Kedje(o)smörjningstest

moddlaren

Guest
Hej

Jag åker ju mest grus piskar hojar och det enda jag gör är att rycka av kedjan någon gång då och då o tvätta den i diesel så allt grus och damm försvinner,

Diesel verkar inte på verka oringar överhuvud taget men jag kan se att en hevy duty kedja utan oringar håller bra mycket mer grus åka än en orings kedja, varför vet jag inte men jag tror att Dieseln tvättar ur Dammet ur rullarna och därför håller dom ike oringade kedjorna bättre.

Sedan kostar ett drev paket bara en 500 hundring i england med frakt som EX RENTHAL o då byter jag hällre än att kladdar med massa klibbig kedje olja.

mvh
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kul och intressant test - om det inte vore för ett faktum - du säger själv att testen genomförts med 98% långtouring...
Touring och andra former av körning där en motorcykel framförs med låga accelerationer och jämn hastighet kräver inte mer än 20-30 hästkrafter. Din maximala belastning av kedjan är således mycket lägre än vad kedjan egentligen klarar av. Uppvärmningen av kedjans lagringar och tätningar blir inte särsklit hög. Om du däremot skulle genomföra testen med en högre belastning som genererar högre temperaturer så skulle resultatet kunna bli det helt omvända.

Jag åker själv en 520-konverterad R1:a. Har "långtourat" den en enda gång då jag var tvungen att åka 200 mil i sträck som en ren transportåtgärd. Trots avsaknad av alla former av kedjeunderhåll var 520-kedjan helt opåverkad av detta. Ingen längdförändring, inga länkar med förhöjd friktion, inget gnissel och ingen synlig förändring av skicket.
Om samma R1:a däremot används till sportigare körning med högre kedjebelastning så blir kedjeslitaget genast mer märkbart. En frekvent underhållen 520-kedja uppvisar då en liten längdförändring på samma sträcka (200 mil). En slarvigt underhållen 520-kedja går ner sig nästan helt och hållet på samma sträcka (200 mil) och dess längdförändring blir flera millimeter.

Baserat på egna erfarenheter så är jag helt övertygad om att ett frekvent kedjeunderhåll är det bästa. Och med underhåll menas inte bara att spraya på mer kedjespray. Med underhåll menas dessutom rengöring, med olja och pensel eller med de därför avsedda produkterna som säljs. Det frekventa underhållet bör dessutom vara än mer frekvent om man kört i regn och de idioter som tvättar sin hoj med högtryckstvätt ska vi inte ens tala om...
 
Last edited:

unox

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
norrland
Hoj
ktm 950 SE
Läste på SOE en gång för länge sedan om kedjevård. Finns en användare där som har stenkoll på just kedjevård. :D

Man bör klyva varje länkt på kedjan efter körning.
Mät sedan upp spel på varje rulle, och byt om möjligt plats för att uppnå ett så jämt slitage som möjligt.
Jag brukar även passa på att horna rullarna för att få en perfekt yta.
Varje oring kontrolleras sedan efter sprickor och onormalt slitage, en provtryckning ger ett säkert resultat.
Allt tvättas sedan i bad bestående av freonburen tri.
Innan återmontage skall oringarna tänjas mjuka och fettas in men islänsk valfett, rullarna fuktas med bananvax och polytertraflour etylen.

Kedjan värms sedan till 65grader och körs in på mc-fixtur (simulator), för att sedan dränkas i sidenvatten.

med detta förlänger man livslängden med flera timmar.
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Jag smörjer sällan kedjan. De känns som att ju mer man smörjer desto med skit fastnar det... Däremot när jag väl smörjer den gör jag den riktigt rent smörjer en gång, kör den varm, smörjer igen när den e varm.

Tror inte drevet mår speciellt dåligt av an osmord kedja. Men kedjan kan börja rosta utan smörj och eller torka i ringarna... eller? :va


Edit: Fast nu när ja omvärderar. 990 mil e ganska långt...

Föresten: Har du aldrig haft hojen på service? Dom kanske har smörjt din kedja i smyg...
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kul och intressant test - om det inte vore för ett faktum - du säger själv att testen genomförts med 98% långtouring...
Touring och andra former av körning där en motorcykel framförs med låga accelerationer och jämn hastighet kräver inte mer än 20-30 hästkrafter. Din maximala belastning av kedjan är således mycket lägre än vad kedjan egentligen klarar av. Uppvärmningen av kedjans lagringar och tätningar blir inte särsklit hög. Om du däremot skulle genomföra testen med en högre belastning som genererar högre temperaturer så skulle resultatet kunna bli det helt omvända.

Jag åker själv en 520-konverterad R1:a. Har "långtourat" den en enda gång då jag var tvungen att åka 200 mil i sträck som en ren transportåtgärd. Trots avsaknad av alla former av kedjeunderhåll var 520-kedjan helt opåverkad av detta. Ingen längdförändring, inga länkar med förhöjd friktion, inget gnissel och ingen synlig förändring av skicket.
Om samma R1:a däremot används till sportigare körning med högre kedjebelastning så blir kedjeslitaget genast mer märkbart. En frekvent underhållen 520-kedja uppvisar då en liten längdförändring på samma sträcka (200 mil). En slarvigt underhållen 520-kedja går ner sig nästan helt och hållet på samma sträcka (200 mil) och dess längdförändring blir flera millimeter.

