Kommer 2-takt dö ut?

McB skrev:
Ironin var inte tillräckligt uppenbar, antar jag... :rolleyes:
Men inte meningsbyggnaden...

Vi alla vet att 2-taktarn kommer att dö jag tror tillverkningsförhållandet snart är nere på 50/50 2-t/4-t från i början på 1990-talet då det var 65/35. Så 2-t möter samma öde som 4-t innom en inte allt för avlägsen framtid, döden.
 
Nordgren skrev:
Vi alla vet att 2-taktarn kommer att dö jag tror tillverkningsförhållandet snart är nere på 50/50 2-t/4-t från i början på 1990-talet då det var 65/35. Så 2-t möter samma öde som 4-t innom en inte allt för avlägsen framtid, döden.
Elmotorer, here we go! http://www.gizmag.com/go/4083/
Lite coolt att man kan välja vilken karaktäristik man vill ha. Och aldrig några problem med ljudvolym! Perfekt!
 
En liten "wannabe" fråga...

Hur står sej 250 2-takt i förhållande till 1000 4-takt i kurvhastighet?
Och pratar vi hela sekundförluster till 1000 fördel på en raksträcka ala Sviestad?

Jocke
 
R1 wannabe skrev:
En liten "wannabe" fråga...

Hur står sej 250 2-takt i förhållande till 1000 4-takt i kurvhastighet?
Och pratar vi hela sekundförluster till 1000 fördel på en raksträcka ala Sviestad?

Jocke
Jag vill se en graf med de bästa förarna i varje klass på t.ex Sviestad. Hastighet på Y och avstånd på X. Det skulle vara mycket intressant. Någon som kan bistå med data så fixar jag det i Excel.
 
R1 wannabe skrev:
En liten "wannabe" fråga...

Hur står sej 250 2-takt i förhållande till 1000 4-takt i kurvhastighet?
Och pratar vi hela sekundförluster till 1000 fördel på en raksträcka ala Sviestad?

Jocke

Räknar du apex torparn till apex bergskurvan är det nog inte någon större tidskillnad. Klumphojen måste bromsa hyfsat många meter tidiigare.
 
Torkel skrev:
Jag vill se en graf med de bästa förarna i varje klass på t.ex Sviestad. Hastighet på Y och avstånd på X. Det skulle vara mycket intressant. Någon som kan bistå med data så fixar jag det i Excel.

Bjorn har väl loggar på Skölds Ducati? Och Ako har väl loggar för sin Aprilia? De två skulle vara kul att jämföra.
 
Chris Ash skrev:
Bjorn har väl loggar på Skölds Ducati? Och Ako har väl loggar för sin Aprilia? De två skulle vara kul att jämföra.
Skölds logg har jag från Sviestad (menar givetvis LINKÖPINGS MOTORSTADION!
:huvet), om jag får en från Ako så komemr det snart upp en kul jämförelse. Gärna en 125R också.
 
Torkel skrev:
Skölds logg har jag från Sviestad (menar givetvis LINKÖPINGS MOTORSTADION!
:huvet), om jag får en från Ako så komemr det snart upp en kul jämförelse. Gärna en 125R också.

Nån som känner Håkan Olsson?
 
Rolle Rotax skrev:
Räknar du apex torparn till apex bergskurvan är det nog inte någon större tidskillnad. Klumphojen måste bromsa hyfsat många meter tidiigare.
Isåfall var vinner 1000 kubikaren mark då?
Om jag inte har helt fel så satte Miinin banrekord förra året på Sviestad så jag trodde 250 var långsammare. Förutsatte att det var på rakorna 1000 kubikaren plockade tiondelar :va

Men som sagt...jag är en riktig wannabe och har bara varit i depån på Sviestad 1 gång. Hjälpte Thomas Karlsson (Tok) från flygvapnet när han kraschade sin jättefina Rotax 250 :)
 
R1 wannabe skrev:
Isåfall var vinner 1000 kubikaren mark då?
Om jag inte har helt fel så satte Miinin banrekord förra året på Sviestad så jag trodde 250 var långsammare. Förutsatte att det var på rakorna 1000 kubikaren plockade tiondelar :va

Det är det vi ska försöka reda ut om folk lägger in lite loggar. Jag personligen tror att 1000-kubikaren accelererar ifrån betydligt mer än vad den tappar i bromsningen. I bromsningen har farten större betydelse än vikten, vilket man ser tydligt om man studerar bromspunkter under en tävling. En 250 racer bromsar faktiskt inte speciellt mycket senare än en Supersport 600 på Anderstorp(de går ungefär lika fort på rakorna) medan 125:orna med sin betydligt lägre toppfart bromsar mycket senare.

Det ska till hojar som Kihlanders eller Lindfors Aprilior för att hänga med någorlunda i suget bakom tex en ny GSXR1000 på Sviestadrakan.
 
En annan sak som oftast inte nämns är det faktum att du kör helt andra spår genom kurvorna just för att kunna utnyttja effekten mer.

