kawasaki zxr400

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
hejsan funderar strongt på att inhandla en kawasaki zxr 400 nästa höst. har redan nu lagt upp en sparplan på en hoj i 30000kronors klassen.

hittat lite specs:
Engine: 4-stroke, DOHC, 4 Cylinder
Displacement: 398cc
Compression Ratio: 12.1
Maximum Horsepower: 73.5bhp @ 13000rpm
Maximum Torque: 26.8 ft-lb @ 12000rpm
Dry weight: 159Kg
Wheelbase: 1385mm
Front Tyre: 120/60 VR17
Rear Tyre: 160/60 VR17

nu är det bara en sak. är orolig för att hojen ska vara väldigt framtung som sin storebror och i sånna fall så undrar jag om det är nått som man borde tänka på? några problem som är kännda?
Är det en hoj som man kan ha och nöjka sig med ett par år även efter pluggen är dragen?
har kollat på alla trådar jag kunde hitta om hojen och har sett att många som har en tycker att den är snabb i svängarna. och eftersom at jag även ska köra på bana ibland så ska det vara en ganska lätt hoj.
verkar jag göra ett bra val som köper en zxr 400?

jack_pil skrev:
hejsan funderar strongt på att inhandla en kawasaki zxr 400 nästa höst. har redan nu lagt upp en sparplan på en hoj i 30000kronors klassen.

hittat lite specs:

nu är det bara en sak. är orolig för att hojen ska vara väldigt framtung som sin storebror och i sånna fall så undrar jag om det är nått som man borde tänka på? några problem som är kännda?
Är det en hoj som man kan ha och nöjka sig med ett par år även efter pluggen är dragen?
har kollat på alla trådar jag kunde hitta om hojen och har sett att många som har en tycker att den är snabb i svängarna. och eftersom at jag även ska köra på bana ibland så ska det vara en ganska lätt hoj.

Jag tror inte den ska vara framtung. Har för mig jag läste något som mavve här på forumet skrev för ett bra tag sen. Han hade väl en 400 först, och bytte sedan till en zxr 750:an. Men Det var tydligen en jäkla skillnad på smidighet så han bytte tillbaka. Hur som hellst så ser väl Mavve snart tråden och kan berätta själv om sina erfarenheter :).

Det kan vara en jäkligt bra hoj att börja med. Och framförallt kul, oavsett om du ska ha den strypt (25kw?) eller ostrypt. Den togs ju bara in i sverige -92 om jag inte kommer ihåg fel, men det finns ju alltid gott om import alternativ.
Reservdelar och sådant ska nog inte vara några problem att få tag på, det är ju trotts allt en japan (även om den inte är allt för vanlig) och ingen anonym kines utan generalagent :tungan

jack_pil skrev:

mitt tips är att kontakta mavve här på forumet, han kan nog ge dig ett eller två råd om hojen

Edit: jag var visst en minut sen med mitt inlägg..
men som sagt, kontakta mavve

Last edited:
Jag har haft en sån, dessutom kört bana med den.

JAg har bara bra saker att säga om hojen! Det är rejäla saker på den!
Inte alls framtung på nåt sätt, snabb i svängarna o allt!
JAg skulle nog bara kunna klaga på att packboxarna i framgafflarna pajar hyfsta fort, kan ju oxå bero på att jag gjorde stoppie vid nästan varje rödljus. Samma problem hade jag med min zxr750 som jag köpte efter 400:an.

Bra hoj med mycket pulver för att vara 400, min toppade väl runt 240 på mätaren...har jag för mig.

köp! :tummenupp

bör man köpa ny framdämp om dom pajar eller kan man lämna in den och få dem bytta? om dom bytts går dom sönder lika fort igen då? gör stoppies själv hela tiden och älskar att köra bakhjul.. därför jag frågade om den var framtung. har försökt att få kontakt med mavve men han har inte svarat. hoppas att han serforumet och skriver vad han tycker om hojen.. skulle vilja veta så mycket som möjligt..

Någon ny framdämpare ska du nog inte behöva köpa :). Om du är lite händig kan du byta packboxarna själv, då blir prisetca 200 kr. Men det kräver visserligen att du har bra uttrustning att grejja med. Eller också lämnar du in den till närmsta handlare så får de fixa det, men då blir ju priset lite högre, dock mycket billigare än att käpa en ny gaffel :) .

