Gsxr1100 -92 laddar över 15V.

Tror? Jord från batteriet via jordflätan skall anslutas direkt till en av motorns skruvar.

https://www.ronayers.com/oemparts/a/suz/50d3cde0f870021958f283ed/battery
Där ansluts "kabel 5" direkt från batteriets minus-pol till en av motorns M6-skruvar (den som håller ihop blockhalvorna i bakkanten på höger sida).


Japp & jag bytte den kabeln. Tänkte på kopplingen som sitter på jordflätan och som går vidare.

Har dock nått lite framsteg, rengjorde & putsade alla kopplingar och anslutningar efter tips från gixxer.com vid överladdning och nu laddar den 14,80-14,84.
Den vänstra anslutningen (M6) under batteriet såg ganska eländig ut, kan det vara en bov?

Ska även testa med annan regulator.
 
Last edited:
Koppla regjord direkt på batteriet , funkar det inte då är det nått designfel.

Vad du kan göra sen förutom att stämma tillverkaren är att sätta en schottky diod som loosar 0.3V mellan regulator ut till batteriet - denna skall palla 60A så du har marginal och måste nog monteras på kylfläns - hinner inte kolla runt.

Finns på Elfadistrelec t.ex

Alldeles för avancerat för mig.
 
Hej igen! Körde en runda och nu är det 14,74V när batteriet fick gå en stund.
Vad laddar era på tomgång?
Det skiljer inte mycket mellan tomgång & högre varv på min.
 
14,7 är nästan perfa. Att den laddar någon tiondels volt för mycket kan vara oxiderade anslutningar - någonstans. Jag skulle nöjt mig med dina 14,7.
 
14.7 är helt ok i ett svalare klimat o vanlig körning och inte långtouring i +30 då det skulle slita lite onödigt på batteriet

Ja, får se om man kan få ner den ytterligare något. Ska ju försöka byta motor i vinter med då 4an låter som en häcksax - KRRRR.

Tack för engagemang!
 
Hej igen!
Nu laddar den 14,64V när lyset är avstängt men 15,10-15,15V så fort jag slår på lyset.
Någon som har tips på felkälla?
 
Jag tog mig tid att montera en voltmätare på min 91' 1100R och den visar mellan 14.6-14.8V. oftast 14.7V oavsett varvtal men hoppar till lite vid av/på med lyset. Ringde till MC-shopen i Karlstad för att köpa en ny spänningsregulator men han sa att 14.7V är vad de alltid ligger på.
Över 15V så kan CDI-boxen gå sönder och annan elektronik också.

Översyn av jordningarna och rengöring av alla kontakter skall göras.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top