Koniska luftfilter eller ersättningsfilter i burken?

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Vilket är bäst om jag väljer K&N i båda alternativen? Nån som har erfarenhet? Direkt på förgasarna eller i luftburken?
mvh Fredrik

Direkt på gasarna ger tveklöst mera luft till motorn = potentiellt större effektuttag, men kräver då oxå störst insats i form av ombestyckning för att passa de nya förhållandena.

Om möjligt köp de koniska OCH ovala, som har störst filterarea = minst motstånd.

ÄR det R1´an 99-01 (förgasare) vi pratar om ??

OM det är R1´an vi pratar om så har jag experimenterat lite (på min -00) med luftburk,filter mm PÅ BROMSBÄNK = Har siffror !!!
CV förgasarna kan börja strula med trottlingen om du ändrar insugskaraktären för mycket...den trottlar inge bra helt enkelt och blir skitjobbig att köra.

Mina modifieringar gav + 6Hk som mest efter finslipad bestyckning.
Jag använder BMC´s ersättningsfilter för orginalmontering.

Läs mer: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56873&highlight=luftburks

Triggerhappy skrev:
Mina modifieringar gav + 6Hk som mest efter finslipad bestyckning.
Jag använder BMC´s ersättningsfilter för orginalmontering.

Men nu den viktiga frågan. Försökte du trimma in din hoj med originalfilter så att du verkligen vet att det var BMC-filtret som gav hästarna och inte bara bestyckingen? Det är det intressanta.

ääää, luftfilter är töntigt
på min bil har jag bara en stor alutratt rätt in i turbon !!!!!

:yoparty :yoparty :yoparty

andersbrink skrev:
Men nu den viktiga frågan. Försökte du trimma in din hoj med originalfilter så att du verkligen vet att det var BMC-filtret som gav hästarna och inte bara bestyckingen? Det är det intressanta.

Vi testade 4 kombinationer på bänken (över 15 run´s - bye bye bakdäcket) å jag ville ha svar på två egentliga frågor.

Vad händer med filterbyte och orginal lock:
Vad händer med moddat lock med orginalfilter resp BMC.

Med Orginal lock och BMC filter:
Svar: Hojen går tunnt som f-n med farliga lambdavärden...ombestyckning med lyft av orginal nålar å lite större munstycken var nödvändig. Effektskillnad + ca 3 kusar...efter grov ombestyckning...gick lite fett överallt.
OBS ! mitt orginal filter var ej helt nytt...ej heller överjävligt igensatt.

Sen testades moddat lock med orginalfilter och med BMC filtret.
Den mest dramatiska (nåja) skillnaden är hur effektkurvan ändrades än själva lambda värdena....go figure ? Verkade som orginal filtret tappade "mindre" jämfört mot BMC filtret med moddat lock. Med orginalfiltret var den tidigare gjorda ombestyckningen nästan perfekt...lite mer nål lyft kanske man hade velat gjort för mellanregistret. Med BMC filtret gick det lite tunnt igen...inte farligt dock.
Ett krux som inte syns i kurvorna är gassvaret som man känner när man kör hojen. Med moddat lock så får hojen en liten dip precis vid 3KRPM...ligger man där å öppnar abrupt så..böar den till lite för att sen dra starkt å rent från ca 3,5KRPM till varvstopp.
Vill också tillägga att hojen har Akra helsystem på...Ingen EXUP alltså som jappsen haft med i beräkningarna när de designade luftburken !!!!

Visst testerna är inte helt kliniskt perfekta med ultra optimerade förgasare för exakt varje förutsättning men man får en rätt bra blick om man ligger hyggligt rätt på Air/fuelen å ser effektkurvorna.

Å nu för att svara på din fråga Anders:
När vi körde med moddat lock och orginalfilter var vi väldigt nära i bestyckning...liten uppshimsning av nålarna kanske skulle vart önskvärt.
Den slutliga kurvan med BMC filter å moddat lock krävde ett par vändor till...men hojen fick defenetivt mer luft och därmed födde vi på med mer soppa :hihi

Jag hade tänkt att pilla lite med mina förgasare och ev luftfilter och jag undrar hur många steg man ska gå upp ca jag ska inte köra i bänk lr något sånt utan vill bara mickla lite och se om man kan få lite skillnad så räcker det med 2 storlekar större lr vad är lagom? Hojen är en sv650s 01

Så om jag förstår rätt så är öppet koniskt ovalt filter bättre men kräver ombestyckning (vilket jag ändå tänkt göra)?! Får kolla in luftburksmodden annars...
/Fredrik

freding skrev:
Så om jag förstår rätt så är öppet koniskt ovalt filter bättre men kräver ombestyckning (vilket jag ändå tänkt göra)?! Får kolla in luftburksmodden annars...
/Fredrik
'

Tror du kommer få grymma problem med trottlingen :va

jra_racing skrev:
Jag hade tänkt att pilla lite med mina förgasare och ev luftfilter och jag undrar hur många steg man ska gå upp ca jag ska inte köra i bänk lr något sånt utan vill bara mickla lite och se om man kan få lite skillnad så räcker det med 2 storlekar större lr vad är lagom? Hojen är en sv650s 01

Lägg lite pengar på bänkningen...onödigt att chansa...bänken ger dig kvitto på vad du håller på med.

