Kedje(o)smörjningstest

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
2400 mil. Kedjan smord och justerad två gånger(smörjning vid 1060 och 1600 mil. Justering vid 1600 och 2300 mil. Nu är den kronslut!

2400 mil kan tyckas mycket(på en del hojar), men på en Varadero med touringkörning tar man ut cirka dubbelt upp.

Testet slutfört och jag kan konstatera att.......man ska alltså smörja kedjan
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
2400 mil. Kedjan smord och justerad två gånger(smörjning vid 1060 och 1600 mil. Justering vid 1600 och 2300 mil. Nu är den kronslut!

2400 mil kan tyckas mycket(på en del hojar), men på en Varadero med touringkörning tar man ut cirka dubbelt upp.

Testet slutfört och jag kan konstatera att.......man ska alltså smörja kedjan

Tänk på all tid du sparade och att du slapp kladdet med att smörja i onödan istället, kan vara värt en hel del. Tack för testet. :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag tycker att ditt test visar att man kan skita i att smörja 2400 är helt OK livslängd

Det är inte alls säkert - du vet går några länkar torra så börjar det slitas och ganska fort har du en kedja med varierande längd och blir maffaka omöjlig o spänna.

Kan ju ju funka för dom som glider eller brassar omkring soliga dagar.

Ja smörjer kanske varannan tankning om det är torrt , vid regn - kör jag på efter varje runda eller varje fikastopp.

Håll iaf koll på glappet mellan rullarna och kedjeplattorna - när det inte är tätt då är det dags o smörja.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Enligt min egen servicebok så ska kedjan inspekteras och smörjas var 100 mil för maximal livslängd.

Nedan är översatt från den Engelska texten i serviceboken :

O-ringskedjan ska inspekteras och smörjas var 100 mil med SAE 80/90 växellådsolja.Kommersiella kedjesmörjningsmedel bör undvikas om de innehåller ämnen som som kan skada gummi O-ringarna.Borsta aldrig kedjan och använd aldrig högtryckstvätt.Använd en ren och torr trasa och torka ut och insidan på kedjan innan smörjning.Om motorcykeln framförs i mycket väta ska kedjan smörjas oftare.Smörjning av kedjan ger en ökad livslängd för även drev och kedje glidaren.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Enligt min egen servicebok så ska kedjan inspekteras och smörjas var 100 mil för maximal livslängd.

Nedan är översatt från den Engelska texten i serviceboken :

O-ringskedjan ska inspekteras och smörjas var 100 mil med SAE 80/90 växellådsolja.Kommersiella kedjesmörjningsmedel bör undvikas om de inehåller innehåller ämnen som som kan skada gummi O-ringarna.Borsta aldrig kedjan och använd aldrig högtryckstvätt.Använd en ren och torr trasa och torka ut och insidan på kedjan innan smörjning.Om motorcykeln framförs i mycket väta ska kedjan smörjas oftare.Smörjning av kedjan ger en ökad livslängd för även drev och kedje glidaren.

Jo ankan, så står det nog i dom flesta böckerna, men nu handlade det ju inte om det :)


Uppdaterade mitt första inlägg: Tror fan att jag nog skyller på framdrevet? Hade jag bytt bara den vid tex 2000 mil, så tror jag att det hade hållit mycket längre.
När jag rullade hojen i fart så rasslade den ganska jämt, men direkt när jag la dragkraft i motorn så började ljudet flappra ganska rejält?


Nåja, beställde lite dyrare grejjor nu. En färdignitad(går att mont på varadero) extraförstärkt X-ring kedja med JT drev. 1300SEK inkl frakt.
Var det overkill för den moppen?


Så, såsom en del är inne på.......hur många burkar(pengar) kladd går det på 2400 mil?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo ankan, så står det nog i dom flesta böckerna, men nu handlade det ju inte om det :)


Uppdaterade mitt första inlägg: Tror fan att jag nog skyller på framdrevet? Hade jag bytt bara den vid tex 2000 mil, så tror jag att det hade hållit mycket längre.
När jag rullade hojen i fart så rasslade den ganska jämt, men direkt när jag la dragkraft i motorn så började ljudet flappra ganska rejält?


Nåja, beställde lite dyrare grejjor nu. En färdignitad(går att mont på varadero) extraförstärkt X-ring kedja med JT drev. 1300SEK inkl frakt.
Var det overkill för den moppen?


Så, såsom en del är inne på.......hur många burkar(pengar) kladd går det på 2400 mil?

2? Pengar beror ju på vilken burk man köper och varierar mellan 50 spänn och några hundra vad jag har förstått. :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Håller på med liknande test, fast tvärtom. Smörjer i onödan(Var 30e mil ca) men håller den även ren. Resultat; Hojfan har gått 1400mil och än håller kedjan samma mått, inte behövt spänna en millimeter. Måste vara toppkvalité på originalkedjor nuförtiden.

Återkommer när jag behövt spänna kedjan (för första gången). Och hojen används till mer än touring....

Sedär, en gammal tråd jag inte följt upp. Har inget smaskigt att tillägga. Ingen märkbar förslitning än, men bara uppnått 1700mil, rullstol kom ivägen...
 

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Kopte en XT660R som gatt over 3200 mil med original drivpaket och scottoiler monterad. Kedja och drev ser nastan ut som nytt.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jo ankan, så står det nog i dom flesta böckerna, men nu handlade det ju inte om det :)


Uppdaterade mitt första inlägg: Tror fan att jag nog skyller på framdrevet? Hade jag bytt bara den vid tex 2000 mil, så tror jag att det hade hållit mycket längre.
När jag rullade hojen i fart så rasslade den ganska jämt, men direkt när jag la dragkraft i motorn så började ljudet flappra ganska rejält?


Nåja, beställde lite dyrare grejjor nu. En färdignitad(går att mont på varadero) extraförstärkt X-ring kedja med JT drev. 1300SEK inkl frakt.
Var det overkill för den moppen?


Så, såsom en del är inne på.......hur många burkar(pengar) kladd går det på 2400 mil?

Ser fram emot nästa test som kanske kommer att gå ut på hur långt man kommer utan olja i motorn ... IRONI :)

Ditt test är intressant men faktum kvarstår ju rent fysiskt att minskad friktion genom t ex smörjning mellan två objekt ger (mindre slitage-pga smörjningen) och (minskad energiåtgång-pga mindre tröghet) samt en (ökad rörelseenergi-pga det minskade motståndet).Dessa två objekt som kedja och drev påverkar ju i sin tur även övriga mekaniska delars rörelse och energiåtgång som motor mm.

Om man skulle förklara det i vardaglig filkörning i två filer rakt fram som leder fram till ett vägarbete där ena filen stängs och all trafik tvingas in i en och samma fil kan man ju påverka flytet/smörjningen i trafiken på två sätt.

1. (Utan smörja i systemet).Alla trafikanter samlas snabbt långt innan vägarbetet i en lång kö i en fil och det går trögare att passera vägarbetet.

2. (Med smörja i systemet).Alla trafikanter utnyttjar de två filerna ända fram till vägarbetets böjan och kör sedan enligt blixtlåsprincipen och det går lättare att passera vägarbetet. :crash

http://www.youtube.com/watch?v=U5f7SyvHUac
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top