Komma i form tråden

Bara du inte gör samma flygtur som Gotlan Ring 2005 (?).:näsblod

Om du menar mitt hopp från pickisflaket som slutade med en grymt stukad fot och smärta så finns alltid den möjligheten.
Blir jag omkörd av en otrimmad 250 så kommer jag lägga mig och skylla på däcken!

Inga kåpor i världen kan vara värda mer än en bibehållen stolthet... eller nått!

Men annars så finns hopp alternativet kvar!

Så jag går ner själv, med nån av mina egna spinningskivor som jag använde förr, då jag körde som ledare ibland här.
Det var värst! Har du varit spinningledare!
Vad roligt med sådan kompetens i tråden.
Är det lång utbildning för att bli ledare?
Vad tycker du om spinning?
Satans skonsamt mot kroppen och liten skaderisk, men ändå mycket bra (kanske bäst?) för att snabbt förbättra kondisen. Är det inte så?

Idag blir det dock kombinerat spinn och rodd, så kanske en trekvart på cykel och 15-20 på rodden.
Roddmaskinen har kcal-räknare, och där brukar jag ro en halvtimme normalt, eller 400 kcal - vilket som kommer först.
Oj det låter som ett väldans hårt TR pass, det måste bli en ganska hög puls innan allt detta är avklarat.

Roddmaskin saknar jag hemma, det hade varit kanon, man kanske kan bygga en egen... hmmmm...

Kör en Mars i bilen på väg till gymet.

Känns som ens tid är ute när tjejerna jämför en med en Pråm. :(

Du tror väl inte att en Mars är nyttig energi Eller försöker du mygla till dig en chokladbit i alla fall. Jag tror minsann att vi har en chokladnarkoman ibland oss. ;)

Seså...byt nu ut din Mars mot en banan och en knäckebrödmacka och ett glas vatten istället.

Äh....jag jämför mig själv med en pråm oxå, så det är ingen fara.
Det är metaforiskt...inget annat. :wiggle

Du tror väl inte att en Mars är nyttig energi Eller försöker du mygla till dig en chokladbit i alla fall. Jag tror minsann att vi har en chokladnarkoman ibland oss. ;)

Seså...byt nu ut din Mars mot en banan och en knäckebrödmacka och ett glas vatten istället.

Äh....jag jämför mig själv med en pråm oxå, så det är ingen fara.
Det är metaforiskt...inget annat. :wiggle

Sockermissbrukare! :tummenupp

Ser du också ut som en pråm alltså?
Är det benämningen så känner jag mig redan nöjd!

Det var värst! Har du varit spinningledare!
Vad roligt med sådan kompetens i tråden.
Är det lång utbildning för att bli ledare?
Vad tycker du om spinning?
Satans skonsamt mot kroppen och liten skaderisk, men ändå mycket bra (kanske bäst?) för att snabbt förbättra kondisen. Är det inte så?

Tack!
JA, och nej, det är skonsamt ja, om man bara följer de anvisningar som ges ut numera.
Men! Det är tråkigt! Så våra pass var betydligt jobbigare förr! Med fler positioner på cykeln än idag. (4 förr, mot 2 nu).
Jag (vi) antog att detta kommer från fetelandet USA där man är rädd för stämningar osv, om man pressar folk för hårt! :D (skaderisk finns i knän t.ex).

Jag var ersättare, till ordinarie, när de inte kunde (vilket iofs var oftare än sällan), men vi gick alla utbildningen.
Jag har alltid rest så mycket att jag inte ansåg att jag skulle uppta en ordinarie plats, med massa strulig frånvaro och sökande efter ersättare då osv.(som en liten passning till de "ordinarie" som strulade själva ofta, trots stationärt arbete).
Desto gladare blev jag vid årets slut när tjejen som höll ihop det hela hade petat in en summa pengar på mitt lönekonto som tack för hjälpen! :)

Jag körde som sagt rätt hårt med kärringar och gubbar, och ledningen var väl rädda för att det var FÖR hårt oxå... Men "eleverna" var (som de sa iaf, vem vet, de var kanske rädda?) lyriska, och alla tjatade att jag skulle hålla pass. För "det har blivit för mesigt numera" sa de...
"Du har varit militär va?" sa en del... ;) Fattar inte varför de trodde det!

Nu har jag varit alltför irreguljär nere i vårt eget spinning-gym p.g.a alla resor, men brukar testa på de olika gym so hotell världen över har, och jag kan rapportera att vår spinning här hemma står sig fint!

Spinning är annars skonsamt ja - man "tävlar" ju bara mot sig själv, så tycker man efter ett pass att 2det där var ju lugnt" ja då har man uppenbarligen fuskat!
Men men det ska vara så.
Man ska kunna väla intensitet efter dagsform.
Och ffa ska man som ovan kunna köra pass och överleva, lära sig teknik, öva rätt muskler (för man använder bara max 30% av hela muskeln som otränad/ovan därav alla sträckningar och överdjävlig träningsvärk när de få små rosa ketchupsträngarna som används får jobba över sin kapacitet helt och hållet).
Det kan ta upp till 3 månader av ensidigt tränande inna HELA muskeln är med i det arbete man tränar.
Det är därför många tror att de blir så ofantligt mycket starkare, och fort! När de börjar träna.
Det är inget annat än muskelns tillvänjning, och att fler och fler muskelfibriller kommer into play.
Så efter ca 3 månader brukar en "steady state" infalla, och folk säger: hur jag än tränar så ökar jag inte mer! (nån som hört den förut? ;))

Det är DÅ den verkliga träningen BÖRJAR! Muahahaha!
NU är det dax att ta sig upp på NÄSTA nivå! ;)

Sorry för utviket, men det kändes relevant.

Hoppas du fick svar.

M.v.h

Roddmaskin saknar jag hemma, det hade varit kanon, man kanske kan bygga en egen... hmmmm...

Rodd är da shit!
Hälsofreak-pedagogen på jobbet visade på att mer än 85% av kroppens alla muskler är "into play" när man kör den!

Så i detta fall, när cykel och rodd kombineras, så "fuskar" jag medvetet med roddmaskinen.
Hur då?
jo - en roddare på jobbet (såklart ;)) visade den RIKTIGA tekniken på maskinen.
Vi alla som lyssnade hade ju (givetvis) gjort FEL fel feeel!
Vi använde alldeles för mycket armar. När man eg. skulle använda ben till 90%.

Så när jag kört ett spinnpass, och ror efteråt, så använder jag medvetet armarna mer, eftersom dessa ju inte gör SÅ mycket under spinningen.
PÅ så vis blir hela kroppen tränad.
Sen kan man köra både biccar och triccar i roddmaskinen!
Samt variera punkten på kroppen till vilken man drar handtaget.
Allt från magen upp till struphuvudet. Vilket tar på helt olika delar av muskulaturen. JA även magmusklerna ansträngs annorlunda vid dessa olika drag.

Jag brukar aldrig berätta för nån på jobbet vilken fantastisk maskin rodden är, för då skulle den vara upptagen hela tiden! :D
De flesta drar ju bara i den i 3-5 min. som uppvärming...

Last edited:
6 övningar bröst, helt slut nu :pust Men skönt var'e
biff.gif

Rodd är da shit!
Hälsofreak-pedagogen på jobbet visade på att mer än 85% av kroppens alla muskler är "into play" när man kör den!

Så i detta fall, när cykel och rodd kombineras, så "fuskar" jag medvetet med roddmaskinen.
Hur då?

Så när jag kört ett spinnpass, och ror efteråt, så använder jag medvetet armarna mer, eftersom dessa ju inte gör SÅ mycket under spinningen.
Allt från magen upp till struphuvudet. Vilket tar på helt olika delar av muskulaturen. JA även magmusklerna ansträngs annorlunda vid dessa olika drag.

Jag brukar aldrig berätta för nån på jobbet vilken fantastisk maskin rodden är, för då skulle den vara upptagen hela tiden! :D
Ja det är nästan så man skulle investera i ett sådant tortyrredskap, rodd är som du säger en grymt bra övning för oss soffpotatisar...

Tack!
JA, och nej, det är skonsamt ja, om man bara följer de anvisningar som ges ut numera.
Men! Det är tråkigt! Så våra pass var betydligt jobbigare förr! Med fler positioner på cykeln än idag. (4 förr, mot 2 nu).
Jag (vi) antog att detta kommer från fetelandet USA där man är rädd för stämningar osv, om man pressar folk för hårt! :D (skaderisk finns i knän t.ex).

Jag var ersättare, till ordinarie, när de inte kunde (vilket iofs var oftare än sällan), men vi gick alla utbildningen.
Jag har alltid rest så mycket att jag inte ansåg att jag skulle uppta en ordinarie plats, med massa strulig frånvaro och sökande efter ersättare då osv.(som en liten passning till de "ordinarie" som strulade själva ofta, trots stationärt arbete).
Desto gladare blev jag vid årets slut när tjejen som höll ihop det hela hade petat in en summa pengar på mitt lönekonto som tack för hjälpen! :)

Jag körde som sagt rätt hårt med kärringar och gubbar, och ledningen var väl rädda för att det var FÖR hårt oxå... Men "eleverna" var (som de sa iaf, vem vet, de var kanske rädda?) lyriska, och alla tjatade att jag skulle hålla pass. För "det har blivit för mesigt numera" sa de...
"Du har varit militär va?" sa en del... ;) Fattar inte varför de trodde det!

Nu har jag varit alltför irreguljär nere i vårt eget spinning-gym p.g.a alla resor, men brukar testa på de olika gym so hotell världen över har, och jag kan rapportera att vår spinning här hemma står sig fint!

Spinning är annars skonsamt ja - man "tävlar" ju bara mot sig själv, så tycker man efter ett pass att 2det där var ju lugnt" ja då har man uppenbarligen fuskat!
Men men det ska vara så.
Man ska kunna väla intensitet efter dagsform.
Och ffa ska man som ovan kunna köra pass och överleva, lära sig teknik, öva rätt muskler (för man använder bara max 30% av hela muskeln som otränad/ovan därav alla sträckningar och överdjävlig träningsvärk när de få små rosa ketchupsträngarna som används får jobba över sin kapacitet helt och hållet).
Det kan ta upp till 3 månader av ensidigt tränande inna HELA muskeln är med i det arbete man tränar.
Det är därför många tror att de blir så ofantligt mycket starkare, och fort! När de börjar träna.
Det är inget annat än muskelns tillvänjning, och att fler och fler muskelfibriller kommer into play.
Så efter ca 3 månader brukar en "steady state" infalla, och folk säger: hur jag än tränar så ökar jag inte mer! (nån som hört den förut? ;))

Det är DÅ den verkliga träningen BÖRJAR! Muahahaha!
NU är det dax att ta sig upp på NÄSTA nivå! ;)

Sorry för utviket, men det kändes relevant.

Hoppas du fick svar.

M.v.h

Rodd är da shit!

Hur då?

Tack för bra svar!
Jag planerar att köra spinning 1 dag i veckan, jag tycker det är lagom.
Men vi kör 3 olika positioner på cykeln. (inte bara 2)
1:an då man sitter som vanligt på sadeln.
2:an då man står rätt upp och nästan hopptrampar typ.
3:an då man böjer sig framåt så att rumpan hamnar långt bak över sadel och flyttar fram händerna långt fram på styret.

För att spinningen ska bli bra och vara rolig krävs en bra ledare och bra musik i lagom volym.
Det är så jäkla individuellt.
Vissa pass passar mig inte av olika anledningar, det kan vara alltifrån överenergiska skrikiga ledare eller skitmusik som inte jag gillar eller något annat som man retar sig på.

Jag tycker att pulsmätaren har infört en extra dimension i passen.

Det där med roddapparaten var intressant, jag använder den precis som du beskrev, jag värmer upp i ca 4 minuter (eller den tid det tar att ro1 km)

biff.gif
6 övningar! shit vad många.
Jag har precis kört bröst men jag körde tre övningar, bänkpressmaskin, och dips (eller vad det nu heter) och pecdec (eller vad det nu heter)

Vilka övningar kör du?

Last edited:
6 övningar! shit vad många.
Jag har precis kört bröst men jag körde tre övningar, bänkpressmaskin, och dips (eller vad det nu heter) och pecdec (eller vad det nu heter)

Vilka övningar kör du?

Noll koll på vad allt heter :D Brukar ligga på 5-6 övningar & allt från 3x8 till 3x12. Försöker att mixa typen av övning mellan passen så mycket det går. Idag blev det först stång i Smithmaskin, sen denna. Först press rakt framåt med lite lutad överkropp, sen sitta ner på knä & pressa snett uppåt och till sist som på bilden. Sen denna. Avslutade med hantelpress. Nu har vi kurerat oss med två kycklingfiléer och en skopa ris.

Imorgon står armar på schemat igen :)
Ingen som bor i Nacka och är sugen på att köra ihop? Båda mina s.k träningspartners är simulanter som har alla dess sjukdomar och ursäkter. Sen när dom väl kommer ner så kör dom för fullt och får träningsverk i en vecka :lol

Noll koll på vad allt heter :D Brukar ligga på 5-6 övningar & allt från 3x8 till 3x12. Försöker att mixa typen av övning mellan passen så mycket det går. Idag blev det först stång i Smithmaskin, sen denna. Först press rakt framåt med lite lutad överkropp, sen sitta ner på knä & pressa snett uppåt och till sist som på bilden. Sen denna. Avslutade med hantelpress. Nu har vi kurerat oss med två kycklingfiléer och en skopa ris.
Okej, den där kabeldragsställningen (eller vad det nu heter) är nog inte så dum.
Där kan man ju variera sig så att man hittar olika muskler.
jag kanske ska prova den, men den är ofta upptagen.
Kör hårt.
mvh.

Okej, den där kabeldragsställningen (eller vad det nu heter) är nog inte så dum.
Där kan man ju variera sig så att man hittar olika muskler.
jag kanske ska prova den, men den är ofta upptagen.
Kör hårt.
mvh.

Kablar är skiten :fakta Bröst, rygg, armar osv.. Hela överkroppen går att köra och bara man lär sig vilka övningar det finns så är den utomordentligt (shit vilken omodernt ord!) bra! Googla lite på Cable Cross så hittar du massa sidor med tips på övningar. Vi har två på gymmet, dels en sån som är på bilderna här ovan men även en sån här som jag gillar bättre. Men det är mest för bilden som sitter på den.. En tränande Oprah :hihi

biff.gif

Bra kompensation för gårdagens fettvila Henrik, idag har jag vilodag så jag håller ner Kcal intaget lite, faktiskt utan några hungerskänslor.

Imorrn är det Fredag och då ska det dampsykklas igen :yoparty

Urk, återigen en kväll med fullknökat på gymmet - trodde mig ha valt rätt tid att hitta dit (lite senare), det blev 10 minuter på den oerhört trista motionscykeln innan crosstrainern blev ledig (provade lite för att se om axeln är på G).
Som tur är så är flås-apparaterna klart minst populära, så man behöver inte trängas värst om de få som finns på mitt gym.

Tungt i kroppen idag trots halvvettigt kostintag och vilodag igår, men det blev ett stramt intervallpass på 20 minuter med lite över 200 kcal, började lite för styvt och fick lida för det på slutet.
Kändes som att löpbandet gav mer, eller så hade jag mer ork i kroppen i förrgår.

Får se när man kan blanda in lite vikter igen och inte bara köra flås (även om det är mest viktigt för endurokörningen).

/J

jahapp...några 8 km blev det inte, då sällskapet inte pallade terrängen riktigt, men uppskattningsvis blev det mellan 5 och 6 km iaf( ca 2 timmar i oländig terräng). Avbröt efter drygt halva den avsedda slingan och genade över isen ist. Isen var fö förstklassig, så i morrn blire långfärdsgrillorna istället för promenad! Omväxling! Kul!:yoparty

Sen vare det där med käk...:visslar...Kräftor, öl och nubbe...GI? Skitsamma, gott vare!:tummenupp Kräftorna var iofs egenhändigt fiskade, så jag hävdar att jag redan bränt dom kalorierna när jag rodde runt mellan burarna.:hihi

Urk, återigen en kväll med fullknökat på gymmet - trodde mig ha valt rätt tid att hitta dit (lite senare), det blev 10 minuter på den oerhört trista motionscykeln innan crosstrainern blev ledig (provade lite för att se om axeln är på G).
Som tur är så är flås-apparaterna klart minst populära, så man behöver inte trängas värst om de få som finns på mitt gym.

Tungt i kroppen idag trots halvvettigt kostintag och vilodag igår, men det blev ett stramt intervallpass på 20 minuter med lite över 200 kcal, började lite för styvt och fick lida för det på slutet.
Kändes som att löpbandet gav mer, eller så hade jag mer ork i kroppen i förrgår.

Får se när man kan blanda in lite vikter igen och inte bara köra flås (även om det är mest viktigt för endurokörningen).

/J
Imponerande att ni orkar gruppflåsa i svettpalatsen, jag orkar knappt köa i mataffären utan att bli irr....

jahapp...några 8 km blev det inte, då sällskapet inte pallade terrängen riktigt, men uppskattningsvis blev det mellan 5 och 6 km iaf( ca 2 timmar i oländig terräng). Avbröt efter drygt halva den avsedda slingan och genade över isen ist. Isen var fö förstklassig, så i morrn blire långfärdsgrillorna istället för promenad! Omväxling! Kul!:yoparty

Sen vare det där med käk...:visslar...Kräftor, öl och nubbe...GI? Skitsamma, gott vare!:tummenupp Kräftorna var iofs egenhändigt fiskade, så jag hävdar att jag redan bränt dom kalorierna när jag rodde runt mellan burarna.:hihi

kräftor, öl och nubbe är dock själens balsam... den gamle själen behöver nog smörjas upp ibland, vi är ju inga hysteriska höns heller.

HUR bär du dig åt då!:gnissla Näärå, faktiskt har det gått liiite lättare idag! Månne den trenden fortsätta... :Bugar
Keep up ze gådd work Shooter :yoparty

Last edited:
Imponerande att ni orkar gruppflåsa i svettpalatsen, jag orkar knappt köa i mataffären utan att bli irr....

kräftor, öl och nubbe är dock själens balsam... den gamle själen behöver nog smörjas upp ibland, vi är ju inga hysteriska höns heller.

Indeed! Det enda som egentligen är "syndigt" är ölen....Mycket kolisar. Nubben har iofs mycket kalorier, men kan iaf anses som hyfsat ok, och kräldjuren är ju rena hälsokrubbet. Och goda dessutom!

Och ang svettpalatsen, eller Tarzanfabriker som jag kallar dom, 100% medhåll! Funderar på om man blir insläppt på Ica Maxi med en eldkastare....

Back