Kedje(o)smörjningstest

  • Thread starter Thread starter VS
  • Start date Start date
Att inte smörja en icke o-ringskedja bör gå åt skogen relativt snabbt då det inte finns något som håller smörjmedlet kvar i länkarna och det är relativt höga cykelhastigheter på en hojtransmission, det resulterar i mekaniskt haveri tillslut.

En gummitätad kedja (O-ring, X-ring) har inte samma problematik MEN går inget vidare utan smörjmedel heller.
Det är pga att gummit inte håller kvar smörjmedlet särskillt länge så friktionen mellan tätning och länk kommer gnida något enormt.

Inte bara att det går tungt, tappar fart & drar mer bränsle, kedjan mister även sin följsamhet och därför nöter mer och det lär bli väldigt varmt vilket kommer fördärva smörjmedlet som är ineslutet i länkarna.

Till en början kommer fettet nog tränga ut samt gummiringarna nötas ner och det blir "självsmörjande" men leder slutligen till förtida mekanikt haveri ändå.

Själv tycker jag mej känna lite motstånd redan efter 30mil så strunta i smörjan är iaf för mej otänkbart :tummenupp
 
Bra med ett riktigt test. :tummenupp

Är själv skeptiskt till de som måste rengöra och smörja kedjan i tid och otid, tycker mest att så fort jag smörjer så blir kedjan längre och måste spännas.
 
Ja e mer inne på att prova ett scottoiler-system, automatisk kedjesmörjning... Har hört mycket gott om dessa...
 
Gav 110kr sist jag köpte 2dl kedjespray, räcker väl 100mil kanske.
10x110=1100kr per 1000mil, vilket skulle kunna vara en ny fräsch kedja istället.

På riktigt???? hur ofta smörjer du egentligen? Eller har du på 2 dl kedjesmörjning varje gång du smörjer?

Rekommendationen är att smörja minst var 100:e mil eller när du kört i regn. Jag brukar smörja kedjan med mellan 50 och 100 mils intervall om jag inte kört i mycket regn. Och för mig så räcker en 200 ml sprayburk mer än dom dryga 2000 mil jag får ur en kedja.
 
tycker mest att så fort jag smörjer så blir kedjan längre och måste spännas.
Om kedjan blir längre när du har smort den så beror inte det på kedjesmörjan. Det beror kanske istället på att du haft länkar som har kärvat ihop tidigare. Vilket inte är bra.

Även om en kedja som är tätad med ringar kanske i teorin borde klara sig utan att smörjas så behöver man göra det emellanåt ändå. Förutom att göra det i rostskyddande syfte så kan man ju inte vara helt säker på att alla ringarna är helt täta. En kedja som har t.ex. 114 rullar har alltså 228 ringar. Chansen att alla 228 ringar som ständigt piskas av värme, kyla, fukt, torka och smuts ska hålla helt tätt under hela kedjans livslängd är mycket små.

Kedjesmörjandet bör man hålla på en lagom nivå. För lite så blir kedjan rostig och kan dö i förtid av diverse orsaker. För mycket och man får en kladdig hoj och en massa damm och smågrus binds i smörjan på kedjan.
 
Heja Saarela!!!
Har haft lust att pm:a dig sen du tillkännagav dina djärva planer i nån annan tråd, man vill ju veta hur det går!
Sånt här får mänskligheten att ta ännu ett kliv på evolutionens trappa!
Kommer hårdbevaka tråden!
 
Om jag är på riktigt vet jag ju inte…..:)
Jag kör hoj ca 3500 mil per år, lite olika tvåhjulingar(not jag bor i Norrbotten=snö stora delen av året) så visst testar man ju saker o ting

Kul att endel har fattat, eller åtminstone tycker att det är kul att nån testar. Det är ju ändå jag som betalar kalaset, så……..uppmuntra istället.

Visst ska man smörja, men tror att det är lite overkill att smörja var hundrade mil. Att smörja varje tankning tar bara död på kedjan(kletig o drar åt sig sand/smuts)

Klart jag mår lite dåligt av att inte smörja. Tror ni inte att jag haft smörjburken i handen ett antal gånger och tänkt kleta på, men just nu känns det som att det gått så långt i testet att jag kan inte låta bli att fortsätta.
Sen får vi ju se om jag helt plötsligt tar fram burken och smörjer på ändå. Dock så kan jag ju vända testet istället till hur ofta man behöver smörja en kedja?

En av orsakerna till testet är också pga alla ”gamla gubbar”(jo, jag är också gammal innan nån hinner kommentera det) med knakande rygg som säger att det är så jäkla grisigt och jobbigt att smörja….kardan ska det vaa! För det första så är det inte grisigt om man kör med rätt smörjmedel, rätt smörjsätt samt smörjtillfälle.
Dessutom så kör medelsvenson ca 450 mil per år. Om man nu smörjer en kedja tex var 400 mil, så innebär det ju att….orkar man inte böja sig ner 1(en) ggr per år så funderar man ju vem som kör motorcyklarna åt dom, för dom själv orkar väl inte det? :)

Nåja, hojen har ju gått i ur och skur. Fett finns inne i rullarna och jag är noga med att hålla högtryckstvätten borta.
 
En liten parentes men kedjespray/vax? SMÖRJER det så bra egentligen?
Spraya på fingrarna o gnugga...eller blir det "smörjigt" när kedjan blir varm?
Fick för mig att det mest skulle förhindra att smuts nötte på O-ringarna?
 
