nytt eller funnits där hela tiden. Jag vet faktiskt inte.
Men jag tycker det verkar underligt att jag skulle behöva justera kopplingshandtaget till ett ytterläge, direkt efter service? Kan något vara fel eller sönder?
De tidigare hojar jag kört med har jag aldrig upplevt en enorm skillnad på kopplingen mellan varmt och kallt, inte ens när jag kört dem riktigt hårt. Det har förvisso varit mindre effektstarka hojar än s1000rr, det kanske spelar in?
Någon som har någon aning om vad som händer?
Last edited: