Swedie skrev:
Jag pratar inte heller som om 4-takt är nytt då jag vet att 2-takt var före 4-takt. Utan jag säger att 4-takt (eller annan form) ersätter 2-takt inom några år (4-5+).
puh
puh, just okunskap är alltid svårast att bemöta. Tidigare har man läst feltolkningar som att GP har förbjudit tvåtakt efter 2011.
Rättning 1 Tvåtakt togs fram efter fyrtakt
Rättning 2 Det är sagt att 125cc och 250cc ska vara i grunden som de är fram till 2011 men inte vad som kommer efter, så som man gjorde när man började diskutera 4-takt i MotoGP.
För den som använder miljön som ett argument i motorsport för att använda 4-takt istället för 2-takt bör nog tänka om. Det är ett betydligt större problem med ljudet från 4-takt och flera crossbanor har fått stora problem numer när 4-takt blivit allt vanligare. När det gäller utsläpp så bör vi nog hellst inte diskutera det alls då alla kör fet för att få max effekt och många 4-takt även använder bränsle för att kyla.
Själv vet jag att all motorutveckling idag bara går ut på att få kolvmotorn att överleva så länge som möjligt, i alla fall hos alla större motortillverkare.
Många har försökt att förklara för mig att det är bättre att göra 4-takt både mindre mekande och att man kan köra med STCC och mer sponsorer. Men så länge jag betalar själv kör jag det som är fränast. För mig har inte målet varit att vara med i TV utan att utvecklas som förare. 250cc har gett mig bra möjlighet att köra utomlands vilket har motiverat mig betydligt mer än att säsong efter säsong harva runt på samma banor i Sverige. Men nu är man ju den typen av människa som vill ha upplevelser.
Men visst har det gått upp för en att man blivit gammal och kan lägga ner racer ambitionerna och börja köra gathoj eftersom man ändå inte kommer till GP.
Till sist ska alla förstås göra det de tror på mest, men alla som gillar racing bör en gång ha provat en riktig racer hoj, dvs en 125cc eller 250cc (om ni nu inte får tag på en 500cc eller MotoGP hoj) Det räcker med några varv för att förstå skillnaden.