Om kedjan blir längre när du har smort den så beror inte det på kedjesmörjan. Det beror kanske istället på att du haft länkar som har kärvat ihop tidigare. Vilket inte är bra.

Även om en kedja som är tätad med ringar kanske i teorin borde klara sig utan att smörjas så behöver man göra det emellanåt ändå. Förutom att göra det i rostskyddande syfte så kan man ju inte vara helt säker på att alla ringarna är helt täta. En kedja som har t.ex. 114 rullar har alltså 228 ringar. Chansen att alla 228 ringar som ständigt piskas av värme, kyla, fukt, torka och smuts ska hålla helt tätt under hela kedjans livslängd är mycket små.

Kedjesmörjandet bör man hålla på en lagom nivå. För lite så blir kedjan rostig och kan dö i förtid av diverse orsaker. För mycket och man får en kladdig hoj och en massa damm och smågrus binds i smörjan på kedjan.

Jovisst är det säkert lite lätt ihopkärvat ibland, men då slipper jag i alla fall spänna kedjan... :rolleyes:

Klart att man får smörja (lite) ibland, men det är nog många som bara sprajar lager på lager utan att rengöra ordenkligt och binder in dammet och smågrus istället.

Ett litet tips till smörjfantaster: Finns ju en tråd någonstans här på SH om hur man ska smörja en o-ringskedja.
 
Kul att endel har fattat, eller åtminstone tycker att det är kul att nån testar. Det är ju ändå jag som betalar kalaset, så……..uppmuntra istället.

Tänk om du skulle komma till slutsatsen att smörjning och tvätt av kedja görs i alldeles för stor utsträckning. Tänk om vi andra har smort och tvättat alldeles för ofta. Förstår du hur lurade vi andra skulle känna oss då? :rolleyes:

Religion är nämligen vad detta handlar om. :Bugar:Bugar:Bugar Att utmana religion är farligt. Även här på Sporthoj.
 
Bilder, vi måste få bilder också!
 
Ville inte vara nån tråkmåns eller kedjesmörjningspastor heller med mitt inlägg, men insåg att det var så det skulle tas. Förstår nu lite bättre hur du tänker VS och smålog lite när jag läste din förklaring.:)
Min uppfattning (och förmodligen din också) är att kedja/drev inte är någon ny innovation direkt. Grejerna är utprovade av både användare och tillverkare och inte bara i ett par år. Man vet liksom hur det kommer att sluta.
Men jag önskar lycka till iaf. :tummenupp
 
Vet inte riktigt vart du fick det dær med oljefiltret ifrån :tungan
Men testa du, å gør en egen tråd :tuttar

Jag har redan testat, Iofs på en bil, jag bytte varken olja eller filter på 7år, den kördes mestadels korta körning så att den knappt blev varm och hade inte motorvärmare utan jag kallstartade varje morgon, även i -34.....

Hur utfallet av testet blev vet jag inte, den gick fortfarande utmärkt när jag gav bort den.....
 
En fundering i ämnet som jag har: är det någon mening att smörja utan att rengöra först? jag har gjort det många gånger och det känns som om man bara bygger på lagret av smuts.
 
Jag har redan testat, Iofs på en bil, jag bytte varken olja eller filter på 7år, den kördes mestadels korta körning så att den knappt blev varm och hade inte motorvärmare utan jag kallstartade varje morgon, även i -34.....

Hur utfallet av testet blev vet jag inte, den gick fortfarande utmärkt när jag gav bort den.....

Jag träffade en herre förra året som hävdade att han körde bil 6000 mil om året.

Han brukade serva enligt bok upp till c.a 20000 mil. Sedan åkte till bilhandlaren och tog reda på inbytesvärdet. Naturligtvis var det ett skämt. Sist blev det 20000:- hävdade han. Eftersom bilen var i stort värdelös, så körde han ytterligare 20000 mil helt utan service. Sedan bytte han in den. (för noll kronor)

Det hade visst funkat på två bilar av tre. Men han förlorade ju inga pengar på den tredje bilen, eftersom den var värdelös i alla fall poängterade han glatt. :)
 
Jag gjorde det simpelt och köpte en pendlarhoj som inte har kedja.. Rembyte var 4000e mil.

Är det inte någon årsintervall också, typ max 5 år?

Jag forskade i gummisnoddarnas hållbarhet då min bror har en hoj med gummisnodd men fick inget klart svar, men tyska och amerikanska gummisnoddar bör ju vara relativt lika?
 
Ska man göra nåt ska man väl hålla kedjan REN?
Att lägga på 987 lager klistrigt kedjespray är jag skeptisk mot...

Exakt...jag fördubblade livet på drivpaketen på geggmoppen när man slutade använda klistriga oljor och bara gjorde ren kedjan noga, och oljade in (använde motoroljan man tömde ur motorn, och torkade av överflödet med en trasa).

På en gathoj kan jag tänka mig att bara köra med en väl rengjord kedja, där man använder lampolja som rengöringsmedel, och den är rätt fet i sig, torka av överflödet bara.

Har man en klistrig yta blir resultatet lätt ett rullande slipband som äter drev (och kedja).

/J
 
Kört cirka 3000 mil hoj och gjort slut på 1 burk kedjesmörjning, drivpaketet gick 2300 mil på första hojen och det såg i stort sett nytt ut spände det kanske en gång. Använder väldigt lite smörja och torkar alltid bort överflödet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top