Klassindelningar vid MC-Uställningar

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Satt och kikade lite inför den kommande sässongen av utsällningar till höger och vänster runt om i Sverige.

Vad som slog mig direkt var att det nästan totalt saknas klasser för sport/café/fighter hojjar. Det är nästan helt uteslutande byggen av HD, Trajja etc. som finns, inte ett skit om japsehojjar etc.

Jag begriper att det är helt omöjligt att skapa en klass för varje typ av hoj, men det är som sagt riktigt snålt med klasser för riktiga "åkhojjar". Jag tycker detta verkar vara ett generellt problem vid uställningarna man går och kikar på idag, hojjarna är helt enkelt inte byggda för att köras!

Många rullas direkt av en trailer utan att motorn ens startas, vad fan är det för motorcykel? De mest extrema byggerna är väl intressanta ur inspirationssynpunkt, men skräpet går ju inte ens att åka på, än mindre att köra!

Trist... :död

Utställningshojjar.

Nu är du lite orättvis. Stellan Egeland som blivit världsmästare i hojbygge kör HÅRT med sina hojjar. Vi rejsade på Barkarby i ösregn. Stellan gasade som aldrig förr. När allt var klart så körde han självklart hojen hem i tokregn. På våra träffar dyker det ofta upp riktigt fina byggen. De flesta körs faktiskt. Kanske inte året runt och i ur och skur, men jämfört med i USA där 90 procent av alla hojåkare tar sina hojar på släp till träffarna. Och då pratar vi standard Harleys. Det är bizarrt. Sen är det så att oftast dyker det bara upp någon enstaka ball hoj av icke HD typ. Men kommer du till Wheels Nats i Barkarby i sommar så kör vi Ten most outstanding bikes. Spelar ingen roll vad du byggt på! Hade du kommit dit i somras hade du fått pris med 100 procents säkerhet. Jag lovar.

Peace!

Har väl lite med att utställningsdelen blivit mer eller mindre hämtad rakt av från landet i väster. Sedan har man lagt in trajor då det varit byggämnen för fattiga svenskar långt tillbaka.

Tittar man mot bilhobbyn så hajade en för en hel del år sedan att klasser för våra egna bilar oavsett om det var utställning eller strip var lämpligt för att bredda intresset och öka åskådarleden.

Åkahojar blir väl ännu svårare, det finns ju i dragracingen StockholmOpen där bilarna måste åka till anmälan och sedan vara på raceplats vid viss tidpunkt. Men inget hindrar släp efter anmälan om jag förstått allting rätt.
Hur långt måste man åka till en utställning för att det ska räknas som åka? Om du bor närmare, ska man dokumentera en omväg?
En enkel manöverbana som måste klaras inom en rimlig tid kanske ändrar hojarna :banana

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back