Koppling lyft?

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Hej !
Har en snabb fråga som jag tänkte ni kanske skulle kunna hjälpa mig med. Kopplingen verkar inte koppla ur helt och den funkar inte alls när den är kall.

Det jag jag undrar är hur mycket själva kopplingsproblem ska lyfta när man drar in kopplingshandtaget. Just nu lyfter den sig ca 2,5 mm.

Där är en Honda CR125R

Hej
2,5mm på tryckplattan är en betryggande hög frikopplingsrörelse.
På våtkopplingen i min hoj, som har 9 friktionslameller är som exempel lägsta rekommenderade lyft 1,3mm.

Last edited:
Ok tack för svar. Får väl ta ur skivorna och plattorna och titta om de är skeva.

Vanligaste på gamla crosshojar är att ytterkorgen har blivit spårig så att lamellerna inte kan glida isär utan fastnar i kanterna. Ny korg är lösningen, ghettolösning är att fila ner de värsta topparna.images.jpg

Ja precis det var det vi också tänkte men korgen ser bra ut, bara pyttesmå gropar

Kopplingen verkar inte koppla ur helt och den funkar inte alls när den är kall.
Centrummuttern i kopplingen har kanske lossnat.
Och att kopplingen inte funkar när oljan är kall kan ju betyda att motorn ska vara varm innan man drar iväg.
Så står det i varje fall i instruktionen till min Suzuki.
Några minuters på tomgång innan körning med kall motor.
Några sekunder vid start med varm motor.
Så oljetrycket hinner gå upp.
Innan man drar. :)

Centrummuttern i kopplingen har kanske lossnat.
Och att kopplingen inte funkar när oljan är kall kan ju betyda att motorn ska vara varm innan man drar iväg.
Så står det i varje fall i instruktionen till min Suzuki.
Några minuters på tomgång innan körning med kall motor.
Några sekunder vid start med varm motor.
Så oljetrycket hinner gå upp.
Innan man drar. :)

hade centermuttern lossat hade ju hela korgen rört sig, då hade den inte lyft 2,5mm.
Sen får du gärna förklara vart någonstans du hittar oljetryck på en CR125 :confused::va

Tänkte fråga en sak också, eftersom kopplingen intensivare när man ska åka iväg får man rullstarta den med växel i för att det inte ska skada ngt men det är tungt som satan. Så jag undrar om det är dåligt om man står på tomgång och rullar och när den är igång och rullar lägger man i ettan, testade det och det verkar inte kärva eller smälla .

hade centermuttern lossat hade ju hela korgen rört sig, då hade den inte lyft 2,5mm.
Sen får du gärna förklara vart någonstans du hittar oljetryck på en CR125 :confused::va

På min Suzuki SV650S hade centrummutter i kopplingen lossnat. Men inte mer än muttern hölls på plats av plåtsäkringen. Dvs jag uppskattar att muttern från fasta läget flyttat sig mindre än 1/12 varv. Med ca 3 mm gängstigning så motsvarar 1/12 varv 0,25mm.
Vilket kan vara svårt att se om man ser att kopplingen rör sig 2,5mm. Hur kan 0,25mm göra att kopplingen slirar, inte släpper?
Antagligen för att 0,25mm räcker till att kopplingskorgen kommer lite på snedden när muttern inte är dragen. Mina 25 öre.
Men du kanske har nån bättre förklaring.
Tydligen inget oljetryck i CR125, det får du poäng för.
Men att motorn måste vara varm för att allt ska fungera som det ska i motorn är väl inte fel?
Eller är jag den ende på SH som tror på längre livslängd genom inte dra iväg med kall motor?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP