Kedje(o)smörjningstest

HBSS

Guest
Då måste du smörja lite ofta, rekommenderat från boken är att smörja en gång per 100 mil, kanske oftare om man kör i regn.

Men hursomhelst en burk kedjespray räcker minst 500 mil för mig iaf.

Vilken bok? I min Haynesbok står det var 6:e mil.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
jag har en fråga angående smörjning, dom flesta här säger inte klister.. jag kör med en burk crc chain lube, den är ju utvecklad för kedjor, hur kan det vara dåligt då?:)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Undra hur länge min kedja håller är bytt 2 gånger på 3600mil, senast byttes den 2006, har rullat drygt 1000mil o inte smörjd 1 enda gång, men hojen är tvättad en hel del, men tycker drivpacket börjar bli lite små slitet så känns nästan som de e dags för bytte av drevpacket.

Hade av allt nu senast nu när jag plockade av o rengjorde, har ju inte vart körd sen ca 4år tillbaxs, så allt vart ju lite ingrot o dammigt när hojen vart ståendes o inte använd oss föra ägaren på så lång tid, blev en helrengöring av kedja med kedjesmörjmedel som fick ligga o gro in i kedjan o vicka på varje länk så det skulle löpa mjukt, blev skildnad efter nån timmes vikande på varje länk.

Märke på kedjan är EK525 MVXZ Draghållfasthet £ 9.300. eller 41.3kN

Livslängd 100 - 1.500 mil

MVX-serien : Premium Quadra-X Ring Kedjor
Vi rekommenderar starkt dessa Quadra-X Ring kedjor som den idealiska ersättningen för den ursprungliga kedjan på 600 till 1000cc Sportbike. Funktioner som solida bussningar, lättar hål i sidobrickor, stor diameter stift, och minskning av friktion Quadra-X Ringar bidra till att garantera hög prestanda och hållbarhet. MVX kedjor finns i färger.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tråd med potential. Minst sagt.
Efter beklagat mig över tiden det tog mig smörja kedjan i annan tråd: Rengöring med lampolja+pensel samt avtorkning med hushållspapper (tar tid), spruta på kedjespray (snabbt) så har jag efter tips övergått till kedjespray (snabbt) vid varje tankning....
Med resultatet att hela hojen är nersmord baktill. Till nästa tvätt. Med lampolja först.
Den enda funktionen jag kan tänka mig med Addemotos drivpaket 4 (xringkedja) på Suzukin är att jag smörjer rullarna på kedjan, rullarna som har den direkta kontakten med tänderna på dreven.
Har spänt kedjan 1/8 varv (ca 0,1mm) på justerskruvarna på 400mil.
Och förbrukat ca 1 burk Biltema Racingspray/200mil.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tråd med potential. Minst sagt.
Efter beklagat mig över tiden det tog mig smörja kedjan i annan tråd: Rengöring med lampolja+pensel samt avtorkning med hushållspapper (tar tid), spruta på kedjespray (snabbt) så har jag efter tips övergått till kedjespray (snabbt) vid varje tankning....
Med resultatet att hela hojen är nersmord baktill. Till nästa tvätt. Med lampolja först.
Den enda funktionen jag kan tänka mig med Addemotos drivpaket 4 (xringkedja) på Suzukin är att jag smörjer rullarna på kedjan, rullarna som har den direkta kontakten med tänderna på dreven.
Har spänt kedjan 1/8 varv (ca 0,1mm) på justerskruvarna på 400mil.
Och förbrukat ca 1 burk Biltema Racingspray/200mil.

...med en diskborste, och en sprayflaska med lampoljar tar det säkert 5 minuter att gå över kedjan och få knullputs på den, att torka av den tar säkert ett par minuter till. :hihi

Och gör man det lite regelbundet går det fortare ändå.

Hur lång tid lägger du på SH i relation? :D
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Uppskattar att du gör det här testet! Skulle gärna vilja veta hur du kör, om det är hårt eller mjukt, grus etc? Eftersom du kör touring antar jag att den får gå i alla väder. Positivt för utslaget att det är en vridstark maskin som väger en del, dessutom går med last.

Tycker inte att det funkar att köra på varken milintervall eller tid då omständigheter och körning skiftar. Har hojen stått ett tag blir ju dessa klisteroljor som damm, flyger av och kedjan börjar bli varm, växellådan osmidig osv. Skall jag välja ett utav dem får det nog bli på tid isf.

Det här med att blaska med fotogen och annat har ju även den tråkiga bieffekten att man saboterar kedjeoljans vidhäftningsförmåga. Jag rengör någon gång med WD-40, som jag uppfattar som fetare än 5-56, (jag uppfattar det mest som ett dyrt sätt att köpa fotogen). Ett tag efter det har man kedjesmörjan överallt utom där den skall vara men skiten måste ju bort emellanåt. Att köra utan smörjning skulle aldrig falla mig in mtp hur det känns med en torr kedja eller efter ett regnväder.

Har stött på en del riktiga puritaner när det gäller drivpaket och blir imponerad av vad det gör för livslängden. Personligen kan jag dock offra några kronor för att slippa fjäska så infernaliskt med prylarna. (En klarade bortåt 5000 mil utan att behöva sträcka på en VFR800). Får ändå ut +3000 mil med nuvarande "engagemang". Detta varar nog längre. När de inte hållit så länge har det berott på skötseln, någon gång skräpig kvalitet, (läs; snålheten bedrog visheten). Kör man få mil per säsong tycker jag det verkar som man får ut färre mil också, vilket inte gör så mycket sett över tiden då.

Trist att centralstöden försvunnit, iaf för oss som kör lite längre etapper, jag körde t ex 135 mil småvägar på 2 dagar i helgen. Dessa förfulande tingestar underlättar smörjandet enormt! Kör man dagsetapper på 50-100 mil brukar smörjning på kvällen vara precis lagom.

Finns det verkligen folk som kör klisterolja på geggmoppar? Känns bara så otroligt fel..

Nästa gång blir det nog kardan, BMW har ju blivit roliga att köra dessutom. En skvätt olja i kardanen med några års intervall, rena drömmen! Då kan man med gott samvete hutta centralstödet, om man vill.:tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Uppskattar att du gör det här testet! Skulle gärna vilja veta hur du kör, om det är hårt eller mjukt, grus etc? Eftersom du kör touring antar jag att den får gå i alla väder. Positivt för utslaget att det är en vridstark maskin som väger en del, dessutom går med last.

Tycker inte att det funkar att köra på varken milintervall eller tid då omständigheter och körning skiftar. Har hojen stått ett tag blir ju dessa klisteroljor som damm, flyger av och kedjan börjar bli varm, växellådan osmidig osv. Skall jag välja ett utav dem får det nog bli på tid isf.

Det här med att blaska med fotogen och annat har ju även den tråkiga bieffekten att man saboterar kedjeoljans vidhäftningsförmåga. Jag rengör någon gång med WD-40, som jag uppfattar som fetare än 5-56, (jag uppfattar det mest som ett dyrt sätt att köpa fotogen). Ett tag efter det har man kedjesmörjan överallt utom där den skall vara men skiten måste ju bort emellanåt. Att köra utan smörjning skulle aldrig falla mig in mtp hur det känns med en torr kedja eller efter ett regnväder.

Har stött på en del riktiga puritaner när det gäller drivpaket och blir imponerad av vad det gör för livslängden. Personligen kan jag dock offra några kronor för att slippa fjäska så infernaliskt med prylarna. (En klarade bortåt 5000 mil utan att behöva sträcka på en VFR800). Får ändå ut +3000 mil med nuvarande "engagemang". Detta varar nog längre. När de inte hållit så länge har det berott på skötseln, någon gång skräpig kvalitet, (läs; snålheten bedrog visheten). Kör man få mil per säsong tycker jag det verkar som man får ut färre mil också, vilket inte gör så mycket sett över tiden då.

