Kawasaki Z750B, generator laddar dåligt

busgraab

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2008
Hoj
Honda hornet
hejsan! första gången jag är här, men hoppas ni gillar nya medlemmar :)

jag går rakt på sak:

Jag har en kawasaki Z750B -78 som hoj. jag är inte så värst insatt på de olika modellerna av Z750, men som jag förstått det så är denna 2cylindriga modell rätt ovanlig.

problemet är att den laddar riktigt uselt. kör jag hojen utan ljus funkar laddning ok, men sällan tillräckligt bra för att den ska orka starta på startmotorn. oftast så får jag kicka igång den.

kör jag med ljus, så sugs batteriet ut på ca 30min, och då måste jag hålla upp varvtalet för att hojen inte ska dö. batteriet är så tomt så blinkersrelät inte ens orkar klicka, och tändningen dör på låga varvtal.

jag har kollat över de jordpunkter jag hittat, och mätt spänningen direkt på relät som ger startmotorn ström. när hojen går på tomgång laddar den under 12volt. ger jag kanske 4000rpm så laddar den strax över 12v. dvs den laddar riktigt uselt.

min fråga gäller följande. är det "normalt" att generatorer går sönder, kan man bränna lindningar i dom? jag har inte än mätt direkt på generator, har tänkt göra det idag, men vill ha så mycket input som möjligt.

om generatorn är kass, är det någon som vet vad för olika modeller som passar på min hoj? är det samma generator på alla z750 upp till nån viss modell?

eller har ni några övriga tips och tricks på hur jag skall lösa detta?

MVH Henke

Hej och välkommen. :hej

Visst händer det att generatorlindningar går sönder, bara att mäta och se (hände på min 13 år nyare zzr600). Sen torde det även kunna vara laddregulatorn men ofta ger fel på dessa istället för hög laddspänning eller ingen alls.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!