Kommer 2-takt dö ut?

Torkel skrev:
I såna fall så ser det inte så kul ut för 250'n som ändå körde 53,5 på varvet...


Nu får fyrtaktstalibanerna vatten på sin kvarn. :hihi

Intressanta siffror, dock. Nu vet man hur fort det går att köra. :tummenupp
 
Nog för att Peter Sköld är en hejdundrande förare men borde inte en 250 med en bra förare som Lindfors vara snabbare än en stor bjäfsig Ducce i fler kurvor än Bergskurvan? Om detta verkligen stämmer kan man ju lika gärna byta ut lillracern mot en gatbiff.
 
Teddy skrev:
Nog för att Peter Sköld är en hejdundrande förare men borde inte en 250 med en bra förare som Lindfors vara snabbare än en stor bjäfsig Ducce i fler kurvor än Bergskurvan?

Ungefär min tanke också.

@Torkel, hur många varv har du loggar på? Finns det möjlighet att dra ett snitt över ett helt rejs eller ett kvalpass?
 
Teddy skrev:
Nog för att Peter Sköld är en hejdundrande förare men borde inte en 250 med en bra förare som Lindfors vara snabbare än en stor bjäfsig Ducce i fler kurvor än Bergskurvan? Om detta verkligen stämmer kan man ju lika gärna byta ut lillracern mot en gatbiff.

Micke är iofs inte snabbast i kurvorna av alla, fråga palle efter anderstorp ;)
Men minns jag inte fel har jag för mig att Sköld körde rätt låga 52'or det här året på sviestad med sin värstingducce.

Även om jag tycker siffrorna ser konstiga ut kan de ju stämma ändå, sena bromsningar av 250'in, även om det är lägre toppfart håller man i längre osv.

Skulle vara kul att se khilanders loggar från nästa sm på sviestad, för han åker annorlunda än micke iaf.
 
Torkel skrev:
Skölds logg har tid på x-axeln och Lindfors har sträcka så jag har nöjt mig med att mäta max & min farterna vid olika punkter på banan tills vidare.
Kan toppfarten 239 km/h stämma på Aprilian och 270 km/h på Duccen?

I såna fall så ser det inte så kul ut för 250'n som ändå körde 53,5 på varvet, Motecs logger på Duccen anger inga såna oväsentligheter men det kanske bj.O.rn kan bekräfta?

Var....................................NSB.........250R
Max på start&mål.................200............185
Lägst in i esset.....................93..............86
Lägst ut ur esset..................89..............89
Max innan Torparn................200............199
Lägst i Torparn......................82.............75
Max på rakan.......................269............239
Lägst i Bergskurvan.................81.............82
Max innan Sviestadböjen........149............148
Lägst i Sviestadböjen.............132...........129

Du ville ju ha hast som funk av sträcka. Det gick o ställa om o få hast som funk av tid också. Jag mejlar en ny till dig ikväll.

// Anders
 
ako skrev:
Du ville ju ha hast som funk av sträcka. Det gick o ställa om o få hast som funk av tid också. Jag mejlar en ny till dig ikväll.

// Anders
Du har gjort helt rätt, det är Skölds siffor som är fel (x=tid).
 
Teddy skrev:
Nog för att Peter Sköld är en hejdundrande förare men borde inte en 250 med en bra förare som Lindfors vara snabbare än en stor bjäfsig Ducce i fler kurvor än Bergskurvan? Om detta verkligen stämmer kan man ju lika gärna byta ut lillracern mot en gatbiff.

Det ante mig det här...

Klart det stämmer, Sköld har lagt rätt feta varv på Sviestad, under 52 sekunder....De km/h en 250 R är snabbare i kurvorna äts upp av en snabbare förare. Jag vet att jag såg en jämförelse för många år sedan mellan 500,250 och 125 i GP och det var faktiskt flera kurvor på varvet (Jerez tror jag) där 500:an var snabbast och det handlade hursomhelst om väldigt små skillnader, alltså enstaka km/h vid apex. Däremot var det rätt groteska skillnader i andra delar av kurvorna, bland annat ingångar i medelsnabba/långsamma kurvor, där blev både 250 och 500 avrättade av 125:an. Och 500:orna hade rätt elaka utgångshastigheter ur de flesta kurvor......
 
Palander i postraceintervjun på Anderstorp.
"Vi har ju lite olika körstil, en del är snabba i kurvorna och andra rakt fram, så det blir ju ganska spännande."
Osagt vem som är vem.
 
*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Back
Top