Baserat på egna erfarenheter så är jag helt övertygad om att ett frekvent kedjeunderhåll är det bästa. Och med underhåll menas inte bara att spraya på mer kedjespray. Med underhåll menas dessutom rengöring, med olja och pensel eller med de därför avsedda produkterna som säljs. Det frekventa underhållet bör dessutom vara än mer frekvent om man kört i regn och de idioter som tvättar sin hoj med högtryckstvätt ska vi inte ens tala om...

Kul med lite input. Klart en kedja slits hårdare med aktiv körning. När jag menar långtouring, så är det ju inte myspyskörning bara. Oftast tung packning och den har fått känna på väder och vind. Milen som är på hojen inbillar jag att den ändå gått såsom dom flesta kör en hoj...dvs tar sig en tur i närområdet i lugnan ro med lite tuppjuck emellanåt?
Du kan väl kika här på länkarna hur hojen är använd http://www.saarela.se/mcpasse/mcpasse32.html


Jag smörjer sällan kedjan. De känns som att ju mer man smörjer desto med skit fastnar det... Däremot när jag väl smörjer den gör jag den riktigt rent smörjer en gång, kör den varm, smörjer igen när den e varm.

Tror inte drevet mår speciellt dåligt av an osmord kedja. Men kedjan kan börja rosta utan smörj och eller torka i ringarna... eller? :va


Edit: Fast nu när ja omvärderar. 990 mil e ganska långt...

Föresten: Har du aldrig haft hojen på service? Dom kanske har smörjt din kedja i smyg...

Nej, den är inte smord. Dessutom, dom som servar den vet.....Kollade idag på kedjan(1060 mil nu), den ser lite rödaktig och lite smårostig ut, men och andra sidan.....så minns jag att så ser dom ut även om man smort dom. När man drar med fingret efter kedjan så fastnar det lite fett på fingret. Gissar att fettet släpper igenon o-ringarna?

Jo det ska man,,,, SMÖRJA ALLA kedjor.:)

Klart man ska smörja kedjan....nångång. Dock så överdriver vi det hela och som nämnts tidigare....kladdig kedja drar åt sig skit och håll högtryckstvätten borta!
Nåja, just nu känns det då bra att påpeka kardanfantasterna(dom som har ont i ryggen verkar det som...) om detta. Jag hoppas bara att detta håller ihop så jag sen slipper skämmas inför dom :)
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Fan VS, du har fått mig att grubbla på det här.. Har dessutom bara torkat och inspekterat kedjan sen jag såg den här tråden. Mot bättre vetande så slänger jag smörjburken för resten av den här säsongen. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
håll högtryckstvätten borta!

Där är vi i alla fall rörande överens...!
Det finns inget som är så effektivt om man snabbt vill förstöra kedja såväl som lager...

Ser också att du måste uppdatera länkarna på din hemsida.
Att locka kunder till NHMC är väl inte politiskt korrekt i dagens läge...???
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Håller på med liknande test, fast tvärtom. Smörjer i onödan(Var 30e mil ca) men håller den även ren. Resultat; Hojfan har gått 1400mil och än håller kedjan samma mått, inte behövt spänna en millimeter. Måste vara toppkvalité på originalkedjor nuförtiden.
använder bara såntdär smörj som grisar ner hojen och inte sitter fast(vilket gör att inte mycket smuts fastnar heller), chain lube för typen MX/enduro.
Återkommer när jag behövt spänna kedjan (för första gången). Och hojen används till mer än touring....
 
Last edited:

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Körde över 4000 mil med kedjan på min VFR, nu har jag kört 2500 mil med kedjan på gixxern men jag vet inte hur långt den har gått eftersom den satt på när jag köpte hojen men den börjar bli sliten så det blir byte i vinter.
Smörjer var 50:e mil Med Sweedex Chainlube.
 

Bifogat

  • chainlube_lowres.jpg
    chainlube_lowres.jpg
    39.1 KB · Visningar: 78

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
OM ni nu skulle smörja kedjan sprejar ni då på O-ringarna eller kör ni mitt i mellan på själva "rullarna" eller vad det heter?
Själv har jag alltid kört på O-ringarna, men det kanske är helt fel?

Tycker båda sätten känns rätt. Det rör sig ju mest i O-ringdelen, men är mer direktkontakt på rullarna...

Det är med risk att bli utskrattad jag skriver det här, men men!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
OM ni nu skulle smörja kedjan sprejar ni då på O-ringarna eller kör ni mitt i mellan på själva "rullarna" eller vad det heter?
Själv har jag alltid kört på O-ringarna, men det kanske är helt fel?

