Konstigt att inte KGK.....

Jag antar att all materiel du och dina vänner behöver ligger lägligt till precis vid vägkanten så ni inte behöver vänta på att logistikkedjan ska ha sin gång. Dock så är det fortfarande strax över tre timmar per mil med dina tidsangivelser och det är väl ett par mil. Som jag skrev innan så är inte den ryska terrängen så inbjudande den heller och då det är där ryssen övar så kan man tänka sig att han kanske kan föra sig i svensk sådan likaså.

Det är ganska frekvent med mobförråd i svensk terräng. Varenda tänkbar militär grupp kan sno ihop en sån laddning utan nån vidare utbildning, och det är ju inte bara jag som ska cykla upp efter E4:an och blåsa av de där. ;)
Dessutom behöver man ju inte börja spränga i Sthlm heller...spräng 10 såna trummor mellan Haparanda och söderut så har de 2 veckors jobb framför sig innan de kan rulla vidare. Lätt. Under tiden är de som sagt "sitting ducks".
Resten av landet inåt består av älvar och sumpmark och en jävla massa kalfjäll. Återigen "sitting ducks".
Jag, och då är jag ändå ingen expert, skulle inte välja att ta Sverige landvägen. Allt annat är bättre alternativ och då är alternativen inte speciellt bra, ur rysk synpunkt.

Så det var alltså endast försenande åtgärder? Det betyder bara att det som skulle ha tagit en timma, tar två och sedan är de på rull igen. Istället för att ta långa landet lagom på en vecka så hade jag haft två på mig att packa min skit och dra. Det tackar jag för :tummenupp

Japp försenande så att vårt artilleri, flyg och robotgrupper hinner vända på sina pjäser och sikta på de koordinater som jag talar om för dom. Även om en T80-stridsvagn är en imponerande syn (jag vet för jag har åkt i en) så skulle jag inte vilja sitta i en när pansarbrytande artilleri/RBS56 grupperna i lugn och ro få sätta tänderna i den. Och då ska jag tillägga att även min grupp har potential att ta ut en sån vagn om vi vill, men det är inte vår primära uppgift.

Om du klarar att flytta på en sprängd T80-vagn på 2 timmar så skulle jag tippa på att du heter Bruce Banner och blir väldigt grön när du blir arg.
Tror du nån ryss tänker kliva ur sin vagn när projektilerna knackar i plåten? :)
Jag vill inte verka tjatig, men "sitting ducks" är ett uttryck som återkommer...

Last edited:
Ta det på rätt sätt nu, men det där är väl lite som att påtala det faktum att flygplan inte fungerade så bra i början, eller ens bilen. Saker och metoder utvecklas och fungerar, förhoppningsvis, bättre nu än innan.

Alldeles riktigt, problemet i just fallet luftlandsättningen är dock att motmedlen har utvecklats betydligt mer än själva taktiken. 1944 fanns varken dagens radarsystem, radarjaktrobotar eller ett modernt luftvärn. Faktum kvarstår att en sovjetisk luftlandsättning utan åtminstone lokalt luftherravälde hade varit lika med självmord och problemet är som sagt att skapa detta luftherravälde, USAF skulle utan tvekan kunna klara detta på tiden då det begav sig, men det mesta pekar på att Sovjet helt enkelt saknade denna förmåga. Man hade en helt annan doktrin för sitt jaktflyg än vad NATO hade. Det är heller inte troligt att förbekämpning medelst tex sabatogeförband och taktiska kärnvapen hade kunnat decimera den svenska jakten i tillräckligt stor grad. Dessutom var det strategiska bombflyget en exklusiv resurs som knappast skulle slösats på en "liten" konflikt med Sverige.

Jag tillskriver dem inga supermänskliga egenskaper, men förband av den typen kan ställa till oreda som stör ett eventuellt försvar. Likt tyska infiltratörer gjorde i Ardennerna 1944.

Absolut....

Jag har själv inte varit i just Ryssland, men jag kan tänka mig att de har en hel del olika typer av terräng att öva i där och säkerligen en hel del som liknar den dyngan vi har här. Det är väl inte en slump att vi har gamla ryska vagnar som pansarskyttefordon? Vietnameserna vann mycket på den bristande taktik och strategi USA hade, samt att de hade stöd av ryssen om jag inte minns fel (fritt att rätta mig om så är fallet).

Ryska stridsvagnar och pansarskyttefordon var det inget fel på, de kan ta sig fram nästan överallt, det är värre med underhållet, det är svårt att köra en 30 tons hjulburen tankbil över en norrländsk, av larvfötter sönderkörd, myr. Dessutom skulle underhållslinjerna bli väldigt långa, förmodligen inte långt ifrån de som tyskarna kämpade med på Östfronten. Skulle Sovjet klara detta? Det skulle säkert vara möjligt, om de försökte. Skulle det krävas en alldeles för stor sänkning av garden mot NATO? Tveklöst är svaret ja. Man glömmer ofta att huvudfienden var NATO och USA, med militära stormakter som Västtyskland, Storbritannien och Frankrike. Sovjet skulle inte kunna avdela hela sin krigsmakt för att ta i itu med Sverige och Finland. Inte på långa vägar.

