Kinahojar coming up

även om kineserna får till kvaliteten, vilket jag tror dom kommer få om några år. så är deras fascination för nyaste/ballaste/teknikigaste (eget påhittat ord) grejerna det som gör att även om mc håller mer än bara några år. så har dom övergivit den och tillverkar nya modeller mm, och då även slutat tillverka delar till denna, vilket gör att även om mc bara behöver någon liten del utöver service delar så kommer mc skrotas för del ej finns att uppbringa.
Det där tror jag gäller det mesta idag - även japanska motorcyklar. I alla fall kompisens Yamaha (immobilizerenheten till tändlåset). Tyvärr tror jag det kommer gälla det mesta av modellspecifika komponenter, man kan helt enkelt inte ha en produktionslina som tillverkar lågserieprylar eller ha prylar på lager till alla modeller.
Enligt EU:s fordonsförordning och särskilt i samband med typgodkännande av fordon (t.ex. enligt förordning (EU) 2018/858), gäller:


Tillverkare måste se till att reservdelar till ett fordon finns tillgängliga i minst 10 år efter att modellen har slutat tillverkas.

Detta gäller främst för säkerhetsrelaterade komponenter och andra viktiga delar som är nödvändiga för att fordonet ska fungera och kunna underhållas.
 
Dom verkar inte vara sämre än Royal Enfield - Som är ett jävla skräp! Bromsar? Dom finns iallafall. Fjädring? Nånting skramlar under arslet. Motor? Ja den rör sig framåt. Motorcykel? Ja fast en påhängsmotor på en cykel kvalificerar också som motorcykel isåfall.
 
Kineserna konkurrerar just nu bara med priset. Varken prestanda, kvalitet eller den där svårfångade känslan når upp till etablerade konkurrenter. Än. Och pris är ju viktigt, men för oss här i Väst handlar ju motorcyklar om nöjeskörning. Jag köper hellre en tre år gammal Honda än en ny Voge. Men för många handlar det kanske om att det är kul att testa något nytt?
 
Kineserna konkurrerar just nu bara med priset. Varken prestanda, kvalitet eller den där svårfångade känslan når upp till etablerade konkurrenter. Än. Och pris är ju viktigt, men för oss här i Väst handlar ju motorcyklar om nöjeskörning. Jag köper hellre en tre år gammal Honda än en ny Voge. Men för många handlar det kanske om att det är kul att testa något nytt?
Jag TROR att många som skaffat tex CF-Moto MT450 skulle säga emot dig...
 
Jag TROR att många som skaffat tex CF-Moto MT450 skulle säga emot dig...
Säkert. Dom verkar dock en bit från japan och Europa. Inte mycket, om ett par år är dom där. Jämförde en Polaris med en Cf moto UTV och Polaris låter och känns bättre. Det är nåt litet som fattas fortfarande.
 
Säkert. Dom verkar dock en bit från japan och Europa. Inte mycket, om ett par år är dom där. Jämförde en Polaris med en Cf moto UTV och Polaris låter och känns bättre. Det är nåt litet som fattas fortfarande.

En 25 år gammal Yamaha Grizzly känns och låter bättre än en ny Polaris… :)


Med vänlig hälsning,
 
Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Back
Top