Tycker båda sätten känns rätt. Det rör sig ju mest i O-ringdelen, men är mer direktkontakt på rullarna...

Det är med risk att bli utskrattad jag skriver det här, men men!

Smörjer hela, allt behöve rostskyddas :)

Får lätt allergi när jag ser blanka rullar på en kedja...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inom ökenrally som jag håller på med (förutom allt annat) så är det första man gör med sin nya XW-ring kedja att avfetta den med lampolja för att få bort monteringsfettet som samlar grus och dödar kedjan på nolltid. Sen smörjer jag enbart med lättflytande produkter typ 556/WD40 etc. De som väljer att inte smörja kedjan alls utan kör på konceptet att kedjan är självsmörjande brukar döda en kedja där på 300mil, då har den flera länkar som skurit när o-ring slutar täta samtidigt som kedjan rullar tungt mot drevet. Mina smorda kedjor går ungefär dubbla distansen innan jag byter dem vanligen för att dreven börjar vissna.

Förhållandena är inte de samma som på gata men min rekommendation är att hålla kedjan ren och smörja den måttligt så ofta att rullarna hålls smörjmedelsbemängda.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Okej det var skönt, då har jag inte gjort bort mig alldeles då!
Kedjan sprejar man ju på "insidan" men istället för att drälla sprej över rullarna så kanske det räcker om man sprutar på bakdrevet "bakifrån"?

Hursomhelst brukar jag klämma ur mina drivpkt. över 3000 mil så jag är väl inte helt fel ute med att bara köra med O-ringsprut?
 
Last edited:

Nirre1

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2011
Ort
Malmö
Hoj
s1000rr
Jag börjar bli helt galen. Jag har sökt och sökt efter ett svar vad man ska använda, hur man smörjer på bästa sätt och hur man ska rengöra kedjan. Men alla har olika åsikter. Får väl prova mig fram själv. I boken säger dom INGET om att göra ren den. Bara att den ska smörjas med "diesel oil" Jag köpte en burk Chain Lube på macken här om dagen och drog på lite överallt på kedjan. Men jag skulle vilja göra rent också. Är det bara till att dra på massa lampolja, skura lite och sen torka bort det så mycket man kan med papper? Sen smörja på nytt igen?
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Inom ökenrally som jag håller på med (förutom allt annat) så är det första man gör med sin nya XW-ring kedja att avfetta den med lampolja för att få bort monteringsfettet som samlar grus och dödar kedjan på nolltid. Sen smörjer jag enbart med lättflytande produkter typ 556/WD40 etc. De som väljer att inte smörja kedjan alls utan kör på konceptet att kedjan är självsmörjande brukar döda en kedja där på 300mil, då har den flera länkar som skurit när o-ring slutar täta samtidigt som kedjan rullar tungt mot drevet. Mina smorda kedjor går ungefär dubbla distansen innan jag byter dem vanligen för att dreven börjar vissna.

Förhållandena är inte de samma som på gata men min rekommendation är att hålla kedjan ren och smörja den måttligt så ofta att rullarna hålls smörjmedelsbemängda.

556 trodde jag var lite aggressivt mot gummit.
Skiten jag kör med nu släpper ändå så fort kedjan har blivit varm och kletar ner hela fälgen.

Nån som lyckas smörja kedjan och ändå hålla fälgen ren? :gnissla

Jag börjar bli helt galen. Jag har sökt och sökt efter ett svar vad man ska använda, hur man smörjer på bästa sätt och hur man ska rengöra kedjan. Men alla har olika åsikter. Får väl prova mig fram själv. I boken säger dom INGET om att göra ren den. Bara att den ska smörjas med "diesel oil" Jag köpte en burk Chain Lube på macken här om dagen och drog på lite överallt på kedjan. Men jag skulle vilja göra rent också. Är det bara till att dra på massa lampolja, skura lite och sen torka bort det så mycket man kan med papper? Sen smörja på nytt igen?

Brukar dra upp hojen på ett depåstöd sen en trasa som jag doppar i lampolja som jag håller runt kedjan samtidigt som jag petar i 6'an och ger fullgas.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Brukar dra upp hojen på ett depåstöd sen en trasa som jag doppar i lampolja som jag håller runt kedjan samtidigt som jag petar i 6'an och ger fullgas.

Förmodar att du inte är allvarlig men det där är ett riktigt farligt råd. Tänk på vad det är för forum och vilka tabbar som presenteras här. Har gått åt en hel del fingrar genom historien på det viset. Är man rädd om finmotoriken har man inte motor igång vid dessa moment. Små misstag - grymma konsekvenser. Lätt att sabba handen även när man snurrar hjulet för hand.

Är en ren kedja värd att förlora fingrarna för?

(Om någon klantar bort 45% av den sammanlagda fingerlängden på en hand är det tragiskt, även om du trodde du skrev det övertydligt ironiskt och kanske tycker att den som testar får skylla sig själv).

Präktigt inlägg men om det förhindrar skada är det lätt värt det. Inte så effektivt tillvägagångssätt heller för den delen.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top