I andra delen av stycket tycker jag du rör vid pudelns kärna. En av de största anledningarna till att jag tror att svenska försvaret hade haft fina chanser att lyckas är just den sovjetiska oförmågan. Ryska trupper har aldrig imponerat i någon större utsträckning i någon konflikt sedan andra världskriget, undantaget Koreakriget. Jag tänker till exempel på slaget om Grozny i Tjetjenien, de ryska pansarförbanden led där ett svårt taktiskt nederlag mot tjetjenska rebeller. Till exempel förlorade 131 motoriserade brigaden 800 man i stupade, 20 av 26 stridsvagnar och 102 av 120 pansarskyttefordon. Det är rent horribla förluster för ett förband, förluster som har få likar i krigshistorien.
En tumregel är att 30-50%-iga förluster innebär att att ett förband i princip har förlorat sitt stridsvärde och i praktiken är förintat. Även lägre förluster än så är mycket svåra och kraftigt reducerande för stridsvärdet. Dessa förluster orsakades av infanteri av milismodell, utan vare sig ordentlig befälsstruktur, utbildning eller modern utrustning, deras enda fördelar var krigserfarenheten, moralen och lokalkännedomen.

Hur hade denna brigad klarat sig i Sverige, mot moderna västförband med uppdragstaktik, högeffektiva pansarvärnsvapen samt artilleri och flygunderstöd att lägga till de fördelar tjetjenerna hade?

Ryska trupper har aldrig imponerat i någon större utsträckning i någon konflikt sedan andra världskriget, undantaget Koreakriget.

Ryssarna var väl inte direkt inblandade i Koreakrigets strider, de hade möjligen rådgivare, några få piloter och observatörer med. Det är väl kineserna du tänker på?

Last edited:
Jag antar att all materiel du och dina vänner behöver ligger lägligt till precis vid vägkanten så ni inte behöver vänta på att logistikkedjan ska ha sin gång.

Du har kanske noterat vid strövtåg i vårat sköna land att den mer korrekta texten till "Daggstänkta berg" hade varit "Gröna stugor tåga vi förbi". Och nej, det berodde inte på att de stuguppköpande Düskarna har firat S:t Patrick's Day... :D

Nu är mobförråden tomma. Då var de inte det...

Edit: Mer Pücktvåa än en Dakota-kopia. Men det var så vackert sagt så det får stå ändå. Nu hade jag inte läst hela tråden, men de kanske kunde provat att borra... sig fram under jord genom Småländska höglandet?

Last edited:
Jag tycker synd om alla som drabbas av konflikten mellan Ryssland och
Georgien, men mest synd måste det väl ändå vara om den där stackars
Willy som alla pratar om.

Konstigt att inte KGK.....
....postat några länkar om kriget i Georgien. Hur var det nu igen med det fredsälskande ickeaggressiva Ryssland som inte utgör något som helst hot mot någon?

Det var väl konstigt att de inte kan låta bli att kriga när man är på semester.

även om jag inte var på semester så hade jag hade inte postat någon länk om kriget i Georgien, så länge det inte drar hit en massa flyktingar, du har missuppfattat lite om ryssland och hot, de kommer sällan(aldrig) utgöra ett hot mot Sverige ifall Sverige sköter sig.

du har missuppfattat lite om ryssland och hot, de kommer sällan(aldrig) utgöra ett hot mot Sverige ifall Sverige sköter sig.

Vilket väl är lite av den springande punkten. Vill vi basera vår nationella säkerhet på att vi skall "sköta oss", om det med det menas att vi skall följa den väg ett grannland tycker vi skall följa även om vi själva hade föredragit en annan väg?

Eftergiftspolitik är ett ord som klingar väldigt illa för den som kan sin historia.

Frihet, oberoende, demokrati och självständighet är däremot alla vackra ord tycker jag, väl värda att lägga resurser på.

Nu måste jag oxå hoppa in här.
Har du ens varit i svensk terräng?
Jag vill att du förklarar för mig hur du ska få ner en rysk styrka genom Sverige via Finland när E4:an mellan Haparanda och Sthlm är sprängd med 4 meter djupa hål var 100:ade meter. Välkommen till Sthlm år 2134!

Svenskt försvar har alltid varit ett mobilt gerillaliknande försvar.
Luftlandsättning? Jo för den skulle man ju inte ha "sett" komma med 5 år tillgodo heller. Det är ju inte så att vi är direkt blinda för var ryssarna mobiliserar.

Men visst jag håller delvis med, vi skulle aldrig piska dom tillbaks till Karelen om de kom. Men det har ju aldrig varit vår plan heller.

Fyller på lite.

Ett av problemen när man nu lägger ner invasionsförsvaret är att destruera alla om jag inte minns fel många 100,000 stridsvagnsminor som låg i beredksap för Ivan. Välkommen till Sthlm 2150 säger jag.

Haka inte upp er på antalet djävligt många är det iaf.

Vill vi basera vår nationella säkerhet på att vi skall "sköta oss", om det med det menas att vi skall följa den väg ett grannland tycker vi skall följa även om vi själva hade föredragit en annan väg?

Nej med sköta sig menade jag vara taktisk och inte hamna i större konflikt med ett annat land/länder, ex. ryssland, det lär man väl för nuvarande inte behöva anstränga sig speciellt mycket för att lyckas med.

Last edited:
Hur var det nu igen med det fredsälskande ickeaggressiva Ryssland som inte utgör något som helst hot mot någon?

Finns nog ingen som sagt att ryssland är fredsälskande och att de inte skulle utgöra ett hot mot någon, däremot inget hot mot sverige.

"Förstår du folks oro?

– Både och. Jag förstår att man är orolig över att ett land sänder ut sådana här signaler, men det finns ingen anledning till oro för Sveriges del. "

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3126515.ab

Back