Suzuki GSX400E -83, batteriet laddar ur

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjena.

Har en Suzuki GSX400E -83 som stått stilla september-maj. Köpte nytt batteri nu inför första åket, och hojen startade jättebra. Mätte 12.95 volt innan jag satte i det.

Nu var det ca en månad sen första åket, och skulle ge mig på att köra igen.
Försöker starta hojen som vanligt, men startmotorn jobbar i några sekunder och dör sen nästan helt/ger ingen kraft. Till slut orkar den inte dra runt motorn någonting alls, utan den bara pyser.

Jaha tänker jag, och rullstartar hojen och tänker att startmotorn säkert orkar starta den när den är varm. När vi väl är ute och kör så gör vi ett stopp för att vila. När jag sen ska starta hojen så händer ingenting! Försöker rullstarta den på plan mark men inte ens det orkar den.

Får släpa upp hojen för en lång backe, och DÅ startar den sen. Riktigt tur att slippa bärga hem den...
Samtidigt märker min handledare att alla ljusen lyser jättesvagt. Då fattar jag att batteriet måste vara svagt trots att det är helt nytt och var fulladdat.
Hem och mäta, och mäter 11,93 volt! Sjunket över 1v när hojen bara stått stilla i en månad.

Vad tror ni är felet? Snor den tjuvström när den är avstängd? Eller laddas inte batteriet under körning?

MVH Naikon
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hojen drar på batteriet även när den står avstängd.
Inte mycket men tillräckligt.
Verkar även som att den inte laddar.
Kolla laddningen på hojen.
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Haft samma problem, finns två orsaker att börja titta på:
1. Laddningsregulatorn
2. Statorlindning
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjena! Tack för svaren.

Nä precis, det verkar inte som att den laddar. Är ingen mekaniker direkt... hur gör jag för att kolla om det är laddningsregulatorn eller statorlindningen? Vet inte ens vad det är för något :)

Men det första jag bör göra är väl att köpa en MCbatteri-laddare så att jag kan återställa batteriet och kunna starta hojen igen?
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Naikon, det första du behöver är en multimeter för att kunna mäta upp strömmen. Kostar från 99:- på Kjell & Co. Sen finns det flera trådar på forumet här och på andra platser om hur man går till väga. Googla på laddningsregulator gsx eller statorlindning gsx så kommer du att hitta mängder med trådar.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Håller med ovan. Men tycker du ska köpa en laddare och en multimeter. Ladda upp batteriet så du kan starta. Se till att lyset är på när hojen är igång. Ställ in multimetern på batterimätning 12V. Mät över batteriets plus och minuspol. Den ska då visa en spänning högre än batteriets nominella, alltså kring 14V typ. Det ska hålla sig där oavsett varvtal, alltså från 1500rpm till 5000rpm. Är spänningen låg, säg 11-12-13V så kanske det är generatorn som är kass. Ser spänningen ok ut vid 15rpm men ökar till säg 15-16-17V när du ökar varvtalet så kanske laddregulatorn är kass. Det finns fler mätningar att göra sen, men har du kommit så här långt så har du fått bra hum om vad som kan vara fel.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Klassiskt fel på 80-talssuzuki.
Laddningen spökar, kan vara allt från generatorn till regulatorn.

(Siffrorna nedan är ungefärliga, men är i rätt härad...)
Börja med fräscht batteri och kolla så du inte har kortis någonstans.

Starta hojen och kolla spänningen över batteriet. Dagens hojar kan ligga uppåt 14-14,5V men i det här fallet är du nöjd om du har över 13,5V...

Ligger laddningen lågt kopplar du ur kablarna från generatorn och mäter vid 5000rpm, du ska ha 70-80V AC (!)över alla tre oavsett hur du mäter.
Fallerar en eller fler mätningar har du problem i generator/kablage.

Har du fin växelspänning ligger felet i regulatorn eller kablarna till batteriet.
Lätta och billiga fixen är att köpa en hondaregulator från samma era.
Finns lite text om det på min sida: biker66.com, kolla under Modifications/Honda regulator.
Funkar inte menyn till vänster behöver du ordna Java på burken.
 
Last edited:

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tack för svaren, det uppskattas. Dock har jag redan multimeter, skrev ju i första inlägget att jag mätte volten?
Batteriet är fräscht, det köptes för en månad sen och då låg volten på 12.95v. Nu i söndags efter åkturen låg batteriet på 11.93v.