Triggerhappy skrev:
men hojen fick defenetivt mer luft och därmed födde vi på med mer soppa :hihi

...och det var värt den extra 1/2 hästkraften? :hihi

Skoj iaf att du fick mer kusar! Väldigt ofta att det bli motsatsen, när man inte varit uppe i bänk efter att ha pulat i garaget.

Totalkostnad?

En snikportning plus ett bra ventiljobb kostar väl runt 3100 och ger ca 6 till 14 hästar på en 1100 beroende på hoj. Modernare ger dig mindre och äldre mer i plus-effekt.

jo men allvarligt det kostar flis att köra i bänk ju och detta är bara ett tidsfördriv nu när det är vinter... Det jag igentligen undrar är vart man ska börja i storlek utan att behöva prova alla storlekar. Nu är jag inte så säker på hur förgasarna funkar på en väg hoj det finns ju inte acc pump på de flesta modeller. När vi justerar in förgasarna på endurohojarna så är det ju mest nålen och lågfartsmunstycket som spelar roll för man vill ha så mjukt drag ända från botten och upp... Men på väghojen spelar det ju inte speciellt stor roll för det är ju mest huvudmunstycket som jobbar... så vad tycker ni hur många steg upp ska jag börja att testa med???

Triggerhappy skrev:
'

Tror du kommer få grymma problem med trottlingen :va

Tror jag också...

Tar man en nyffsat ny sporthoj ligger det inte en skattkista full med hästkrafter dold i luftburken. Måttliga modifieringar efterföljda av justeringar i bänken är rätt melodi.

Luftburken har fördelen att den kan buffra mer luft som ligger redo att sugas in i motorn än ett par lösa filter. Varje fugge får tillgång till lika mycket luft med en luftburk, 2-3 får alltid sämmre med luft med separatafilter som sitter nära varandra. Det är omöjligt att med Air-Fuel avgöra om 1:an går fetare än 2:an. Anders är inne på en bra sak när det ändå är vinter, en portning och sen lite justeringar i bänken...mums! :D

EDIT: En ostadig trottel i en CV fugge (för att man labbat med hål, fjädrar, cutting, luftburk mm) gör att nålen gör hålet i emo-röret ovalt och din hoj kommer att gå fetade och fetare på mellan register efter ett par hundra mil.

andersbrink skrev:
...och det var värt den extra 1/2 hästkraften? :hihi

Skoj iaf att du fick mer kusar! Väldigt ofta att det bli motsatsen, när man inte varit uppe i bänk efter att ha pulat i garaget.

Totalkostnad?

En snikportning plus ett bra ventiljobb kostar väl runt 3100 och ger ca 6 till 14 hästar på en 1100 beroende på hoj. Modernare ger dig mindre och äldre mer i plus-effekt.

Handlar om lusten att utforska...tror inte jag kör bättre nu än innan.
Betalade ett grymt underpris för bromsningarna :rolleyes:

jra_racing skrev:
Här har du ett pillsner/vedbodstipps!! :) Kolla om inkommande hål i luftburken är motsvarande ett hål på crk 80mm om ej så är fallet gör hålet större, eller ett till! dyng sedan dit ett kn-filter el annat trimmf. Gå sedan upp 10% i (om du har öppen dämp) bestyckning ,evnt kan orginalbest vara bra. Tok-kör till sommaren = fullgas länge och kolla färgen på stiftet!

freddexwing skrev:
Luftburken har fördelen att den kan buffra mer luft som ligger redo att sugas in i motorn än ett par lösa filter.

Du menar att din luftburk innehåller mer luft än jordens atmosfär,
min var iaf mycket mindre än så.

Problemet med luftburkar:
- utrymme och design begränsar storlek och uformning
- bullerkrav begränsar deras effektivitet.

Jag fick fetta upp lite när jag satte koniska K&N direkt på
trottelhusen så i mitt fall så ger de mer luft än luftburken
kunde förmå.

freding skrev:
Vilket är bäst om jag väljer K&N i båda alternativen? Nån som har erfarenhet? Direkt på förgasarna eller i luftburken?
mvh Fredrik

På min Triumph TT600 -00 som vi lekter med i bänk (dynojet) blev det bäst
resultat med ett ersättningsfilter från K&N.

Verkar som flest tycker ersättningsfilter, så det blir nog ett sånt, är ju billigare oxå. Portning låter intressant, nån som vet nåt bra företag nära göteborg... eller nån annanstans... Kan ju bli väldigt intressant tillsammans med dynojet och slip-on alternativt helsystem. Vad förlorar jag med helsystem?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8