Koppling lyft?

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Hej !
Har en snabb fråga som jag tänkte ni kanske skulle kunna hjälpa mig med. Kopplingen verkar inte koppla ur helt och den funkar inte alls när den är kall.

Det jag jag undrar är hur mycket själva kopplingsproblem ska lyfta när man drar in kopplingshandtaget. Just nu lyfter den sig ca 2,5 mm.

Där är en Honda CR125R
 
Hej
2,5mm på tryckplattan är en betryggande hög frikopplingsrörelse.
På våtkopplingen i min hoj, som har 9 friktionslameller är som exempel lägsta rekommenderade lyft 1,3mm.
 
Last edited:
Ok tack för svar. Får väl ta ur skivorna och plattorna och titta om de är skeva.
 
Vanligaste på gamla crosshojar är att ytterkorgen har blivit spårig så att lamellerna inte kan glida isär utan fastnar i kanterna. Ny korg är lösningen, ghettolösning är att fila ner de värsta topparna.images.jpg
 
Ja precis det var det vi också tänkte men korgen ser bra ut, bara pyttesmå gropar
 
Kopplingen verkar inte koppla ur helt och den funkar inte alls när den är kall.
Centrummuttern i kopplingen har kanske lossnat.
Och att kopplingen inte funkar när oljan är kall kan ju betyda att motorn ska vara varm innan man drar iväg.
Så står det i varje fall i instruktionen till min Suzuki.
Några minuters på tomgång innan körning med kall motor.
Några sekunder vid start med varm motor.
Så oljetrycket hinner gå upp.
Innan man drar. :)
 
Centrummuttern i kopplingen har kanske lossnat.
Och att kopplingen inte funkar när oljan är kall kan ju betyda att motorn ska vara varm innan man drar iväg.
Så står det i varje fall i instruktionen till min Suzuki.
Några minuters på tomgång innan körning med kall motor.
Några sekunder vid start med varm motor.
Så oljetrycket hinner gå upp.
Innan man drar. :)

hade centermuttern lossat hade ju hela korgen rört sig, då hade den inte lyft 2,5mm.
Sen får du gärna förklara vart någonstans du hittar oljetryck på en CR125 :confused::va
 
Tänkte fråga en sak också, eftersom kopplingen intensivare när man ska åka iväg får man rullstarta den med växel i för att det inte ska skada ngt men det är tungt som satan. Så jag undrar om det är dåligt om man står på tomgång och rullar och när den är igång och rullar lägger man i ettan, testade det och det verkar inte kärva eller smälla .
 
hade centermuttern lossat hade ju hela korgen rört sig, då hade den inte lyft 2,5mm.
Sen får du gärna förklara vart någonstans du hittar oljetryck på en CR125 :confused::va

På min Suzuki SV650S hade centrummutter i kopplingen lossnat. Men inte mer än muttern hölls på plats av plåtsäkringen. Dvs jag uppskattar att muttern från fasta läget flyttat sig mindre än 1/12 varv. Med ca 3 mm gängstigning så motsvarar 1/12 varv 0,25mm.
Vilket kan vara svårt att se om man ser att kopplingen rör sig 2,5mm. Hur kan 0,25mm göra att kopplingen slirar, inte släpper?
Antagligen för att 0,25mm räcker till att kopplingskorgen kommer lite på snedden när muttern inte är dragen. Mina 25 öre.
Men du kanske har nån bättre förklaring.
Tydligen inget oljetryck i CR125, det får du poäng för.
Men att motorn måste vara varm för att allt ska fungera som det ska i motorn är väl inte fel?
Eller är jag den ende på SH som tror på längre livslängd genom inte dra iväg med kall motor?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top