Ska börja med att köpa en laddare då... några rekommendationer? Har en bilbatteri-laddare som jag råkade koka sönder mitt gamla MC-batteri med. Ska man köpa en sån där C-tek-laddare? "Smartladdare?"
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Batteriet är fräscht, det köptes för en månad sen och då låg volten på 12.95v. Nu i söndags efter åkturen låg batteriet på 11.93v.
Ska börja med att köpa en laddare då... några rekommendationer? Har en bilbatteri-laddare som jag råkade koka sönder mitt gamla MC-batteri med. Ska man köpa en sån där C-tek-laddare? "Smartladdare?"
Då har vi iaf konstaterat att laddningen är för låg.
11.93V efter att man ha varit ute och snurrat är alldeles för lågt..
Köp den laddare du tycker.
Jag har sen några år en intelligent laddare från Lidl, 200 spänn. Har MC-läge och då max 0.5A laddström.
Har tjänat mig väl, använd på gamla 6V-125cc ackar till Wingens 18Ah..
... och ett antal bilbatterier..
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Som tidigare skrivits, kolla först om laddningsregulatorn är trasig.
Den kan vara trasig på två sätt, dels att den inte ger tillräcklig laddström och då behöver du bara byta själva regulatorn. Men det är vanligare att en trasig laddningsregulator överladdar batteriet och då förstörs ditt nya batteri på nolltid. Ett sönderladdat batteri ger samma symptom som ett urladdat batteri.

Mät polspänningen (likström) med hojen igång.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjo!

Då fick jag igång hojen idag efter drygt två månaders vila. Hade brist på motivation efter händelsen.

Mätte 12,93v när jag satte i batteriet.
När hojen var igång och varm: 12,32v
När hojen var igång + halvljus: 12,20v
När hojen var avstängd: 12,63v

Alltså, ingen laddning alls. Inte ens när jag gasar så rör sig volten.

Här tog jag lite bilder på hur det elektriska ser ut på hojen: http://imgur.com/a/TX8tA

Notera att säkrings-kabeln är lös. Undrar hur den ska sitta egentligen? Nu spänner jag fast den mot pluspolen och då startar hojen som vanligt.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Tjo!
Alltså, ingen laddning alls. Inte ens när jag gasar så rör sig volten.
Notera att säkrings-kabeln är lös. Undrar hur den ska sitta egentligen? Nu spänner jag fast den mot pluspolen och då startar hojen som vanligt.
Ok, den startar, då är det sanolikt inget fel på jordkabeln batteri - ram..
Felkällor:
Regulator
Stator
Kablar/kontaktdon.

Regulatorn är tyvärr en dyr lågoddsare.
Statorn du resistanmäta vid stillastående. Resistansen i alla tre kombinationer ska vara ung lika. (<1ohm)
Mät också någon av kablarna (ofta gula) mot jord, skall vara avbrott..
Om du vill kan du mäta växelspg mellan de gula med moton igång. Ska vara 40-120V men lika i alla kombinationer.
Putsa alla kontaktdonen från de gula fram tlll regulatorn och efter den, fram till batteriet.
Kan bli dålig kontakt nånstans pga väder och vind, kontaktpunkten blir varm och sen släpper kontakten..
Lite att börja med..

"Säkringskabeln" brukar börja i en huvudsäkring i närheten av batteriet.
Inte otroligt att du har problem i kontaktdonet från regulator till batteri.. Avbrott eller "bara" dålig kontakt..
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Ok, den startar, då är det sanolikt inget fel på jordkabeln batteri - ram..
Felkällor:
Regulator
Stator
Kablar/kontaktdon.

Regulatorn är tyvärr en dyr lågoddsare.
Statorn du resistanmäta vid stillastående. Resistansen i alla tre kombinationer ska vara ung lika. (<1ohm)
Mät också någon av kablarna (ofta gula) mot jord, skall vara avbrott..
Om du vill kan du mäta växelspg mellan de gula med moton igång. Ska vara 40-120V men lika i alla kombinationer.
Putsa alla kontaktdonen från de gula fram tlll regulatorn och efter den, fram till batteriet.
Kan bli dålig kontakt nånstans pga väder och vind, kontaktpunkten blir varm och sen släpper kontakten..
Lite att börja med..

