Suzuki GSX400E -83, batteriet laddar ur

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag tror som Kahobe, putsa/smärgla alla anslutningar som har med laddning och göra. Blev det såpass mkt bättre bara av att lossa o sätta ihoo generatorkablarna är det mest troligt kontaktproblem. Också det naturliga(gratis;)) sättet att börja felsöka..
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Att statorn är åt h-e...eventuellt.
Finns 3 komb att mäta resistans på tre tåtar.
Mäta på 200Kohm området är meningslöst, 200ohm vore en bättre lösning.
Resistansen i statorn ligger sannolikt <1ohm...I alla tre komb.
Utspänningen ska var minst 40V AC mätt i alla tre komb.

Du verkar lite skakig på elmätning? Har du nån som kan hjälpa till???:confused:

Tack för svaret. Hehe, skakig ja minst sagt :) Har bara ägt MC i ett år och har ju inte ens tagit körkortet än.
Är nyfiken och lagar gärna saker själv istället för att lämna in på verkstad. Förklarar man som för en femåring så brukar det gå bra :)

Men ja, tre kombinationer blev det ju som jag kunde mäta. När jag mätte resistansen så låg den på 1 i två av kombinationerna, och gick ner till 0 på ena.
När jag mätte VAC så lyckades jag få 20v på en av kombinationerna.
Försökte följa den här lite: http://thegsresources.com/garage/gs_statorfault.htm och den föreslår ju att det ska vara minst 60VAC i alla tre.

Antar att det bara är att köpa ny stator?
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Jag tror som Kahobe, putsa/smärgla alla anslutningar som har med laddning och göra. Blev det såpass mkt bättre bara av att lossa o sätta ihoo generatorkablarna är det mest troligt kontaktproblem. Också det naturliga(gratis;)) sättet att börja felsöka..

Hehe man kan ju hoppas att man har tur :) Tänkte gå ner ytterligare en gång imorgon och putsa upp anslutningarna, och håller tummarna :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hehe man kan ju hoppas att man har tur :) Tänkte gå ner ytterligare en gång imorgon och putsa upp anslutningarna, och håller tummarna :)
Jag hade laddningsproblem för första gången nånsin på båda(!) Mina hojar i våras.. i ena fallet var det regulatorn som var kass, i andra fallet hade jag klippt bort jordkabeln som ska gå från regulatorn genaste vägen till batteriet. Istället tog den vägen förbi samtliga elförbrukare :) Säger mest att el är lurigt.. lite motstånd i flera kontakter blir till slut väldigt låg spänning och dålig laddning!
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Jag hade laddningsproblem för första gången nånsin på båda(!) Mina hojar i våras.. i ena fallet var det regulatorn som var kass, i andra fallet hade jag klippt bort jordkabeln som ska gå från regulatorn genaste vägen till batteriet. Istället tog den vägen förbi samtliga elförbrukare :) Säger mest att el är lurigt.. lite motstånd i flera kontakter blir till slut väldigt låg spänning och dålig laddning!

Ah ok, ja det låter lite klurigt. Inte jättekul att behöva sitta med el-fel när man bara vill ut och övningsköra för kortet! :) Har du också en gammal Suzuki eller?
 

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Jag kan tänkas ha den delen över. Lånade ut min hoj och han som lånade den trodde den gick sönder och köpte ny typ 1500 kr. Fick samma fenomen när jag sedan fått lappen och anv den. Hittade dock felet. Säkringen bakom vänster kåpa hade glappat och till slut blivit så porös den inte gav full kontakt.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Jag kan tänkas ha den delen över. Lånade ut min hoj och han som lånade den trodde den gick sönder och köpte ny typ 1500 kr. Fick samma fenomen när jag sedan fått lappen och anv den. Hittade dock felet. Säkringen bakom vänster kåpa hade glappat och till slut blivit så porös den inte gav full kontakt.

