Kommer 2-takt dö ut?

Ni kan smågnabbas i all evighet om antal takter, utan att det ger någonting eller att "ni" nånsin kommer överens.
Men när det gäller rejsing, som andra betalar utvecklingskostnader, service och underhåll så kommer prototyphojar alltid vara fräna som fan. Skulle de tillåta wankelmotorer i GP så skulle jag älska se sånna maskiner tävla på jämna villkor som vanliga kolvmotorer. Och så vidare.
 
Victor skrev:
Ni kan smågnabbas i all evighet om antal takter, utan att det ger någonting eller att "ni" nånsin kommer överens.
Men när det gäller rejsing, som andra betalar utvecklingskostnader, service och underhåll så kommer prototyphojar alltid vara fräna som fan. Skulle de tillåta wankelmotorer i GP så skulle jag älska se sånna maskiner tävla på jämna villkor som vanliga kolvmotorer. Och så vidare.
Det hade varit ball att se wankelmaskiner i ett GP igen, Återuppliva Norton NU :yoparty
 
Men om jag sagt till er 1998 att man skulle köra 4smäll nu i Gp:et då hadde ni bara skaratta och sagt att jag var :kocko . Den som lever får väl se, men jag tror att det är marknaden som styr...Stcc var väl undataget finns säkert fler men generält tror jag att man vill räjsa med grejor man kan sälja eller göra mindre extrema och sen sälja.

björn
 
Jag har starka funderingar på en 250R styrning istället, det är sjukt grymt med riktiga racermaskiner och inga halvfabrikat.

Det känns lite som att köpa Billys Pan Pizza när man kan äta äkta stenungsbakad ute på en bra pizzeria.

[edit]
Sen kvittar det hur många takter dom har, huvudsaken är att det är en racer byggd för ett ändåmål, tävla!
[/edit]
 
eus skrev:
Jag har starka funderingar på en 250R styrning istället, det är sjukt grymt med riktiga racermaskiner och inga halvfabrikat.

Det känns lite som att köpa Billys Pan Pizza när man kan äta äkta stenungsbakad ute på en bra pizzeria.

[edit]
Sen kvittar det hur många takter dom har, huvudsaken är att det är en racer byggd för ett ändåmål, tävla!
[/edit]

Var du ironisk nu? :va
 
eus skrev:
Jag har starka funderingar på en 250R styrning istället, det är sjukt grymt med riktiga racermaskiner och inga halvfabrikat.

Det känns lite som att köpa Billys Pan Pizza när man kan äta äkta stenungsbakad ute på en bra pizzeria.

[/edit]


Va fan har du sprungit in i en vägg eller... :huvet Vill du bli en såndär som står och varmkör halva dagarna. Föresten stort tack till 2taktaren på Falken brevid oss som inte hadde för vana att göra detta i tid och otid, utan startade inann kval/race och sen var det nog med piiinnngggg piip piinnggnnnnn

björn
 
ecce skrev:
Men om jag sagt till er 1998 att man skulle köra 4smäll nu i Gp:et då hadde ni bara skaratta och sagt att jag var :kocko . Den som lever får väl se, men jag tror att det är marknaden som styr...Stcc var väl undataget finns säkert fler men generält tror jag att man vill räjsa med grejor man kan sälja eller göra mindre extrema och sen sälja.

björn
Det ar mojligt att vi skakat pa huvudet at dig men den storsta enskilda faktorn som talar till nackdel for fyrtakten ar de hogre kostnaderna. Fabrikerna satsar sana enorma summor pa MotoGP att de inte har rad med fler kostsamma fyrtaktsklasser.
GP VM ar prototyprejsing och far inte ha nagot att gora med maskiner man saljer pa gatan, darfor som SBK kom till oht.
 
Goodstuff skrev:
Det ar mojligt att vi skakat pa huvudet at dig

Det hade vi knappast gjort eftersom det redan under slutet av 90-talet fanns ett klart formulerat reglemente för den kommande fyrtaktsklassen. Den enda ändringen som jag vet skedde fram till 2002 var att ovalkolvshojar fick ha mer än 600cc.
 
Chris Ash skrev:
Var du ironisk nu? :va
Nej, allvarligt alltså. Men får se vad man tar sig till. Utbudet av 250R hojar är inte så stort och dom är ganska dyra. Orkar ju inte byta mitt i säsongen heller. Kanske nästa år om man tar sig i kragen.

ecce skrev:
Va fan har du sprungit in i en vägg eller... Vill du bli en såndär som står och varmkör halva dagarna. Föresten stort tack till 2taktaren på Falken brevid oss som inte hadde för vana att göra detta i tid och otid, utan startade inann kval/race och sen var det nog med piiinnngggg piip piinnggnnnnn

björn
Att irritera andra är mitt största nöje :)
Nä, skämt å sido så måste du också erkänna att 250R hojarna är grymt coola.
Sen vetifan om det är dyrare än att köra R600 med Supersport-hoj heller.
 
eus skrev:
Nej, allvarligt alltså. Men får se vad man tar sig till. Utbudet av 250R hojar är inte så stort och dom är ganska dyra. Orkar ju inte byta mitt i säsongen heller. Kanske nästa år om man tar sig i kragen.