"Säkringskabeln" brukar börja i en huvudsäkring i närheten av batteriet.
Inte otroligt att du har problem i kontaktdonet från regulator till batteri.. Avbrott eller "bara" dålig kontakt..

Tack för svaret! Bra idéer, ska mäta när jag har tid, antingen ikväll eller imorgon.

Vill försöka få mig en liten överblick hur elsystemet är uppbyggt. Några oklarheter.
Är stator samma sak som generator?
Är huvudkomponenterna som vi fokuserar på just nu stator och regulator?
Först alstras strömmen vid statorn som sitter nästan inuti motorn, sen går det ut sladdar från statorn till regulatorn, som det sen går sladdar till batteriet som då ska laddas?

Så många olika kablar på hojen så det är svårt att orientera sig i vad som är vad :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ok, den startar, då är det sanolikt inget fel på jordkabeln batteri - ram..
Felkällor:
Regulator
Stator
Kablar/kontaktdon.

Om du vill kan du mäta växelspg mellan de gula med moton igång. Ska vara 40-120V men lika i alla kombinationer.

Detta görs med regulatorn bortkopplad från de tre gula från generatorn.
Var 3 st ca 70VAC på min SV650S vid ca 4000RPM.
(På min SV650S var det regulatorn.)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Detta görs med regulatorn bortkopplad från de tre gula från generatorn.
.)

Tack missade den detaljen..

Vill försöka få mig en liten överblick hur elsystemet är uppbyggt. Några oklarheter.
Är stator samma sak som generator?
Är huvudkomponenterna som vi fokuserar på just nu stator och regulator?
Först alstras strömmen vid statorn som sitter nästan inuti motorn, sen går det ut sladdar från statorn till regulatorn, som det sen går sladdar till batteriet som då ska laddas?
Så många olika kablar på hojen så det är svårt att orientera sig i vad som är vad :)
På en "riktig generator" , typ bil styr man laddningsströmmen ut genom att styra rotorströmmens magnetism (därav behovet av kollektor/kol) .
På mc gör man det lite enklare för sig genom att istället ha en roterande permanentmagnet (inga kol behövs..) men istället får man ha en mer komplicerad lösning av laddningskontroll med en regulator på utgången.
Flera lösningar på detta problem finns, bättre som sämre..som många redan konstaterat.
Så ja, i stort sett är stator = generator.
Du behöver just nu bara konc dig på de tre gula kablarna...
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Hej!

Nu har jag varit nere och mätt resistansen på de tre kablarna som går från statorn. Se bild: http://i.imgur.com/Tm3sgnX.jpg

Vet inte om jag gjorde rätt, men så här gjorde jag:
Multimetern satte jag på Ohm 200k (lägsta som fanns)
Röda och svarta multimeterkabeln på var sin kontakt som syns på bilden
Sen mätte jag varje kombination, borde finnas nio möjliga?
På alla förutom mätning hände ingenting och multimetern visade 1. Men på en mätning började massa siffror röra sig och den gick ner och stannade på 0.

Betyder detta någonting? Borde jag starta motorcykeln och prova samma mätning, fast inställt på VAC?

Tacksam för svar!
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjena! Svarar på mig själv!

Startade igång den nu och skulle mäta VAC på de utgående kablarna från statorn.
Medans hojen var startad gav två av kablarna gav utslag på ca 2.0-2.2 VAC, medans den andra var helt död och det kom inget från den.

Dock blev jag positivt överraskad när jag satte ihop kablarna från statorn igen och mätte spänningen.
Nu låg den stabilt på 13.2v! Alltså har den börjat ladda lite! Dock så blev det väldigt ostabilt och sjönk till typ ca 12.50 när jag satte på ljusen. Det enda jag gjort var att tagit ur alla kablar och rengjort med elektronikrengöring.

Vad innebär detta?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vad innebär detta?
Att statorn är åt h-e...eventuellt.
Finns 3 komb att mäta resistans på tre tåtar.
Mäta på 200Kohm området är meningslöst, 200ohm vore en bättre lösning.
Resistansen i statorn ligger sannolikt <1ohm...I alla tre komb.
Utspänningen ska var minst 40V AC mätt i alla tre komb.

Du verkar lite skakig på elmätning? Har du nån som kan hjälpa till???:confused:
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top