Shit... undra om det är det som är problemet. Kolla bilden på hur min säkring ser ut: http://i.imgur.com/kRfVQXV.jpg
Just nu tar jag ju bara koppartrådarna och trycker fast dem mellan muttern på den positiva polen, tänk om det är den som spökar...
Hur ska den sitta egentligen? Med en sån här kabelsko? http://www.ljudia.se/images/products/size-10/padding-00/kabelsko-21-m8-rod-p4073.jpg
 

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
En sån fungerar. Ta även isär säkringshållaren . Är den vita till höger. Kolla allt ser bra ut där inne. Annars är regulation ett standard fel på dessa
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Sådär, nu sitter säkringen fast med en ny kabelsko. Dock verkar det inte gå att ta isär säkringshållaren utan att göra sönder den.

I alla fall, nu laddar hojen 13.8v!!! Jätteskönt. Problemet är att när man drar på lamporna så sjunker det till ostabilt runt 12.5-12.8. Borde ju gå bra om man kör på dagtid och inte har ljuset på...

Stötte också på ett nytt litet problem när jag kontrollerade ljusen nu inför besiktningen :(
Bromsljuset tänds när man använder fotbromsen, men inte handbromsen. Känt problem? I så fall vad?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I alla fall, nu laddar hojen 13.8v!!! Jätteskönt. Problemet är att när man drar på lamporna så sjunker det till ostabilt runt 12.5-12.8. Borde ju gå bra om man kör på dagtid och inte har ljuset på...

Grön som jag var när jag Köpte min SV650S så trodde jag ljuset tändes automatiskt. Och körde kanske 10 gånger utan ljus. Inga problem starta hojen nästa gång.
Men så kom jag på att ljuset inte tändes automatiskt.
Och höll inte på att kunna starta efter ett stopp på landet. Efter kört nån mil med halvljuset på.
Det var laddningsregulatorn på SV650S.
OBS: Det är obligatoriskt med minst halvljus idag 2014 när man är ute och kör även dagtid.

Stötte också på ett nytt litet problem när jag kontrollerade ljusen nu inför besiktningen :(
Bromsljuset tänds när man använder fotbromsen, men inte handbromsen. Känt problem? I så fall vad?
Det sitter en "bromsljuskontakt" på styret vid handbromshandtaget. Kan vara den kontakten eller en sladd av / eller kontakt på sladdhärvan som är ärgad.
Kanske räcker det med en liten justering av den kontakten som ska tända bromsljuset vid handbromshandtaget.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ah ok, ja det låter lite klurigt. Inte jättekul att behöva sitta med el-fel när man bara vill ut och övningsköra för kortet! :) Har du också en gammal Suzuki eller?
Har en 6 år äldre yamaha :) och en 10 år gammal triumph. Ingen skonas från el-helvetet!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Sådär, nu sitter säkringen fast med en ny kabelsko. Dock verkar det inte gå att ta isär säkringshållaren utan att göra sönder den.

I alla fall, nu laddar hojen 13.8v!!! Jätteskönt. Problemet är att när man drar på lamporna så sjunker det till ostabilt runt 12.5-12.8. Borde ju gå bra om man kör på dagtid och inte har ljuset på...

Stötte också på ett nytt litet problem när jag kontrollerade ljusen nu inför besiktningen :(
Bromsljuset tänds när man använder fotbromsen, men inte handbromsen. Känt problem? I så fall vad?
Tur ska man ha. Alla skickliga mekar har tur..:tummenupp
Du hade alltså den billiga versioone av fel..
Men 13.8V ut är för lågt..
Hur var det nu med resistansmätningen av statorlindningarna ( med regulatorn urkopplad, dvs fria tåtar)?
Var det samma resistans i alla komb..
Var det inte någon som urskilde sig?
Kanske du bara har två faser som funkar? Isf blir laddningen för låg..
Och resistansen stator till jord? Var det inte noll ohm nånstans..
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tur ska man ha. Alla skickliga mekar har tur..:tummenupp
Du hade alltså den billiga versioone av fel..
Men 13.8V ut är för lågt..
Hur var det nu med resistansmätningen av statorlindningarna ( med regulatorn urkopplad, dvs fria tåtar)?
Var det samma resistans i alla komb..
Var det inte någon som urskilde sig?
Kanske du bara har två faser som funkar? Isf blir laddningen för låg..
Och resistansen stator till jord? Var det inte noll ohm nånstans..