Trist att centralstöden försvunnit, iaf för oss som kör lite längre etapper, jag körde t ex 135 mil småvägar på 2 dagar i helgen. Dessa förfulande tingestar underlättar smörjandet enormt! Kör man dagsetapper på 50-100 mil brukar smörjning på kvällen vara precis lagom.

Finns det verkligen folk som kör klisterolja på geggmoppar? Känns bara så otroligt fel..

Nästa gång blir det nog kardan, BMW har ju blivit roliga att köra dessutom. En skvätt olja i kardanen med några års intervall, rena drömmen! Då kan man med gott samvete hutta centralstödet, om man vill.:tummenupp

Kul att du uppskattar testet. Nu står den ju en hel del still i garaget(kör annat), men nästa lilla tur(midsommar) blir väl upp till Nordkyn om vädret tillåter. Får på några mil till på den då.

Touring i min värld är körning i relativt lugn takt. Visst händer det att man får tuppjuck emellanåt och piskar den lite grann. Är inte direkt nån grusvän och Varadeon med sin bautatank är ju inte heller nån grusräser. Dock så händer det ju att det blir nån "högfartsgruskörning" emellanåt :)

[YOUTUBE-ID]jWsykfdMQSg[/YOUTUBE-ID]

Förresten, (Centralstöd är så jävla dyrt) jag brukar smörja kedjan genom att: smörja kedjan lite grann längst ner på insidan, ta tag i styret samt nånstans bak, dra i hojen så bakhjulet lyfter från marken, sparka med foten fyra gånger, släppa ner hojen, smörja och sen upprepa proceduren till jag gått runt ett varv på kedjan.
Fördel med detta sätt....behöver inte plats mer än stället där hojen står, samt blev less på varje gång man rullade fram hojen en bit.....var är burken? :)
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Har gått och klurat på detta och rent logiskt så borde det vara viktigare att göra rent kedjan än smörja den. Men jag tror den mår bra av att vara lite lätt fuktig av olja utan smuts.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Spelar väl ingen roll hur länge den håller, den måste ju se ut som kriget? En kedja ska alltid, utan andra förbehåll, ha knullputs eller lite bättre :fakta

Råkade av misstag klicka gilla på det här inlägget.
Men egentligen undrar jag snarare varför?

Jag tycker det vore intressant att se ett utförligt test mellan kedjor som smörjs respeptive inte smörjs. Särskillt när det gäller o-ringskedjor misstänker jag att man eldar för kråkorna när man smörjer kedjan.

Några flaskor kedjesprej kostar snabbt som ett drivpaket. Fast själv använder jag sällan kedjesprej eftersom 80% hamnar på andra ställen än kedjan. Jag kör istället med sågkedjeolja och en gammal hederlig smörjkanna. Då hamnar all olja där den ska på kedjan.

Sen har jag förvisso lite kedjespray liggande för akuta smörjningar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kör du med sågkedje olja och 90 oljor kan du hetta upp den innan du lägger på den.

Då får du in den i kedjan och sen blir den trögare när den svalnar och stannar kvar.

Ja - o-ringskedjor slits och till slut blir det glapp och man kan få in olja i rullarna
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Den är nog mycket hög.

Jag kör mellan 3000-4000 mil med mina kedjor och då är livslängden dubbel.

Jag smörjer vid regn efter 10 mil,långkörning vid regn 3 mil, vid långkörning torrt 20 mil - med kedjespray.

Så att timlönen är nog hög då det inte handlar om att ha en traumaintesiv avdelning inblandad för kedjesmörningen
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Förresten, (Centralstöd är så jävla dyrt) jag brukar smörja kedjan genom att: smörja kedjan lite grann längst ner på insidan, ta tag i styret samt nånstans bak, dra i hojen så bakhjulet lyfter från marken, sparka med foten fyra gånger, släppa ner hojen, smörja och sen upprepa proceduren till jag gått runt ett varv på kedjan.
Fördel med detta sätt....behöver inte plats mer än stället där hojen står, samt blev less på varje gång man rullade fram hojen en bit.....var är burken? :)

Jo, kan alla varianter på det där men det är fortfarande crapiga alternativ till C-stöd. Dyrt? De skruvade man bort och kastade, nu får man köpa någon halvdan variant och eftermontera. Brukar köra domkraft på svingen och snodd om handbromsen där jag har cykeln stående. På tur blir det kompis eller den dryga varianten. Min är ett as att tippa upp och man undrar när skiten skall ge sig, (brista). Brorsans gammel-GSXR fordrar ju bara ett lätt tryck på styret så lyfter den på rumpan så "geschwinnt", som en pivot point liksom.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag kan inte hålla mig längre!

Måste få reda på om kedjan håller än?
Du verkar ju käka mil utöver det vanliga, därför måste det väl vara dags för en delrapport?
Och några bilder vill jag ha!

Högintressant tråd!!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag kan inte hålla mig längre!

Måste få reda på om kedjan håller än?
Du verkar ju käka mil utöver det vanliga, därför måste det väl vara dags för en delrapport?
Och några bilder vill jag ha!

Högintressant tråd!!

Visst käkar jag mil, kör lite annat så det blir inte så mycket mil med just Varaderon. Den enda svängen jag varit med den sen sist är upp till Gällivare och hem(fast jag hamnade visserligen i Finland på vägen hem)


....återkommer så fort det händer nåt :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ditt test säger inte så mycket förutom att den dagen kedjan dör så skulle du fått i många många många mer mil i den med en rengjord och smord kedja, även om du kör som en "ängel":fakta dubbelt upp t om:va Sen beror det på hur du kör? Grusväg? i regn och rusk och sol omvartannat? Eller enbart fina dagar på fina asfaltsvägar:confused:

Kul att du testar, men i mina öron så låter det rent idioti att inte sköta nya saker:brinnerup
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag tycker det vore intressant att se ett utförligt test mellan kedjor som smörjs respeptive inte smörjs. Särskillt när det gäller o-ringskedjor misstänker jag att man eldar för kråkorna när man smörjer kedjan.

Visst men det primära med att smörja kedjan är väl ändå att den inte ska rosta (för då tar den ju slut fort som tusan)?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Om andersbrink säger att kedjan inte ska smörjas så gör jag det inte heller.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=11036&postcount=16

Det som tar stryk på en Speed triple om man inte smörjer kedjan då och då är glidbanden som sitter på svingen och på ramen under motorn, Kedjan och dreven verkar inte bry sig så mycket. Gäller säkert andra märken ochså.

Kul att du uppskattar testet. Nu står den ju en hel del still i garaget(kör annat), men nästa lilla tur(midsommar) blir väl upp till Nordkyn om vädret tillåter. Får på några mil till på den då.

Touring i min värld är körning i relativt lugn takt. Visst händer det att man får tuppjuck emellanåt och piskar den lite grann. Är inte direkt nån grusvän och Varadeon med sin bautatank är ju inte heller nån grusräser. Dock så händer det ju att det blir nån "högfartsgruskörning" emellanåt :)

[YOUTUBE-ID]jWsykfdMQSg[/YOUTUBE-ID]

Förresten, (Centralstöd är så jävla dyrt) jag brukar smörja kedjan genom att: smörja kedjan lite grann längst ner på insidan, ta tag i styret samt nånstans bak, dra i hojen så bakhjulet lyfter från marken, sparka med foten fyra gånger, släppa ner hojen, smörja och sen upprepa proceduren till jag gått runt ett varv på kedjan.
Fördel med detta sätt....behöver inte plats mer än stället där hojen står, samt blev less på varje gång man rullade fram hojen en bit.....var är burken? :)

Lite grusåka med Speed Triple, Pilot Road 3:)



En till som inte är så noga med att smörja kedjan och tvätta hojen utan använder den istället.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top