Kinahojar coming up

även om kineserna får till kvaliteten, vilket jag tror dom kommer få om några år. så är deras fascination för nyaste/ballaste/teknikigaste (eget påhittat ord) grejerna det som gör att även om mc håller mer än bara några år. så har dom övergivit den och tillverkar nya modeller mm, och då även slutat tillverka delar till denna, vilket gör att även om mc bara behöver någon liten del utöver service delar så kommer mc skrotas för del ej finns att uppbringa.
Det där tror jag gäller det mesta idag - även japanska motorcyklar. I alla fall kompisens Yamaha (immobilizerenheten till tändlåset). Tyvärr tror jag det kommer gälla det mesta av modellspecifika komponenter, man kan helt enkelt inte ha en produktionslina som tillverkar lågserieprylar eller ha prylar på lager till alla modeller.
Enligt EU:s fordonsförordning och särskilt i samband med typgodkännande av fordon (t.ex. enligt förordning (EU) 2018/858), gäller:

Tillverkare måste se till att reservdelar till ett fordon finns tillgängliga i minst 10 år efter att modellen har slutat tillverkas.

Detta gäller främst för säkerhetsrelaterade komponenter och andra viktiga delar som är nödvändiga för att fordonet ska fungera och kunna underhållas.

Dom verkar inte vara sämre än Royal Enfield - Som är ett jävla skräp! Bromsar? Dom finns iallafall. Fjädring? Nånting skramlar under arslet. Motor? Ja den rör sig framåt. Motorcykel? Ja fast en påhängsmotor på en cykel kvalificerar också som motorcykel isåfall.

Kineserna konkurrerar just nu bara med priset. Varken prestanda, kvalitet eller den där svårfångade känslan når upp till etablerade konkurrenter. Än. Och pris är ju viktigt, men för oss här i Väst handlar ju motorcyklar om nöjeskörning. Jag köper hellre en tre år gammal Honda än en ny Voge. Men för många handlar det kanske om att det är kul att testa något nytt?

Kineserna konkurrerar just nu bara med priset. Varken prestanda, kvalitet eller den där svårfångade känslan når upp till etablerade konkurrenter. Än. Och pris är ju viktigt, men för oss här i Väst handlar ju motorcyklar om nöjeskörning. Jag köper hellre en tre år gammal Honda än en ny Voge. Men för många handlar det kanske om att det är kul att testa något nytt?
Jag TROR att många som skaffat tex CF-Moto MT450 skulle säga emot dig...

Jag TROR att många som skaffat tex CF-Moto MT450 skulle säga emot dig...
Säkert. Dom verkar dock en bit från japan och Europa. Inte mycket, om ett par år är dom där. Jämförde en Polaris med en Cf moto UTV och Polaris låter och känns bättre. Det är nåt litet som fattas fortfarande.

Säkert. Dom verkar dock en bit från japan och Europa. Inte mycket, om ett par år är dom där. Jämförde en Polaris med en Cf moto UTV och Polaris låter och känns bättre. Det är nåt litet som fattas fortfarande.

En 25 år gammal Yamaha Grizzly känns och låter bättre än en ny Polaris… :)

Med vänlig hälsning,

Jag har fått höra följande:
Japanska produkter var till en början undermånliga, speciellt map kvalitet. Detta uppmärksammades av japanska myndigheter då exportförtjänsterna inte motsvarade förväntningarna, speciellt då råvaror till stor del importeras.
För att kunna höja priser i tex USA måste bilden av japanskt ändras.
Man inrättade en speciellt exportmyndighet som skulle förhindra att dåliga produkter lämnade landet.
Första steget blev att det krävdes en speciell exportlicens vilket företaget kunde få om de klarat en revision där man säkerställde att det fanns ett kvalitetssäkringssystem.
Det andra steget var att man hade egna inspektörer med stora befogenheter på företaget.
Ibland fanns dessa tom vid slutprovningen och klistrade på små lappar med texten approved.

Listigt sätt att öka marknadspriserna på. Tror tyvärr inte att det skulle fungera i Indien eller Kina pga av det spridda mygelkultureren idag i dessa länder, men det kanske kommer.

