Hydraulisk koppling strul Aprilia RSV Mille

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
RSV Mille R, XL250k4
Får inte ordning på min koppling. Köpte en rsv mille -00 för ett tag sen. Den hade stått länge, men var nyservad av en välrenommerad firma. Kopplingen slirade vid fullgas, men tänkte att det skulle vara en enkel fix. :)
Scannade nätet på tips och läste att kopplingen skall ha ett litet glapp i handtaget när den är rätt justerad, men handtaget på min var helt stum, så jag tänkte att firman som servade hojen kanske överfyllt systemet.
Provade att justera tryckstången i kopplingshandtaget nån mm för att få till ett litet glapp. Det blev bättre, men när motorn var genomvarm började kopplingen slira igen.
Provade då att tömma ut lite bromsvätska ur behållaren, den var på max och jag tömde ur så att den var mellan min och max istället. Nu slirade inte kopplingen, men jag fick ett annat problem istället. Kopplingens ingrepp rörde sig helt random, allt från längst ut till inte alls. Tänkte att jag fått in luft, så har provat att lufta igenom ett par ggr men ingen förbättring. :(

Kopplingen greppar om man pumpar snabbt i handtaget, men om jag drar in långsamt kan jag trycka handtaget helt mot styret utan att kopplingen tar öht.

Vad kan vara fel? Har jag luft någonstans? Slavcylinder paj? Huvudbromscylinder paj? Ser inga läckor. Tyvärr har denna modell ingen luftnippel vid huvudbromscylindern, men jag har provat att lufta i handtaget genom att luta hojen fram och tillbaka och pumpa, men inga luftbubblor.

Det låter som luft. Dessutom är det nästan alltid rätt ställe att börja eftersom det är relativt lätt, snabbt och billigt att suga ett par deciliter genom systemet och se om det löser sig.

Mille är kända för att läcka vid slavcylindern (hydrualkolven nere vid motorn). Det finns gott om eftermarknadslösningar som fungerar bättre än original. Det brukar lösa problemet.

Testade en "reverse bleed" från slaven och upp, men ingen skillnad. Hittade ett renoveringskit till pumpen i handtaget, så jag beställde ett sånt + en oberon slavcylinder.
Jag misstänker att nån av tätningarna på kolven har gett sig. Åh vad kul det är att kladda med dot-vätska. :D
brembo-10093653.jpg

Testade en "reverse bleed" från slaven och upp, men ingen skillnad. Hittade ett renoveringskit till pumpen i handtaget, så jag beställde ett sånt + en oberon slavcylinder.
Jag misstänker att nån av tätningarna på kolven har gett sig. Åh vad kul det är att kladda med dot-vätska. :D
View attachment 514654
Men visst är det kul att köpa nya prylar :)

View attachment 514654
Var köpte du TRK-prylarna?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back