Flera som kollat MotoGP live säger att "ooooj va mycket snabbare det går i kurvorna med 125/250 gämfört med MotoGP". Anledningen är framför allt att du på en MotoGP-hoj bromsar långt in i kurvan, vänder runt, rätar upp och ger järnet. Kolla gärna nästa gång hur länge en 125 jämfört med en MotoGP ligger med fullt nerlägg i kurvan. Med en 125 handlar allt om att bibehålla fart genom kurvan och man kör vida spår medan MotoGP kör V-spår.
 
Don Quixote skrev:
En annan sak som oftast inte nämns är det faktum att du kör helt andra spår genom kurvorna just för att kunna utnyttja effekten mer.

Flera som kollat MotoGP live säger att "ooooj va mycket snabbare det går i kurvorna med 125/250 gämfört med MotoGP". Anledningen är framför allt att du på en MotoGP-hoj bromsar långt in i kurvan, vänder runt, rätar upp och ger järnet. Kolla gärna nästa gång hur länge en 125 jämfört med en MotoGP ligger med fullt nerlägg i kurvan. Med en 125 handlar allt om att bibehålla fart genom kurvan och man kör vida spår medan MotoGP kör V-spår.
Du pratar som om du förstår :hihi Bra... det du säger är såklart sant. Inte fort, gör svängen sen UT! fort som attans. Allt för att bibella mycket grepp så man kan ge ggaaaaaaswsss!

Förresten, har precis beställt däck nu så du får ett K1 av mig snart!
 
Swedie skrev:
Du pratar som om du förstår :hihi Bra... det du säger är såklart sant. Inte fort, gör svängen sen UT! fort som attans. Allt för att bibella mycket grepp så man kan ge ggaaaaaaswsss!
Oj vad kul det låter.
 
Swedie skrev:
Du pratar som om du förstår :hihi Bra... det du säger är såklart sant. Inte fort, gör svängen sen UT! fort som attans. Allt för att bibella mycket grepp så man kan ge ggaaaaaaswsss!

Förresten, har precis beställt däck nu så du får ett K1 av mig snart!

Dragracing mellan kurvorna alltsa?
Fast numer borjar aven motogp-cyklarna/forarna dra sig mer och mer till hogra kurvhastighet igen. Nu nar man fatt bort i stort sett alla problem som motorbromsen stallde till med i borjan.
De vildaste och bredaste stallen in i kurvorna som det var 2002 ar numer nastan helt borta. Hog fart in, hog fart i mitten av kurvan och hog fart ut ur den, maste ju vara snabbare an bromsa sent, sta still mitt i kurvan och vralacca ut ur densamma :tungan
 
oFFkeFF skrev:
De vildaste och bredaste stallen in i kurvorna som det var 2002 ar numer nastan helt borta.
Garry, kom tillbaka !!!
 

Bifogat

  • garry-mccoy-derrapa.jpg
    garry-mccoy-derrapa.jpg
    17.3 KB · Visningar: 46
Så skönt att det finns företag som fortsätter o bygga nya o utveckla sådarna motorer....


Ex, Yamaha Evinrude, Båda märkerna med NYA 2-taktare...Visserligen för båtar.

MEN MED DEN LÄGSTA MILJÖBELASTNINGEN!
2 takt+sprut=miljövänn!
O då ska man ochså veta att dom inte räknar med oljan +filter som skall miljöhanteras på 4 taktaren...


BARA så ni vet när dom typiga säljarna försöker få dig o köpa 4-takt utombordare så dom får serva lite mer...

Okej ja vet, inte diskution men kul info! :tummenupp
 
R1 wannabe skrev:
Isåfall var vinner 1000 kubikaren mark då?
Om jag inte har helt fel så satte Miinin banrekord förra året på Sviestad så jag trodde 250 var långsammare. Förutsatte att det var på rakorna 1000 kubikaren plockade tiondelar :va

Men som sagt...jag är en riktig wannabe och har bara varit i depån på Sviestad 1 gång. Hjälpte Thomas Karlsson (Tok) från flygvapnet när han kraschade sin jättefina Rotax 250 :)

Skrev inte att klumpedunsen inte kunde vinna mark, skrev att det inte var så mycket. Och året innan hade väl Fredde Watz rekordet med en 250? På många banor är det mer en fråga om apan bakom styret om vi pratar mellan en 250, en supersport 600 eller superbike.
Men visst finns det banor som premierar överdoser av effekt också.

Då vet du hur min hoj ser ut, har likadan som Bellö.
 
Rolle Rotax skrev:
Då vet du hur min hoj ser ut, har likadan som Bellö.
Den var ganska så häftig då -89. Men häftigast var hans duett :lol

Han var känd som kraschkungen på jobbet, fast vi inte visste hur det gick på banan. Men han började väl köra 125-racer ett tag också innan han la av?

Hur står sej den hojjen idag? Vill minnas att det var nästan 70 hk i hans motor, 72hk är en siffra jag kommer ihåg, men det låter mycket.....
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top