Det är bara att titta på bilmarknaden.
Först kom japanskiten....och blev bra....och blev senare bäst
Sen kom Koreaskiten....och blev bra.... (och på vissa modeller av elbilar kanske bäst)
Sen kom Kinaskiten.... och på vissa modeller av elbilar håller på att bli bra

Tittar man på motorcyklar så deltog kinesiska Kove i Dakar 2023 och 2025.
Efter två års deltagande så fick dom alla hojar i mål, den bästa på 15e plats.
Det är inte kattskit i en tävling där 30-50% aldrig tar sig i mål.

Kineserna kommer, det går inte att stoppa på annat sätt än att dom andra förbättrar sig.

Dom andra tillverkarna kanske ska sluta göra delar av mjukost, lagrade direkt i godset i topplocket som är gjort av ännu mjukare ost och med undermåliga oljekanaler...

Jag har fått höra följande:
Japanska produkter var till en början undermånliga, speciellt map kvalitet. Detta uppmärksammades av japanska myndigheter då exportförtjänsterna inte motsvarade förväntningarna, speciellt då råvaror till stor del importeras.
För att kunna höja priser i tex USA måste bilden av japanskt ändras.
Man inrättade en speciellt exportmyndighet som skulle förhindra att dåliga produkter lämnade landet.
Första steget blev att det krävdes en speciell exportlicens vilket företaget kunde få om de klarat en revision där man säkerställde att det fanns ett kvalitetssäkringssystem.
Det andra steget var att man hade egna inspektörer med stora befogenheter på företaget.
Ibland fanns dessa tom vid slutprovningen och klistrade på små lappar med texten approved.

Listigt sätt att öka marknadspriserna på. Tror tyvärr inte att det skulle fungera i Indien eller Kina pga av det spridda mygelkultureren idag i dessa länder, men det kanske kommer.

Jag tror Kina håller på med precis det. Du kan numera anmäla en kinesisk exportör som inte håller utlovad kvalitet och får dom tillräckligt(inte så många) många klagomål får dom problem.

Jag minns inte exakta detaljerna men en vän som regelbundet importerar prylar berättade lite åt mig i somras och ungefär så.

Eftersom jag har fotograferat mycket sedan unga år, så kom jag i kontakt med olika typer av "kvalitetsstämplar" på den typen av utrustning.
I min ungdom var det vanligt med ett klistermärke på japansk kamerautrustning där det stod "PASSED", ett ovalt litet guldfärgat märke.
Anledningen, som jag har fått det förklarat, är att japan tävlade med bland annat tyskland om att sälja kamerautrustning med toppkvalitet.
Man inte bara plagierade, utan förbättrade, konstruktionerna.
Det här började på 50-talet (tror jag), och klistermärket var ett bevis på att prylen uppfyllde en viss kravbild som japan hade tagit fram, och att den inte bara var en "blek kopia" rakt av.
Tyskarna med flera var lite väl "fat and happy" och visste att dom hade den bästa produkten på den tiden, men japanerna utvecklade som sagt var deras ideer, och någon gång på 80-talet fanns det ingen mening med att märka utrustningen med en kvalitetsdekal, för då visste alla att japanerna var överlägsna på området.
Så kan det gå...

Tyskarna med flera var lite väl "fat and happy" och visste att dom hade den bästa produkten på den tiden, men japanerna utvecklade som sagt var deras ideer, och någon gång på 80-talet fanns det ingen mening med att märka utrustningen med en kvalitetsdekal, för då visste alla att japanerna var överlägsna på området.
Så kan det gå...

Jag tror det är ungefär där vi är med motocyklar idag, dom andra är "fat and happy" medans kineserna filar vidare på dom konstruktionerna.

Kove delar ju CFmoto motor med KTM, och sitter KTM "fat and happy" medans Kove löser problemen som finns så har vi snart den situationen

cf46380e593a0ccec9f5230ebdf956ee.jpg

Ett hörn av sanslöst hög japansk kvalitet.

Med vänlig hälsning,

Nyheter
KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h