Dreggel
Alltid politiskt inkorrekt
Jag antar att all materiel du och dina vänner behöver ligger lägligt till precis vid vägkanten så ni inte behöver vänta på att logistikkedjan ska ha sin gång. Dock så är det fortfarande strax över tre timmar per mil med dina tidsangivelser och det är väl ett par mil. Som jag skrev innan så är inte den ryska terrängen så inbjudande den heller och då det är där ryssen övar så kan man tänka sig att han kanske kan föra sig i svensk sådan likaså.
Det är ganska frekvent med mobförråd i svensk terräng. Varenda tänkbar militär grupp kan sno ihop en sån laddning utan nån vidare utbildning, och det är ju inte bara jag som ska cykla upp efter E4:an och blåsa av de där.

Dessutom behöver man ju inte börja spränga i Sthlm heller...spräng 10 såna trummor mellan Haparanda och söderut så har de 2 veckors jobb framför sig innan de kan rulla vidare. Lätt. Under tiden är de som sagt "sitting ducks".
Resten av landet inåt består av älvar och sumpmark och en jävla massa kalfjäll. Återigen "sitting ducks".
Jag, och då är jag ändå ingen expert, skulle inte välja att ta Sverige landvägen. Allt annat är bättre alternativ och då är alternativen inte speciellt bra, ur rysk synpunkt.
Så det var alltså endast försenande åtgärder? Det betyder bara att det som skulle ha tagit en timma, tar två och sedan är de på rull igen. Istället för att ta långa landet lagom på en vecka så hade jag haft två på mig att packa min skit och dra. Det tackar jag för![]()
Japp försenande så att vårt artilleri, flyg och robotgrupper hinner vända på sina pjäser och sikta på de koordinater som jag talar om för dom. Även om en T80-stridsvagn är en imponerande syn (jag vet för jag har åkt i en) så skulle jag inte vilja sitta i en när pansarbrytande artilleri/RBS56 grupperna i lugn och ro få sätta tänderna i den. Och då ska jag tillägga att även min grupp har potential att ta ut en sån vagn om vi vill, men det är inte vår primära uppgift.
Om du klarar att flytta på en sprängd T80-vagn på 2 timmar så skulle jag tippa på att du heter Bruce Banner och blir väldigt grön när du blir arg.
Tror du nån ryss tänker kliva ur sin vagn när projektilerna knackar i plåten?

Jag vill inte verka tjatig, men "sitting ducks" är ett uttryck som återkommer...
Last edited: