Tack!
JA, och nej, det är skonsamt ja, om man bara följer de anvisningar som ges ut numera.
Men! Det är tråkigt! Så våra pass var betydligt jobbigare förr! Med fler positioner på cykeln än idag. (4 förr, mot 2 nu).
Jag (vi) antog att detta kommer från fetelandet USA där man är rädd för stämningar osv, om man pressar folk för hårt!

(skaderisk finns i knän t.ex).
Jag var ersättare, till ordinarie, när de inte kunde (vilket iofs var oftare än sällan), men vi gick alla utbildningen.
Jag har alltid rest så mycket att jag inte ansåg att jag skulle uppta en ordinarie plats, med massa strulig frånvaro och sökande efter ersättare då osv.(som en liten passning till de "ordinarie" som strulade själva ofta, trots stationärt arbete).
Desto gladare blev jag vid årets slut när tjejen som höll ihop det hela hade petat in en summa pengar på mitt lönekonto som tack för hjälpen!
Jag körde som sagt rätt hårt med kärringar och gubbar, och ledningen var väl rädda för att det var FÖR hårt oxå... Men "eleverna" var (som de sa iaf, vem vet, de var kanske rädda?) lyriska, och alla tjatade att jag skulle hålla pass. För "det har blivit för mesigt numera" sa de...
"Du har varit militär va?" sa en del...

Fattar inte varför de trodde det!
Nu har jag varit alltför irreguljär nere i vårt eget spinning-gym p.g.a alla resor, men brukar testa på de olika gym so hotell världen över har, och jag kan rapportera att vår spinning här hemma står sig fint!
Spinning är annars skonsamt ja - man "tävlar" ju bara mot sig själv, så tycker man efter ett pass att 2det där var ju lugnt" ja då har man uppenbarligen fuskat!
Men men det ska vara så.
Man ska kunna väla intensitet efter dagsform.
Och ffa ska man som ovan kunna köra pass och överleva, lära sig teknik, öva rätt muskler (för man använder bara max 30% av hela muskeln som otränad/ovan därav alla sträckningar och överdjävlig träningsvärk när de få små rosa ketchupsträngarna som används får jobba över sin kapacitet helt och hållet).
Det kan ta upp till 3 månader av ensidigt tränande inna HELA muskeln är med i det arbete man tränar.
Det är därför många tror att de blir så ofantligt mycket starkare, och fort! När de börjar träna.
Det är inget annat än muskelns tillvänjning, och att fler och fler muskelfibriller kommer into play.
Så efter ca 3 månader brukar en "steady state" infalla, och folk säger: hur jag än tränar så ökar jag inte mer! (nån som hört den förut?

)
Det är DÅ den verkliga träningen BÖRJAR! Muahahaha!
NU är det dax att ta sig upp på NÄSTA nivå!
Sorry för utviket, men det kändes relevant.
Hoppas du fick svar.
M.v.h
Rodd är da shit!
Hälsofreak-pedagogen på jobbet visade på att mer än 85% av kroppens alla muskler är "into play" när man kör den!
Så i detta fall, när cykel och rodd kombineras, så "fuskar" jag medvetet med roddmaskinen.
Hur då?
jo - en roddare på jobbet (såklart

) visade den RIKTIGA tekniken på maskinen.
Vi alla som lyssnade hade ju (givetvis) gjort FEL fel feeel!
Vi använde alldeles för mycket armar. När man eg. skulle använda ben till 90%.
Så när jag kört ett spinnpass, och ror efteråt, så använder jag medvetet armarna mer, eftersom dessa ju inte gör SÅ mycket under spinningen.
PÅ så vis blir hela kroppen tränad.
Sen kan man köra både biccar och triccar i roddmaskinen!
Samt variera punkten på kroppen till vilken man drar handtaget.
Allt från magen upp till struphuvudet. Vilket tar på helt olika delar av muskulaturen. JA även magmusklerna ansträngs annorlunda vid dessa olika drag.
Jag brukar aldrig berätta för nån på jobbet vilken fantastisk maskin rodden är, för då skulle den vara upptagen hela tiden!

De flesta drar ju bara i den i 3-5 min. som uppvärming...