Jo det har du rätt i, statorn är förmodligen inte helt frisk ändå. När jag ger motorn mer gas, så går snarare volten ner till 13.5 från 13.8.
Igår mätte jag ju resistansen på de tre kablarna från statorn (förresten spelar det någon roll om motorn är på eller av när man gör det?). Då fick jag ju 1 i resistans i två av kombinationerna, och i en av kombinationerna fick jag 0. När jag mätte VAC så var det ca 20v i två av kablarna och noll i en...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo det har du rätt i, statorn är förmodligen inte helt frisk ändå. När jag ger motorn mer gas, så går snarare volten ner till 13.5 från 13.8.
Igår mätte jag ju resistansen på de tre kablarna från statorn (förresten spelar det någon roll om motorn är på eller av när man gör det?). Då fick jag ju 1 i resistans i två av kombinationerna, och i en av kombinationerna fick jag 0. När jag mätte VAC så var det ca 20v i två av kablarna och noll i en...

Låter som statorn.. är det regulatorn är det lika lågt i alla. Kolla först efter kabelbrott i den som ger noll. Där dom går ut ur kåpan brukar dom skava av.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Låter som statorn.. är det regulatorn är det lika lågt i alla. Kolla först efter kabelbrott i den som ger noll. Där dom går ut ur kåpan brukar dom skava av.

Mm förmodligen statorn. Har ett kvitto på att den redan är bytt, men läste någonstans att man får räkna med att byta statorn vartannat år på dessa hojar :p

Hittade för övrigt felet till varför inte bromsljuset lyste när man handbromsade: http://i.imgur.com/SEuz5uC.jpg
Det är denna lilla figur som ska fungera som en krets och följa med handtaget när man bromsar. Fjäder inuti verkar gammal och ger dålig kontakt... lite surt att behöva köpa en helt ny bromskabel-sats men jaja :)
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Grön som jag var när jag Köpte min SV650S så trodde jag ljuset tändes automatiskt. Och körde kanske 10 gånger utan ljus. Inga problem starta hojen nästa gång.
Men så kom jag på att ljuset inte tändes automatiskt.
Och höll inte på att kunna starta efter ett stopp på landet. Efter kört nån mil med halvljuset på.
Det var laddningsregulatorn på SV650S.
OBS: Det är obligatoriskt med minst halvljus idag 2014 när man är ute och kör även dagtid.

Fan det är sant... kanske inte så stor risk att man stöter på farbror blå, men det kanske är bra ur säkerhetsaspekten då man syns bättre. Hade ju varit skönt om alla lampor var LED så att de inte drog så mycket :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jo det har du rätt i, statorn är förmodligen inte helt frisk ändå. När jag ger motorn mer gas, så går snarare volten ner till 13.5 från 13.8.
Igår mätte jag ju resistansen på de tre kablarna från statorn (förresten spelar det någon roll om motorn är på eller av när man gör det?). Då fick jag ju 1 i resistans i två av kombinationerna, och i en av kombinationerna fick jag 0. När jag mätte VAC så var det ca 20v i två av kablarna och noll i en...

Ja, du SKA mäta resistansen med motor avslagen..
"Resistansmätning" går till så att din MM sänder en svag ström genom mätobjektet och sedan mäts spänningen men den visas som resistans.
Kommer det en okänd spänning då utifrån (= motor igång) kan det påverka mätvärdet..
(ström/spänning resistans hänger ju ihop mha Ohms lag...)
Det ska vara resistans i alla komb, om än liten..
Statorn mår inte bra..
 

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Btw.Alla kablar på denna sitter i strålkastaren. Fick in för rota efter någon försökt sno min och alla lysen försvann.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Ja, du SKA mäta resistansen med motor avslagen..
"Resistansmätning" går till så att din MM sänder en svag ström genom mätobjektet och sedan mäts spänningen men den visas som resistans.
Kommer det en okänd spänning då utifrån (= motor igång) kan det påverka mätvärdet..
(ström/spänning resistans hänger ju ihop mha Ohms lag...)
Det ska vara resistans i alla komb, om än liten..
Statorn mår inte bra..

Tack för att du tar dig tid och förklarar, ja som du märker är jag lite nybörjare på det här. Ska väl provmäta resistansen för tredje gången imorgon då, och med motorn av :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top