Tjena.
Har en Suzuki GSX400E -83 som stått stilla september-maj. Köpte nytt batteri nu inför första åket, och hojen startade jättebra. Mätte 12.95 volt innan jag satte i det.
Nu var det ca en månad sen första åket, och skulle ge mig på att köra igen.
Försöker starta hojen som vanligt, men startmotorn jobbar i några sekunder och dör sen nästan helt/ger ingen kraft. Till slut orkar den inte dra runt motorn någonting alls, utan den bara pyser.
Jaha tänker jag, och rullstartar hojen och tänker att startmotorn säkert orkar starta den när den är varm. När vi väl är ute och kör så gör vi ett stopp för att vila. När jag sen ska starta hojen så händer ingenting! Försöker rullstarta den på plan mark men inte ens det orkar den.
Får släpa upp hojen för en lång backe, och DÅ startar den sen. Riktigt tur att slippa bärga hem den...
Samtidigt märker min handledare att alla ljusen lyser jättesvagt. Då fattar jag att batteriet måste vara svagt trots att det är helt nytt och var fulladdat.
Hem och mäta, och mäter 11,93 volt! Sjunket över 1v när hojen bara stått stilla i en månad.
Vad tror ni är felet? Snor den tjuvström när den är avstängd? Eller laddas inte batteriet under körning?
MVH Naikon
Har en Suzuki GSX400E -83 som stått stilla september-maj. Köpte nytt batteri nu inför första åket, och hojen startade jättebra. Mätte 12.95 volt innan jag satte i det.
Nu var det ca en månad sen första åket, och skulle ge mig på att köra igen.
Försöker starta hojen som vanligt, men startmotorn jobbar i några sekunder och dör sen nästan helt/ger ingen kraft. Till slut orkar den inte dra runt motorn någonting alls, utan den bara pyser.
Jaha tänker jag, och rullstartar hojen och tänker att startmotorn säkert orkar starta den när den är varm. När vi väl är ute och kör så gör vi ett stopp för att vila. När jag sen ska starta hojen så händer ingenting! Försöker rullstarta den på plan mark men inte ens det orkar den.
Får släpa upp hojen för en lång backe, och DÅ startar den sen. Riktigt tur att slippa bärga hem den...
Samtidigt märker min handledare att alla ljusen lyser jättesvagt. Då fattar jag att batteriet måste vara svagt trots att det är helt nytt och var fulladdat.
Hem och mäta, och mäter 11,93 volt! Sjunket över 1v när hojen bara stått stilla i en månad.
Vad tror ni är felet? Snor den tjuvström när den är avstängd? Eller laddas inte batteriet under körning?
MVH Naikon