Klart du ska ha en racer! Har du kommit såhär långt i funderingarna finns det ingen återvändo, det är bara tidsfråga. :)

Själv kommer jag nog aldrig att ha råd att köra 250, men man vet aldrig.
 
Har jag fel när jag säger att anledningen till att det är så fränt att köra t.ex 250 räser är att hojen har ett fantastiskt chassi och synnerligen låg vikt tillsammans med en hel del effekt? Att det är främst vikten som är den stora skillnaden mot t.ex. en supersport-600?

I så fall ser jag inte varför tillverkarna av "riktiga räsers" inte skulle kunna gå samma väg som man gjort med cross-maskiner. För 10 år sedan var fyrtaktsmotorerna i crossarna tunga och slöa. Nu är det inte så längre.

Jag misstänker att om man satte t.ex en riktigt vass 500-kubiks 4-taktsmotor i nått som liknar ett 250 räser-chassi skulle man inte behöva öka vikten mer än med några kilo och ha minst lika mycket effekt. Detta skulle väl anses vara en "riktig räser" trots att den inte har en 2-taktsmotor?

T.ex. Nordgren som av helt förståerliga själ brinner för räserklasserna och helst inte vill köra nått annat - skulle du vara sugen på en sån hoj?

vad tror ni andra?
 
Don Quixote skrev:
vad tror ni andra?
Ja det hade ju självklart vart intressant, men det som talar lite emot en sådan motor med väldigt låg vikt och hög effekt. Är ju att den förmodligen skulle kosta skjortan att tillverka och underhålla. På just det planet är nog 2-takt ganska överlägset tack vare sin enkla motorkontruktion med få delar som kan gå sönder och ett högt effektuttag utan massa dyra hightechteknologier.
 
Don Quixote skrev:
Har jag fel när jag säger att anledningen till att det är så fränt att köra t.ex 250 räser är att hojen har ett fantastiskt chassi och synnerligen låg vikt tillsammans med en hel del effekt? Att det är främst vikten som är den stora skillnaden mot t.ex. en supersport-600?

I så fall ser jag inte varför tillverkarna av "riktiga räsers" inte skulle kunna gå samma väg som man gjort med cross-maskiner. För 10 år sedan var fyrtaktsmotorerna i crossarna tunga och slöa. Nu är det inte så längre.

Jag misstänker att om man satte t.ex en riktigt vass 500-kubiks 4-taktsmotor i nått som liknar ett 250 räser-chassi skulle man inte behöva öka vikten mer än med några kilo och ha minst lika mycket effekt. Detta skulle väl anses vara en "riktig räser" trots att den inte har en 2-taktsmotor?

T.ex. Nordgren som av helt förståerliga själ brinner för räserklasserna och helst inte vill köra nått annat - skulle du vara sugen på en sån hoj?

vad tror ni andra?


Huvudet på spiken!!! Det är inte antalet takter som är centralt och en sån cykel skulle såklart vara grym att köra, typ ett chassi på 110-120 kilo och en effekt på uppåt 120 hästar. Dock skulle den kosta betydligt mer än en 250 cc 2-taktare och det är det som skrämmer både GP-team och hobbyåkare.

Jag gillar tvåtaktsmotorn i min cykel för att den är enkel och billig att underhålla och skruva med. Sen att den låter ballare och luktar godare är av underordnad betydelse.
 
Don Quixote skrev:
T.ex. Nordgren som av helt förståerliga själ brinner för räserklasserna och helst inte vill köra nått annat - skulle du vara sugen på en sån hoj?

Jag ska helt ärligt säga att jag funderat på supermono jag har ju två chassi (om jag fixar det ena förstås) men helst vill man ju bygga ett eget.

Jag jobbar ju med utveckling av diesel motorer så 4-takt passar ju bra...

Men Don Quixote ska inte vi byta hojar en träning och se vem som omvänder vem?
 
Nordgren skrev:
Men Don Quixote ska inte vi byta hojar en träning och se vem som omvänder vem?

Förfärligt gärna! Jag misstänker att jag kommer att tycka det är vrålskoj. Standard-600 är ok men det absolut roligaste jag kört hittills är supersport. En riktigt vass modern ss600 är klart spännande! Det borde du prova!
 
Detta är på gränsen på vad man får göra, men med ett sådan upplägg som du bjuder på kan jag inte låta bli att citera dig själv

"På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan."


McB skrev:
Det är bara DU som ännu inte har insett detta ännu har nu det insett ännu det. DU.
 
Nordgren skrev:
Detta är på gränsen på vad man får göra, men med ett sådan upplägg som du bjuder på kan jag inte låta bli att citera dig själv.

Det kallas sarkasm.
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top