För att få packboxarna att hålla längre kan du försöka hålla rent på innerbenet så att det inte sitter några torra/hårda getingar eller stenskott-skador som "äter" upp packboxen. Men du kan ju för sjuttan inte sluta med wheelies och stoppies bara för att det går sönder lite :tungan

Jag har hittat den bästa av dom bästa och billig i försäkring oxå :yoparty

Bifogat

• ZXR40050%.jpg
    ZXR40050%.jpg
    47.9 KB · Visningar: 389
Jag tror nog att det är ett bra val som första hoj ändå, men tänk på att du nog kan få en 750 för ungefär samma pengar. Jag är inte säker på att det skiljer så mycket i försäkringskostnad mellan 400:an och 750:n heller. Kan ju vara värt att kolla upp om du nu inte absolut SKA ha just 400:an.

jack_pil skrev:

hittat lite specs:

Jag personligen tror nog ett det är en kul, underhållande smidig hoj, MEN...tror också att du tröttnar rätt fort :confused: :va

Det är ju trots allt så att du måste hela tiden varva för att ha effekt, räkna inte med mycket vrid, eller att det händer mycket under 7000-8000 rpm, tror inte steget från 125:a upp till denna är så stor, var du trött på ideliget varvande med 125:an så tänk dig för en extra gång, har du provkört någon sådan här så du vet att det är kul och det är vad du vill ha? Tänk också att det kan "låta" som det går fortare än vad det gör också...

Betänk att vikt/effekten är relativt hög på denna, så det påverkar försäkringspremien negativt :(

Men den kan vara skitbra för dig och för dina behov och du kan trivas med den i flera år!

Last edited:
När jag hade min så kosta inte försärkringen så mkt, hade den när jag läste gymnasiet.
När gafflarna läcker är det bara att byta packboxar, gör själv eller lämna in.
Enligt mig betydligt bättre val än 250tt, du känner att du kör en "riktig" MC.
Den är faktiskt inte alls "död" på låga varv, det går ju inte att jämföra med typ säg min sp1:a men det är en helt annan hoj. Innan jag köpte 400:an hade jag kört rg125:a i ett år o sen gsx400e i några månader, även om jag hade kört en 400:a ett tag innan tyckte jag verkligen att zxr:en var på en helt annan nivå.
Det du får räkna med om du köper hojen är att du köper en riktig MC, alltså kostar alla delar mer än på 125:an, det var det som chocka mig mest....
Idag skulle jag inte tveka att köpa en till zxr400 om jag hade för mkt pengar över! Den varvar ju till 16000 hehe....

jack_pil skrev:

hittat lite specs:

Testa En Yamaha SZR660 innan du köper 400'an! Den kanske har slöare
topfart men är en riktig kurvsmiskare!

Yamaha SZR660 är inget för mig.. tycke inte om den.
så packboxarna verkar vara det enda problemet och är ganska lätt fixat/billigt lagat ser jag. tyvär så verkar inte mavvesom verkar vara den mest erfarna inom hojen.
har fått massor av bra svar och det är jätte roligt att så många seriösa svar har kommit in. ajuste varför jag inte väljer zxr750 som någon frågade så är det för att 750:in är så framtung och för att det är onödigt mycket att plugga till 25Kw...

Hightuned skrev:
Köp du 400an du kan ju allt hänga i en 900 motor om du töttnat på draget?

:rofl

För 30K kan du få mycket nyare hojar: ZX-6R, CBR600, FZR600 eller kanske en Thundercat.
Om du nödvändigtvis ska hålla dig borta ifrån kubik så är Mattias tips bättre.

Fråga Mavve om råd, jajävlar.

Victor skrev:
:rofl

För 30K kan du få mycket nyare hojar: ZX-6R, CBR600, FZR600 eller kanske en Thundercat.
Om du nödvändigtvis ska hålla dig borta ifrån kubik så är Mattias tips bättre.

Fråga Mavve om råd, jajävlar.

Sant men kostar vekligen en gammal kwak 400 30k?, sen e jag ju ett sånt där cp som måste skruva på allt(en sån som skulle köpa en gammal hoj och trimma den för 50k istället för att köpa en ny 1000 och får mer effekt och väghållning samt pengar över). :3freak

oGGe skrev:

oGGe den där hojen är en rr hoj till att börja med. ingen gatregg,inga lyssen,inga blinkers m.m. finns juh hyfsade hojar inom priserna av 24-26 tusen men jag vill hellre ha en i lite mer bättre skick.
för den som tyckte att jag ksulle köpa en zx6r,cbr600,fzr 600 så är det för så att fzr är skit enligt mig.. ass trist motorcykel!
cbr600f som du förmodligen menar har jag inte råd med i försäkring enligt dom jagfrågat. (sken försäkrar inte).
ninjorna har jag inte hittat under 30k förutom en som var 4000mil stuntkörd sen 95.. tror inte att den är i allt för roligt skick. hittar någon en ninja för under 30 k och vet ungefär vad den kostar så skicka en länk...''

edit: hittade en ninja http://www.mobile.de/SIDv4hDdme2IaB...e=8&bereich=krad&top=11&id=11111111152359685& den liger perfekt i pris och ligger redan på 25Kw. vad tror ni att en sån skulle kunna kosta i försäkring?

Last edited:
Hightuned skrev:
Sant men kostar vekligen en gammal kwak 400 30k?, sen e jag ju ett sånt där cp som måste skruva på allt(en sån som skulle köpa en gammal hoj och trimma den för 50k istället för att köpa en ny 1000 och får mer effekt och väghållning samt pengar över). :3freak

Förlåt då, jag tyckte att du lät som Mavve själv.

*/ ?>
Back