Surtees
GGG grinig gammal gubbe
Det där tror jag gäller det mesta idag - även japanska motorcyklar. I alla fall kompisens Yamaha (immobilizerenheten till tändlåset). Tyvärr tror jag det kommer gälla det mesta av modellspecifika komponenter, man kan helt enkelt inte ha en produktionslina som tillverkar lågserieprylar eller ha prylar på lager till alla modeller.även om kineserna får till kvaliteten, vilket jag tror dom kommer få om några år. så är deras fascination för nyaste/ballaste/teknikigaste (eget påhittat ord) grejerna det som gör att även om mc håller mer än bara några år. så har dom övergivit den och tillverkar nya modeller mm, och då även slutat tillverka delar till denna, vilket gör att även om mc bara behöver någon liten del utöver service delar så kommer mc skrotas för del ej finns att uppbringa.
Enligt EU:s fordonsförordning och särskilt i samband med typgodkännande av fordon (t.ex. enligt förordning (EU) 2018/858), gäller:
Tillverkare måste se till att reservdelar till ett fordon finns tillgängliga i minst 10 år efter att modellen har slutat tillverkas.
Detta gäller främst för säkerhetsrelaterade komponenter och andra viktiga delar som är nödvändiga för att fordonet ska fungera och kunna underhållas.