Kommer 2-takt dö ut?

Strider skrev:
På frågan "Kommer 2-takt dö ut?" kan man med största sannolikhet svara ja. Men när det kommer att ske är en öppen fråga.

Ang kurvhastigheter så har Hans Brånalt mätt i karusellen på Anderstorp.
En riktigt snabb 250 åker i ca 180 där medans en snabb Supersport 600 hoj klaran ungefär 160. Skillnaden får sannolikt till största delen tillskrivas viktskillnaden mellan hojtyperna.

180 i Karusellen? Hur fan mätte han det? Med gökur och timglas?
 
Strider skrev:
Jag tror han hade lånat en laserpickadoll.

180 har man inte ens i snabbhögern på Falken med en 250. Inte en chans att man har det i karusellen. Nu var det länge sen sist jag var på Anderstorp så jag kommer inte riktigt ihåg men nånstans 140 knyck tror jag Håkan Olsson och Co i 125 håller.
 
Strider skrev:
På frågan "Kommer 2-takt dö ut?" kan man med största sannolikhet svara ja. Men när det kommer att ske är en öppen fråga.

Ang kurvhastigheter så har Hans Brånalt mätt i karusellen på Anderstorp.
En riktigt snabb 250 åker i ca 180 där medans en snabb Supersport 600 hoj klaran ungefär 160. Skillnaden får sannolikt till största delen tillskrivas viktskillnaden mellan hojtyperna.

Frågan är om det inte är utdöende i vissa länder i bla vissa delar av USA är dom totalförbjudna pga miljömässiga aspekter.
180 det låter mycket , snittet på den banan är 140 om man är duktigt snabb
 
Last edited:
Chris Ash skrev:
180 har man inte ens i snabbhögern på Falken med en 250. Inte en chans att man har det i karusellen. Nu var det länge sen sist jag var på Anderstorp så jag kommer inte riktigt ihåg men nånstans 140 knyck tror jag Håkan Olsson och Co i 125 håller.

140 på SP så 125R ännu lite snabbare...

/JPS
 
Chris Ash skrev:
180 har man inte ens i snabbhögern på Falken med en 250. Inte en chans att man har det i karusellen. Nu var det länge sen sist jag var på Anderstorp så jag kommer inte riktigt ihåg men nånstans 140 knyck tror jag Håkan Olsson och Co i 125 håller.

Jag ligger på trean runt i karusellen på runt 11000rpm, vilket borde motsvara runt ~150, jag är långt från snabbast där. 180 låter iofs lite mycket.

Snabbhögern på falkenberg, antingen skrikandes på 13k rpm på fyran eller lite lugnare/finare på 5'an, så runt 180-190.
 
En bra grej är att vara lite kritisk och tänka själv...

När det gäller kurvhastigheter bör man tänka på att de flesta av oss lutar hojen när vi svänger vilket gör att hjuldiametern minskar och det kan röra sig om rätt mycket. Därför kan man inte titta rakt av på kurvhastigheter från logger utan bör ha ett gyro som kompenserar för nerlägget för alla logger data visar förstås högre hastighet än den verkliga i kurvorna.
 
Nordgren skrev:
En bra grej är att vara lite kritisk och tänka själv...

Ähh, varför ska man börja med såna dumheter :rolleyes:
Här är man ju glad om man får plussa på en kilometer eller två ändå ;)
 
Nordgren skrev:
En bra grej är att vara lite kritisk och tänka själv...

När det gäller kurvhastigheter bör man tänka på att de flesta av oss lutar hojen när vi svänger vilket gör att hjuldiametern minskar och det kan röra sig om rätt mycket. Därför kan man inte titta rakt av på kurvhastigheter från logger utan bör ha ett gyro som kompenserar för nerlägget för alla logger data visar förstås högre hastighet än den verkliga i kurvorna.
Jag känner windsurfare som har en GPS på viktvästen. Men inte en enda förare kör med det vad jag vet. Då får man hastigheten svart på vitt oberoende av hjuldiameter. Vem blir först med en sån? Det finns också en sajt dit bl.a seglingsfolk skickar in sina data och sen beräknas automatiskt olika nuffror som max fart, snabbaste 100/500/1000m och liknande. De ligger sedan till grund för en rankinglista, rätt så coolt. Se här för exempel: http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=1550&uid=77
(Toppat strax under 47 knop, inte illa pinkat! :yoparty)
 
oFFkeFF skrev:
Snabbhögern på falkenberg, antingen skrikandes på 13k rpm på fyran eller lite lugnare/finare på 5'an, så runt 180-190.

Jag bara tycker det låter otroligt, jag körde runt Falken på 51-tider i mycket dieseltrafik igår vilket inte är mil från ditt tempo, och har nästan fullt på fyran genom snabbhögern vilket motsvarar cirka 160 km/h, med Nordgrens kompensationseffekter troligtvis under 160. Skulle jag ha nästan 30 km/h fartskillnad upp till en 250 som kör varvet runt en sekund snabbare där, i dont think so......
 
Jörgen Player Special skrev:
140 på SP så 125R ännu lite snabbare...

