Koniska luftfilter eller ersättningsfilter i burken?

Med öppna luftfilter får man dock problemen med turbulens. Med turbulens finns risken för att motorcykeln i fart går för magert/fett pga luftpulser detta går inte att mäta i bänk så vill du tvunget ha öppna filter får du montera en lambda och mäta i fart.

Råkade själv ut för detta med en av mina tidigare byggen. Jättefin A/F i bänk men när jag körde tyckte jag den gick för magert på mellanregistret. Monterade lambda och i farter över 130 (på halvgas utan någon större last) gick den plötsligt skitsnålt. Visade sig vara turbulens vilket avhjälptes med att bygga en custom luftburk som var väldigt öppen men dock skyddade mot turbulens.

Borsiin JR skrev:
Med öppna luftfilter får man dock problemen med turbulens. Med turbulens finns risken för att motorcykeln i fart går för magert/fett pga luftpulser detta går inte att mäta i bänk så vill du tvunget ha öppna filter får du montera en lambda och mäta i fart.

Råkade själv ut för detta med en av mina tidigare byggen. Jättefin A/F i bänk men när jag körde tyckte jag den gick för magert på mellanregistret. Monterade lambda och i farter över 130 (på halvgas utan någon större last) gick den plötsligt skitsnålt. Visade sig vara turbulens vilket avhjälptes med att bygga en custom luftburk som var väldigt öppen men dock skyddade mot turbulens.

Tror jag väljer ersättningsfilter, verkar vara för mycket problem, var från början inne på ram-air kit, men har läst av en del andra som har, att det funkar dåligt.

mvh

freding skrev:
Tror jag väljer ersättningsfilter, verkar vara för mycket problem, var från början inne på ram-air kit, men har läst av en del andra som har, att det funkar dåligt.

mvh
Med risk att låta negativ, men vinner du på ett ersättningsfilter kontra original? Överväger någon hk att släppa in mer skit i motorn och få en ojämnare gång?

Finns där någon som har gjort oberoende tester på att ersättningsfilter släpper genom mer skit än andra?
Det verkar ju troligt att ett filter med mindre restriktion har större porer och därmed släpper in mer skit men å andra sidan så hävdar alla tillverkare att så inte är fallet.

Sen måste man ransaka sig själv innan man köper någon som helst pryl i denna bransch.
Tror vi verkligen att de JAPANSKA TEKNIKERNA VERKLIGEN DUMMA?

klart att ett ersättningsfilter släpper igenom mer luft, och eventuellt mer skit, men vi får inte glömma att de kompetenta teknikerna oxå har ljudnivåer att klara, de som startat hojen helt utan filter vet att det låter jäkligt mycket mer, sukkor har väldigt högt insugsljud, kanske inte pga filtret, men dom har det iaf. Så vad är lagom bra, lagom tyst och framförallt billigt att tillverka? Med ganska stor säkerhet orginalet, så jag tror att ett tex. K&N med all säkerhet ger mer luft, utan att för den skull släppa in mer - eller iaf - skadlig skit.

mvh

freding skrev:
men vi får inte glömma att de kompetenta teknikerna oxå har ljudnivåer att klara

.. och budgetar också.
50:- per filter låter inte så mycket,
men bygg 10000 hojar och det är en halv mille.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8