/JPS

Jag tror folk överdriver sina kurvhastigheter rätt mycket, bla efter att ha sett siffror på hur fort det verkligen går i STCC (de är ännu lite snabbare än hojar i böjarna). Det är många gånger jag tex blåst om 250 SP hojar på yttern på NGK-krönet på Knutstorp och sen i depån påstår de att de höll 20 knutar högre hastighet därigenom än vad jag gjorde.....

Men det är min uppfattning och jag kanske har fel, min hoj har kanske "glädjeutväxlingstabell".

Edit: "Sorgeutväxlingstabell" måste det ju bli :lol
 
Den valigaste missen, förutom den felvisande hastighetsmätaren som Nordgren skrev om, är att man tittar på hastighetsmätaren för sent, först på väg ut ur kurvan när man börjat räta upp hojen, slagit på gas och redan börjat accelerera. Handen på hjärtat, hur många är det som mitt i kurvan vågar släppa banan med blicken för att läsa av hastighetsmätaren? 180 i karusellen låter väldigt mycket i mina öron. Chris påstående om 140 för 125R låter rimligt.
 
R1 wannabe skrev:
Den var ganska så häftig då -89. Men häftigast var hans duett :lol

Han var känd som kraschkungen på jobbet, fast vi inte visste hur det gick på banan. Men han började väl köra 125-racer ett tag också innan han la av?

Hur står sej den hojjen idag? Vill minnas att det var nästan 70 hk i hans motor, 72hk är en siffra jag kommer ihåg, men det låter mycket.....

Bör nog vara några ponnys till, allt innandöme är modiferat till senare aprilia gp spec. Den står sig nog hyfsat, är nog mest förare som måste få upp farten. Den hade sådana finesser som justerbart försprång etc 87...

Han körde 125 både innan och efter, var lite hit och dit. Han är väl känd som några andra saker också, men det går inte att skriva... :)


Angående slutfarter, kurvfarter etc är väl de flesta alldeles för entusiastiska. Nu har jag inte mätt min rullomkrets tillräckligt nogrannt men det finns många som har slutfarter 30/40km/h snabbare än mig men hojarna har rullat lika snabbt i slutet på rakan :va
Att i lugn och ro titta på en logg i depån underlättar mot att läsa av varvräknare och sedan börja räkna...
 
Chris Ash skrev:
Får du in några loggar Tråkel?
Nope Kiss Ass! Det finns tydligen ingen som vågar alternativt så finns det ingen som har logger...
 
Torkel skrev:
Nope Kiss Ass! Det finns tydligen ingen som vågar alternativt så finns det ingen som har logger...

Vad trist :(

Om jag hade haft skulle du fått :pannkyss (Inte för att det hade varit något värt men ändå)
 
Torkel skrev:
Nope Kiss Ass! Det finns tydligen ingen som vågar alternativt så finns det ingen som har logger...

Racercalle borde ha ett par loggar från sin gamla hoj. Är du inte kvar på samma jobb som honom?
Och Bjorn har nog från skoldens ducce.
 
Torkel har fått efterfrågat material från en gammal logg av mig.
 
Skölds logg har tid på x-axeln och Lindfors har sträcka så jag har nöjt mig med att mäta max & min farterna vid olika punkter på banan tills vidare.
Kan toppfarten 239 km/h stämma på Aprilian och 270 km/h på Duccen?

I såna fall så ser det inte så kul ut för 250'n som ändå körde 53,5 på varvet, Motecs logger på Duccen anger inga såna oväsentligheter men det kanske bj.O.rn kan bekräfta?

Var....................................NSB.........250R
Max på start&mål.................200............185
Lägst in i esset.....................93..............86
Lägst ut ur esset..................89..............89
Max innan Torparn................200............199
Lägst i Torparn......................82.............75
Max på rakan.......................269............239
Lägst i Bergskurvan.................81.............82
Max innan Sviestadböjen........149............148
Lägst i Sviestadböjen.............132...........129
 

Bifogat

  • logg_aprilia_lindfors.gif
    logg_aprilia_lindfors.gif
    28.3 KB · Visningar: 40
  • logg_ducati_Skold.gif
    logg_ducati_Skold.gif
    34.6 KB · Visningar: 40
Last edited:
Torkel skrev:
Skölds logg har tid på x-axeln och Lindfors har sträcka så jag har nöjt mig med att mäta max & min farterna vid olika punkter på banan tills vidare.
Kan toppfarten 239 km/h stämma på Aprilian och 270 km/h på Duccen?

I såna fall så ser det inte så kul ut för 250'n som ändå körde 53,5 på varvet, Motecs logger på Duccen anger inga såna oväsentligheter men det kanske bj.O.rn kan bekräfta?

Var....................................NSB.........250R
Max på start&mål.................200............185
Lägst in i esset.....................93..............86
Lägst ut ur esset..................89..............89
Max innan Torparn................200............199
Lägst i Torparn......................82.............75
Max på rakan.......................269............239
Lägst i Bergskurvan.................81.............82
Max innan Sviestadböjen........149............148
Lägst i Sviestadböjen.............132...........129


Om Lindfors körde 53,5, vad körde då Sköld?
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top